۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
ریزش متقاضیان مسکن ملی در استان سمنان| قشر متوسط مشتری اصلی شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ریزش متقاضیان مسکن ملی در استان سمنان| قشر متوسط مشتری اصلی شد

سمنان- باقری، رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان سمنان با اشاره به وقوع ریزش در بین متقاضیان مسکن ملی در استان، گفت: در اجرای این پروژه شاهد دو معضل مهم شامل کمبود زمین و قیمت بالای مسکن هستیم.

علی باقری پور در گفتگو با خبرنگار بازار درباره طرح نهضت ملی مسکن، بیان کرد: یکی از مهم ترین معضلات استان سمنان برای آغاز پروژه نهضت ملی مسکن کمبود زمین بوده که تا کنون مانع از اجرای این پروژه شده است بخشی از این زمین که پاسخگوی نیاز یک پنجم تقاضاکنندگان است، شناسایی و در مرحله تصویب در کمیسیون ماده پنج قرار دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم تخصیص زمین، آغاز پروژه به تعویق افتاده و تاکنون پروژه ای به هیچ نهاد یا شرکت خصوصی واگذار نشده است، تاکید کرد: در ابتدای دستورالعمل جهش تولید فراخوانی صادر شد که پس از آن انبوه سازان شرکت کردند و ارزیابی فنی و مالی آن ها به طور کامل انجام شده اما هنوز واگذاری انجام نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان سمنان اظهار کرد: در اجرای این پروژه دو معضل مهم شامل کمبود زمین و قیمت بالای مسکن هستیم البته مبلغی که برای ساخت این مساکن در نظر گرفته شده با مبلغ دو سال اخیر تفاوتی نکرده و سازندان با چنین مبلغی توان اتمام پروژه را ندارد.

باقری پور در خصوص قیمت نهایی تعیین شده مسکن گفت: در جلسه اخیر شورای مسکن مقرر شد که با نظارت یک تیم چهار نفره متشکل از نماینده ای از نظام مهندسی استان، دفتر فنی استانداری سمنان، نماینده از اداره کل راه و شهرسازی و نماینده انبوه سازان، مبلغ تعیین شده بازنگری و قیمت نهایی در شورای مسکن اعلام شود.

وی افزود: تقاضای مسکن در استان سمنان به لحاظ تعداد جمعیت ساکن در این استان بسیار بالا است اما با توجه به افزایش قیمت مسکن و تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و دولت باید با پرداخت تسهیلات مناسب به رفع این مشکل کمک کند همچنین جامعه هدف برای طرح نهضت ملی مسکن، قشر پایین جامعه بوده اما با توجه به افزایش قیمت ها این قشر توان خرید نداشته و هم اکنون متوسط رو به بالا توان خرید مسکن های نهضت ملی را دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان سمنان با بیان اینکه با توجه به مبلغ بالای آورده اولیه برای طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۵۰ درصد متقاضایان به دلیل عدم تامین آورده ۴۰ میلیونی، مراحل بعدی را طی نکرده و به نوعی با یک ریزش اساسی متقاضی مواجه شدیم، اظهار کرد: از آنجایی که دولت مقرر کرده، متقاضیان طی هشت مرحله باید ۴۰ میلیون تومان واریزی داشته باشند، با این ریزش مواجه شدیم که برای توقف این موضوع، مصوبه نیازمند بازنگری است.

باقری پور در خصوص زمین های تخصیص یافته به این پروژه گفت: با ورود و پیگیری انبوه سازان، زمین های تخصیص یافته به این طرح شامل امکانات حداقلی شده و زیرساخت های مناسب برای دسترسی به امکانات شهری در آن ها ایجاد شده است به صورت دستوری امکان مهار تورم نیست و فقط با عرضه بیشتر مسکن می توان این مورد را مهار کرد طی سال های اخیر طرح های زیادی برای عرضه مسکن در کشور اجرا شده و اگر طرح نهضت ملی مسکن به درستی اجرا شود، می تواند معضل کمبود را رفع کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان سمنان گفت: بر اساس قانون جهش تولید، دولت موظف است سالانه یک میلیون مسکن احداث کرده تا جوابگوی تقاضای مردم باشند اما تا کنون این امر انجام نشده و این آمار به کمبود مسکن در کشور هم اضافه می شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha