۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
عوامل کاهش تولید مسکن| از افزایش ریسک تا عدم بازگشت مجدد سازندگان به حوزه ساخت
دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با بازار تشریح کرد

عوامل کاهش تولید مسکن| از افزایش ریسک تا عدم بازگشت مجدد سازندگان به حوزه ساخت

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزایش ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن را یکی از دلایل افت تولید مسکن می داند و می گوید: بسیاری از سازندگان بنا به دلایلی توان بازگشت مجدد به حوزه ساخت را ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افت تاریخی تولید مسکن را اگر چه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی قبول ندارد و از سوی دیگر شهردار تهران این افت تولید را مربوط به 8 سال قبل می داند اما به خوبی مشخص است که تولید مسکن افت اساسی داشته و نیازی به تایید یا عدم تایید مقامات سیاسی و بلند پایه در حوزه بخش مسکن نیست.

اگر چه زاکانی شهردار تهران دو روز پیش با بیان اینکه زمان صدور پروانه ساختمان را به یک هفته کاهش خواهد داد و ساخت و ساز را در 8 سال قبل نزولی دانست اما به نظر می رسد برای بازگشت به روزهای خوب حوزه مسکن یعنی دهه 80 نیاز است تا ابتدا تورم را کنترل و سپس گلوگاههای مربوط به بخش مسکن را اصلاح و شفاف کرد.

پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که برای اینکه تولید مسکن مجددا رونق بگیرد باید ابتدا تورم کنترل شود و سپس گلوگاههای مربوط به تولید مسکن اصلاح شود.

او با بیان اینکه افزایش ریسک سرمایه گذاری یکی از اساسی ترین دلایل افت تولید مسکن است می گوید: تکانه های شدید اقتصادی که در سال های ۹۷ و ۹۸ رخ داد و به تبع آن این موضوع ادامه دار بود سازندگان مسکن واحدهای خود را پیش فروش کردند و امروز می بینیم که شرایط بازگشت به بازار مسکن را ندارند.

برای بررسی بیشتر دلایل افت تولید مسکن خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «فرشید پورحاجت» دبیر کانون سراسری کانون انبوه سازان کشور گفتگویی را انجام داده که با هم می خوانیم:

* دلایل افت تاریخی تولید مسکن چیست؟
چندین عامل را می توان در کنار هم قرار داد و شرایط موجود تولید مسکن را برای آن متصور بود. اولین موضوع ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن است که رخ داده است و شرایط سرمایه گذاری در سال های گذشته به شدت رو به مخاطره افتاده است. باید دولت برای رفع این موضوع بررسی های لازم را انجام دهد.

ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یافته است در سمت دیگر باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که بخش زیادی از تولید کننده های مسکن در کشور به واسطه تکانه های شدید اقتصادی که در سال های ۹۷ و ۹۸ رخ داد و به تبع آن این موضوع ادامه دار بود سازندگان مسکن واحدهای خود را پیش فروش کردند و امروز می بینیم که شرایط بازگشت به بازار مسکن را ندارند

* چه موانع دیگری دلیل افت تولید مسکن بوده است؟
موضوع بعدی وقتی عنوان می شود ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یافته است در سمت دیگر باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که بخش زیادی از تولید کننده های مسکن در کشور به واسطه تکانه های شدید اقتصادی که در سال های ۹۷ و ۹۸ رخ داد و به تبع آن این موضوع ادامه دار بود سازندگان مسکن واحدهای خود را پیش فروش کردند و امروز می بینیم که شرایط بازگشت به بازار مسکن را ندارند و قالب سرمایه آنها در پروژه درگیر شده و قابلیت برگشت ندارند.

بخش دیگری هم این است که بخش خصوصی وقتی شرایط بازار را یک جهش سنگین قیمتی رخ داده است و این جهش قیمت در سمت تقاضا پوشش های لازم صورت نگرفته است و متقاضیان شرایط لازم و مناسب برای خرید را ندارند باز هم ریسک سرمایه گذاری را برای خود سنگین تر می بینند.

حجم سرمایه گذاری که باید در پروژه ها صورت گیرد به شدت افزایش پیدا کرده است. شاید در گذشته در یکی از کلان شهرها با ۵ میلیارد تومان می توانستیم یک مجتمع ۱۵ واحدی احداث کنید هم زمین خریداری شود و مالکیت داشته باشید و هم احداث کنید. اما الان ۳ برابر همین مبلغ را باید برای خرید قیمت زمین اختصاص دهید

* یعنی منظور شما این است که یک سازنده و انبوه ساز پیش بینی از بازار مسکن کرده است و وقتی متقاضی خرید مسکن قدرت خرید ندارد و دولت بخش تقاضا را تقویت نکرده است و اگر وارد ساخت و ساز شود احتمال فروش بسیار کاهش خواهد یافت؟ و سرمایه او فریز خواهد شد؟
بله. قطعا همینطور است. از سوی دیگر نیز حجم سرمایه گذاری که باید در پروژه ها صورت گیرد به شدت افزایش پیدا کرده است. شاید در گذشته در یکی از کلان شهرها با ۵ میلیارد تومان می توانستیم یک مجتمع ۱۵ واحدی احداث کنید هم زمین خریداری شود و مالکیت داشته باشید و هم احداث کنید. اما الان ۳ برابر همین مبلغ را باید برای خرید قیمت زمین اختصاص دهید. این خود به تنهایی یک مشکل اساسی را در بازار مسکن ایجاد کرده است.

* شما و امثال انبوه سازان دارای برند چه راهکاری به دولت برای رونق تولید مسکن می توانید ارائه کنید؟ هر چند به نظر می رسد تاکنون دولت ها در گذشته هم به پیشنهادات و راهکارهای شما گوش فرا نداده اند؟
قطعا شک نکنید به راهکارها و پیشنهادات ما گوش نداده اند و باز هم گوش نخواهند داد.

* خب اگر گوش ندهند نتیجه آن همین عقب ماندن عرضه از تقاضا و جهش قیمت مسکن خواهد بود. به هر حال دولت به روش عملیاتی چه اقدامی باید انجام دهد.
دولت باید تلاش کند تورم را کنترل کند. تورم هم جزو ابزارهایی نیست که بخش خصوصی بتواند آنرا کنترل کند. دولت ها هستند که می توانند با سیاست ورزی مناسب مبتنی بر اقتصاد تورم را کنترل کنند و حتی بخشی از آن هم به سیاست های کلان باز گردد. آنها را هم باید مجددا بازنگری کند. اما به عنوان مثال حتی بحث احیای برجام نیز در این موضوع دخیل بوده باشد. شرایط سختی را داریم و باید دولت برای بخش مسکن چاره اندیشی ریشه ای و اساسی کند.

حتی اگر بخواهیم بپذیریم که ریسک سرمایه گذاری و تورم را هم از مولفه ها به بازی نگیریم که اشتباه هم هست آن سو باید ببینیم که در همین موضوع ریسک سرمایه گذاری، وقتی برای صدور پروانه ساختمانی یک سال بخش خصوصی پوتین ایمنی به پا کند تا بتواند مجوز را اخذ کند شرایط سرمایه گذاری را سخت خواهد کرد

* منظورتان این است که بخش مسکن فقط با تغییرات درون بخشی و سیاستهای داخل این بخش دچار نوسان نمی شود. یعنی بازار مسکن و قیمت مسکن تنها به کمبود عرضه مربوط نمی شود و به سایر مولفه ها مثل تورم و حتی افزایش قیمت حامل های انرژی به طور کاملا مشخص و مستقیم بر روی قیمت ها تاثیر می گذارد. پس بنابراین مسکن به تنهایی از داخل خود و مسایل درونی این بخش تاثیر نمی گیرد؟
این مطالب را کاملا تایید می کنم. حتی اگر بخواهیم بپذیریم که ریسک سرمایه گذاری و تورم را هم از مولفه ها به بازی نگیریم که اشتباه هم هست آن سو باید ببینیم که در همین موضوع ریسک سرمایه گذاری، وقتی برای صدور پروانه ساختمانی یک سال بخش خصوصی پوتین ایمنی به پا کند تا بتواند مجوز را اخذ کند شرایط سرمایه گذاری را سخت خواهد کرد. وقتی در حوزه مسکن به جای اینکه تکالیف دستگاههای نظارتی را مشخص و شفاف کنیم گلوگاههای زیادی را برای حوزه مسکن ایجاد کنیم برای هر گلوگاه هم یک دستگاه خودپرداز در نظر بگیریم چه انتظاری از بخش مسکن می توان داشت.

* به غیر از شهرداری چه ارگان و سازمانی با بخش مسکن ارتباط و تا حدودی مقصر هستند؟
صادقانه باید بگویم چرا که برخی تصور می کنند که بخش مسکن فقط با شهرداری ارتباط دارد در حالیکه وزارت کشور در این موضوع نقش مهمی دارد. وقتی ما سال ها پیش اعلام کردیم نظام یکپارچه ساخت و ساز را در کشور باید برنامه ریزی کنیم باید بدانیم که دستگاههای متولی خودشان به تنهایی یک شهرداری هستند. مثل شرکت توزیع برق، شرکت آب و فاضلاب و سازمان ثبت اسناد که بروکراسی های پیچیده ای که این سازمان ها ایجاد کرده اند برای بخش مسکن و حوزه ساخت و ساز قابل بررسی است. پس نباید انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی به همین راحتی بازیگر تلاطم های شدید یک فرایند اقتصادی باشد.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بازنشسته IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      وقتی که ۷۰ درصد مردم قدرت خرید مسکن ندارند چه فرقی میکند که ساخت و ساز کلا تعطیل بسه یا روزی هزار ‌واحد بسازند هیچ فرقی نمیکنه؟ باید قیمت مسکن را کنترل و عادلانه شود سودی که در ساخت و ساز ایت در فروش مواد مخدر نیست