۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است
گزارش بازار؛

رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمددر جنوب‌غربی ایران، بزرگترین معادن رسوبی کشور را دارد اما بسیاری از این معادن هنوز نقشی در اشتغالزایی و توسعه نداشته و بر سفره گنجهای استان، هنوز رنج میهمان است و نانش بیات.

صدیقه امیدی؛ بازار: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بزرگترین معدن فسفات کشور و همچنین دارای معادن مهمی همچون معادن بوکسیت، مس، ذخایر گوگرد، سنگ‌های ساختمانی و گچ است.

بیشترین معادن استان کهگیلویه و بویراحمد، معادن رسوبی هستند که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و این امر به دلیل برخوردار نبودن از زیرساختها و راههای ارتباطی است.

گنجهای معدنی که هنوز در دل زمین خاک می خورند و علی رغم میزان بالای بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد و محرومیت این استان، دستی برای استخراج این گنجها دراز نشده و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از معادن در سطح استان وجود ندارد.

امکاناتی چون جاده، آب و برق و گازرسانی زیرساخت‌های لازم برای معدن‌کاری است که در این زمینه استان با مشکل مواجه است.

رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی در استان قدیمی شده‌اند.

بهره برداری از معادن نیازمند فناوریهای جدید است
علی احمد زاده افزود: بهره برداری از معادن در استان نیازمند فناوریهای جدید است.

وی بیان داشت: معادن در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر، شن و ماسه، سنگ لاشه، فسفات و بوکسیت است.

احمدزاده با بیان اینکه یکی از معاون مهم استان، معدن بوکسیت چرام است، گفت: معادن بوکسیت هیچ‌گونه بهره‌وری برای استان ندارند و باید در پایین دست برای مردم کارخانه ایجاد کنند و اشتغالزایی انجام شود.

استاندار افزود: بوکسیت چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که به صورت خام از استان خارج و شهرستان چرام بی نصیب از ایجاد هر گونه صنایع معدنی است.

رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است

وی تصریح کرد: بهره برداری از معاون و ایجاد صنایع مرتبط با معادن می تواند، اشتغالزایی را افزایش و توسعه شهرستان را به دنبال داشته باشد.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای معادن رسوبی غیر فلزی بوده و هنوز بسیاری از این ظرفیتها بالقوه باقی مانده است.

بزرگترین معدن فسفات کشور با ۸۱ میلیون تن ذخیره قطعی قابل بهره‌برداری در کوه «لار» در بخش «چرام» از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است

کریم روزبهان افزود: بزرگترین معدن فسفات کشور با ۸۱ میلیون تن ذخیره قطعی قابل بهره‌برداری در کوه «لار» در بخش «چرام» از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد چندین معدن بزرگ فسفات با عیار ۸.۵ درصد دارد، گفت: ذخیره قطعی معادن این استان، بیش از یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون تن است.

روزبهان تصریح کرد: در استان معادنی وجود دارد که هنوز در مرحله کشف هستند و ۱۰ نوع مواد معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد یافت می‌شود.

رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است

وی افزود: استان از نظر کانی‌های غیرفلزی ظرفیت‌های مناسبی دارد و از مجموع ۸۰ معدن در استان، ۵۷ معدن فعال هستند.

روزبهان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ هزار و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده که نسبت به سال ۱۳۹۹، رشدی ۴۴ درصدی داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معدن در کهگیلویه و بویراحمد کمبود منابع مالی داخلی و نبود سرمایه گذار است

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معدن در کهگیلویه و بویراحمد کمبود منابع مالی داخلی و نبود سرمایه گذار است و ورود سرمایه‌ به حوزه معدن می تواند ظرفیتهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد و اقتصاد را رشد دهد و واژه توسعه نیافتگی را کم رنگ کند.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری در بخش معدن است.

هلدینگهای بزرگ اقتصادی باید وارد کهگیلویه و بویراحمد شوند
احسان عسکری افزود: باید در این راستا هلدینگهای بزرگ اقتصادی وارد استان شده و سرمایه گذاری در این راستا انجام و راه توسعه هموار شود.

رنج میهمان سفره گنج‌های معدنی کهگیلویه و بویراحمد| نان خاک هنوز بیات است

وی با بیان اینکه باید در ابتدا، زمینه تحقق و اکتشاف معادن استان فراهم شود، گفت: نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است.

کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی دارد

عسکری تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی دارد و فعالیت‌های اکتشافی باید افزایش یابد و مشارکت بخش خصوصی در توسعه بخش معدن در استان می تواند استفاده از این ظرفیتها در راستای توسعه اقتصادی را تحقق ببخشد.

آنچه امروز بیش از گذشته، بر چهره کمتر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد زخم می زند، بیکاری است و این علی رغم همه ظرفیتها و پتانسیلهای این استان است که می تواند یکی از توسعه یافته ترین استانها باشد اما هنوز این امر میسر نشده و کلید راه می تواند، فعال سازی معادن کوچک و متوسط، واگذاری به بخش خصوصی، توسعه اکتشافات، تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی، توسعه زیرساخت ها، ارتقای بومی سازی و افزایش تولید و صادرات باشد تا گامی باشد برای آنکه معادن از سکون و سکوت خارج شده و توسعه استان هموار شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حق گو IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 0
      انشااله که هیچ وقت به بهره برداری نرسند ، چون فقط طبیعت را نابود میکنند و آلودگیهای شدیدی برای مردم دارد . خام فروشی اصلا خوب نیست ، اگر راست میگن اول کارخانه های بهره وری کارگاه های مخصوص برای استفاده از سنگهای معدنی استان ایجاد شود و بعد در حد محدود از معادن استخراج و استفاده شود . صادرات سنگ خام از این استان فقط رانت برای یک عده کمی از سرمایه داران می شود و هیچ‌منفعتی برای مردم ندارد به جز از دست دادن طبیعت
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      درود بر شما معادن ما فاقد مزیت نسبی است سعی کنیم طبیعتمان را دریابیم و اشتغال را در صنعت اکوتوریسم جستجو کنیم
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      درود بر شما معادن ما فاقد مزیت نسبی است سعی کنیم طبیعتمان را دریابیم و اشتغال را در صنعت اکوتوریسم جستجو کنیم