۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
ضریب کیفیت زعفران اصفهان بالاتر از خراسان| نباید بازارهای جهانی را از دست بدهیم
مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی اصفهان مطرح کرد؛

ضریب کیفیت زعفران اصفهان بالاتر از خراسان| نباید بازارهای جهانی را از دست بدهیم

اصفهان- شریفی، مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه ضریب کیفیت زعفران اصفهان بالاتر از خراسان ارزیابی شده است، گفت: زیرساختهای صادراتی در این ارتباط به خوبی فراهم نشده است.

علی شریفی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بالاترین شاخص گیاه دارویی تولیدی استان اصفهان زعفران است، اظهار کرد: اصفهان پتانسیل این را دارد که در حوزه صادرات نقش مهمی داشته باشد و این مساله مستلزم آن است که زیرساخت های این مهم ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه و بذر مصرفی حوزه کشاورزی وارداتی است اما در اصفهان ما توانسته ایم در زمینه تولید بذرها گام برداریم و این می تواند نقطه روشنی برای اصفهان باشد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: ضریب کیفیت زعفران اصفهان نسبت به خراسان بالاتر است و همین موضوع می تواند فرصتی برای اصفهان باشد تا در زمینه صادرات موفق تر عمل کند.

وی گفت: با توجه به اینکه کشورهای همسایه درصدد هستند که جایگاه زعفران ما را بگیرند بنابراین نباید بگذاریم بازارهای ما از دست برود.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به گفته بسیاری از کسانی که در کشت زعفران موفق بوده اند، این محصول می تواند در اصفهان به جای برنج و بادام که نیاز آبی زیادی نسبت به زعفران دارند کشت شود اما با افزایش قیمت دلار در داخل کشور، خریداران خارجی زعفران که تا یک دهه پیش حاضر بودند به ازای هر کیلو زعفران رقمی بین سه تا چهار هزاردلار پرداخت کنند، در حال حاضر ترجیح می دهند که با قیمت های کمتری زعفران را بخرند.

علی شریفی می افزاید: این موضوع به گفته تولید کنندگان باری است که بر دوش تولید کننده می افتد و به این خاطر که باید برای برداشت زعفران هزینه کارگر بدهد برای او صرف نمی کند.

وی ادامه می دهد: اگر چرخه صادرات اصلاح شود و موانع قانونی آن توسط دولت برطرف گردد، گشایش بزرگی در تولید زعفران اتفاق می افتد و کشاورزان می توانند حاصل دسترنج خودشان را شخصا استفاده کنند با افزایش قیمت دلار اما واسطه ها زعفران را به ریال از کشاورز می خرند و به دلار می فروشند.

کشورهای همسایه دنبال تصاحب جایگاه زعفران ایران در دنیا
شریفی با اشاره به اینکه بالاترین شاخص گیاه دارویی تولیدی استان اصفهان زعفران است، می گوید: اصفهان پتانسیل این را دارد که در حوزه صادرات نقش مهمی داشته باشد و این مساله مستلزم آن است که زیرساخت های این مهم ایجاد شود.

وی اضافه می کند: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه و بذر مصرفی حوزه کشاورزی وارداتی است اما در اصفهان ما توانسته ایم در تولید بذرها گام برداریم و این می تواند نقطه روشنی برای اصفهان باشد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید می کند: ضریب کیفیت زعفران اصفهان نسبت به خراسان بالاتر است و همین موضوع می تواند فرصتی برای اصفهان باشد تا در زمینه صادرات موفق تر عمل کند.

شریفی ادامه داد: اگر دولت حمایت کند اصفهان می تواند محلی برای تمرکز صنایع تبدیلی برای کشور باشد و در نتیجه ارزآوری بیشتری هم از محصولات گیاهان دارویی خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha