۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۳
از خلا وجود صرافی تا محدودیت‌های بندری در قطر
رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق قطر مطرح کرد

از خلا وجود صرافی تا محدودیت‌های بندری در قطر

رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق قطر گفت: مشکلات ما در تجارت با قطر نبود صرافی و مکانیزم انتقال پول، آشنا نبودن با کار گروهی یا کنسرسیوم سازی و محدودیت‌های بندر رویس و نبود مسیر مستمر کشتیرانی است.

به گزارش بازار، سیدعلی رضوی رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و قطر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: قطر کشور کوچک همسایه جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس است، که با حدود: ۳۰۰ هزار تن شهروند قطری و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر مهاجر است. قطر چهارمین کشور قدرتمند بر پایهٔ سرانهٔ تولید ناخالص داخلی است. این کشور از نظر فرهنگی و سیاسی قرابت نزدیکی با کشورمان دارد.

رضوی افزود: بالاترین میزان حجم صادرات ما به قطر در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود. در سال ۲۰۲۲ میزان تجارت ایران با قطر حدود ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. عمده کالاهای صادراتی ایران به قطر شامل موادغذایی، میوه جات و سیفی جات، سنگ‌های ساختمانی، سیمان، سنگ نمک، فرش و موکت است. خدمات فنی مهندسی ایران به قطر جزو ده محصول صادراتی به کشور قطر نیست.

رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و قطر با اشاره به سفر کمیسیون اقتصادی ایران به قطر افزود: این سفر پنج روزه با حضور ۷۰ شرکت صادراتی دستاوردهای بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی به همراه داشته، که از جمله آن‌ها می‌توان به نشست وزیر نیرو با هیأت همراه برای توسعه تجاری بین دو کشور اشاره کرد. افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر با محوریت مرکز توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتصاب رایزن اقتصادی ایران در قطر، بازدید از ظرفیت اقتصادی از جمله منطقه آزاد "حمد" از دیگر دستاوردهای ارزشمند سفر هیات تجاری کشورمان به مقصد قطر است.

رضوی ادامه داد: حضور هیات اعزامی در اتاق بازرگانی قطر با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و نشست رو در روی فعالان اقتصادی ایران و قطر برای تسهیل در فعالیت تجار و بازرگان ۲ کشور از دیگر دستاوردهای این سفر است. تفاهم نامه‌های بزرگی در دیدار هیات‌های ایرانی و قطری امضا شد، که امیدواریم نتایج این دیدارها باعث افزایش مبادلات تجاری کشورمان و قطر به یک میلیارد دلار می رسد. از مشکلات اساسی در مسیر راه تجارت ایرانی چرخه نامطلوب تعارفات، عدم پیگیری تفاهمنامه‌های کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، نبود صرافی و مکانیزم انتقال پول، آشنا نبودن با کارگروهی یا کنسرسیوم سازی و محدودیت‌های بندر رویس و نبود روت مستمر کشتیرانی است.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha