۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
فخرِ زیان آور گاز رسانی به روستاهای صعب العبور| آن چیز که فراموش شده خلاقیت است
بازار گزارش می دهد

فخرِ زیان آور گاز رسانی به روستاهای صعب العبور| آن چیز که فراموش شده خلاقیت است

استاندار البرز به تازگی در حالی از گاز رسانی به ۴۷روستای صعب العبور سخن گفته که این شیوه از خدمات رسانی در دنیا مدتهاست منسوخ شده و اغلب برای تامین انرژی حداقل به پنل های خورشیدی متوسل می شوند.

به گزارش بازار مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، در نشست با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها و معتمدان شهرستان طالقان که در سالن اجتماعات جلال آل احمد در این شهرستان برگزار شد، گفت طی چند دهه اخیر نیمی از روستاهای استان گازرسانی شده اند ولی اکنون ظرف مدت یک سال ۱۲۰ روستای فاقد گاز استان از موهبت گاز برخوردار می‌شوند.

وی افزود: با پیگیری‌های جدی هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به روستاهای استان البرز اختصاص یافته و در تلاش هستیم که تا پایان دهه فجر امسال البرز را به استانی سبز تبدیل کنیم.

عبداللهی گفت: تا پایان تیر ماه امسال مشعل گاز در ۴۷ روستا در مناطق صعب العبور استان روشن می شود و در تلاش هستیم ۳۳ روستای دیگر نیز تا دهه فجر از این نعمت برخوردار شوند ولی اگر شرایط جوی و بارش برف و باران مانعی ایجاد کرد، تا تابستان سال ۱۴۰۲ به طور قطع محقق می‌شود.

به هیچ وجه گاز و برق رسانی به روستاهای صعب العبور و دور دست صرفه اقتصادی ندارد
این گونه اخبار چندین سال پیش با اعطای یارانه برای خرید پنل خورشیدی به روستائیان دور دست و صعب العبور جایگزین شده بود ولی گویا دوباره باید به مسئولان یادآوری شود که به هیچ وجه گاز و برق رسانی به روستاهای صعب العبور و دور دست صرفه اقتصادی ندارد نه برای خود روستائیان و نه برای شرکت های زیان ده توزیع برق و گاز.

این گونه اقدامات در شرایطی صورت می گیرد که بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مرکز تولید گاز کشور یعنی عسلویه از سال گذشته با افت شدید فشار گاز مواجه بوده و این موضوع برای خود شهروندان در فصل سرد سال محسوس است.

ما اگر خواهان استان البرز سبز هستیم با شعله های سوختن گاز به این منظور دست پیدا نمی کنیم زیرا همین سوختن و شعله ایجاد منو اکسید کربن کرده و به نوعی خود آلوده کننده هواست. ما برای حفظ محیط زیست باید ابتدا خدمات در محل را بدون اتلاف انرژی دنبال کنیم. کشیدن لوله از دل طبیعت فارغ از حوادث احتمالی و نشت گاز به محیط زیست خود دخل و تصرف در طبیعت به شمار رفته و تبعات زیست محیطی دارد.

هر ساله شاهد مسمومیت و مرگ شهروندان به خاطر گاز گرفتگی هستیم که از قضا برخی از این ها به واسطه افت فشار گاز و البته استفاده از وسایل نا ایمن است که با قطع و وصل مجدد گاز، قطع نمی شود و هنگام خواب عامل مسمومیت و مرگ افراد می شود استفاده از انرژی های پاک مثل پنل های خورشیدی یا توربین های بادی و آبی در مناطقی که آب روان یا جریان هوا دارند، با هزینه ای بسیار کمتر از لوله کشی از دل طبیعت مانع از این گونه اتفاقات است


در کنار همه این موارد ما هر ساله شاهد مسمومیت و مرگ شهروندان به خاطر گاز گرفتگی هستیم که از قضا برخی از این ها به واسطه افت فشار گاز و البته استفاده از وسایل نا ایمن است که با قطع و وصل مجدد گاز، قطع نمی شود و هنگام خواب عامل مسمومیت و مرگ افراد می شود. استفاده از انرژی های پاک مثل پنل های خورشیدی یا توربین های بادی و آبی در مناطقی که آب روان یا جریان هوا دارند، با هزینه ای بسیار کمتر از لوله کشی از دل طبیعت مانع از این گونه اتفاقات است.

۵ میلیارد متر مکعب هدر رفت گاز داریم که با افزوده شدن شبکه گازی مقدار آن بیشتر می شود
اتلاف و هدر رفت انرژی هم یکی دیگر از مسائلی است که در این روش کارها به وفور دیده شده و در بهترین حالت حدود ۳ تا ۴ درصد نشت و هدر رفت گاز داریم که با افزوده شدن به شبکه گازی کشور این میزان بیشتر از قبل خواهد شد. همین هدر رفت اکنون در کل کشور با بهینه سازی در کنتور ها و لوله ها طی سال گذشته ۵ میلیارد متر مکعب بوده است که نزدیک به میزان استفاده گاز کل یک استان است. این اتلاف ها در توزییع برق که بیشتر بوده و با مقاومتی که در سیم های برق وجود دارد، انتقال برق و نگهداشت آن به یک روستای دور دست می تواند تماما زیان برای شرکت توزیع برق باشد.

همه اینها یک طرف و وصول بهای گاز و برق از روستائیان هم در طرف دیگر. با هدایت روستائیان به سمت استفاده از پنل های خورشیدی و توربین های بادی و آبی هزینه های روستائیان نیز برای پرداخت ماهیانه قبوض برق و گاز به شدت پائین آمده و نیاز نیست که هر ماه آن روستایی برای استفاده از این خدمات متقبل پرداخت شود. در آن سو نیز شرکت گاز و برق هر ماه گرفتار لیست بلند بالایی از قبوض پرداخت نشده و در نهایت مجبور به برخورد با روستایی زحمت کش اما کم درآمد شود.

فارغ از شعار زدگی به واسطه تعیین شعار سال، اگر کمی دست شرکت های دانش بنیان را باز می گذاشتند و از آنها حمایت می شد، بی شک با شناسایی مزیت های طبیعی همین روستاهای صعب العبور می توانستند راه کاری برای تولید انرژی بیابند

یادآور می شود روش ها فوق الذکر دم دستی ترین روش ها برای استفاده از انرژی پاک و ارزان قیمت با صرفه اقتصادی بالا برای همه طرف ها است. اکنون روش هایی مدرن تر و فناورانه به وجود آمده است که گرفتن برق از آن به عقل خیلی ها نمی رسید. اکنون در بسیاری از نقاط جهان حتی از جزر و مد دریا هم توانسته اند انرژی بدون آثار زیانبار بگیرند چه رسد به اینکه ایران با تابش نور خورشیدی به سادگی می تواند صاحب انرژی پاک در جای جای مناطق کشور باشد.

مردم ایران از همین بابت است که نسبت به مسئولان دلسرد بوده و از اقدامات و تفکرات کلیشه ای و بدون خلاقیت آنها ناامید هستند در غیر اینصورت و فارغ از شعار زدگی به واسطه تعیین شعار سال، اگر کمی دست شرکت های دانش بنیان را باز می گذاشتند و از آنها حمایت می شد، بی شک با شناسایی مزیت های طبیعی همین روستاهای صعب العبور می توانستند راه کاری برای تولید انرژی بیابند. این گونه اقدامات است که فخر آور به حساب می آید و نه گاز رسانی بدون در نظر گرفتن صرفه اقتصادی برای شرکت گاز و همچنین روستائیان.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • A.M.R US ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      آره به جای گاز از پنل خورشیدی استفاده باید کرد?
    • یک ایرانی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      متاسفانه در روستاها بخصوص مناطق دور دادن پول برق و گاز ودستکاری نکردن کنتور ونگرفتن پشت کنتوری یک نوع بی عرضگی تلقی میشود وتاوان آنرا مشترکین خوش مصرف وخوش حساب با افزایش قیمت تمام شده میپردازند