۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
هیچ زمانی غنی‌سازی خارج از چارچوب نداشته ایم
رئیس سازمان انرژی اتمی:

هیچ زمانی غنی‌سازی خارج از چارچوب نداشته ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع پنهان کاری و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس نداشته است.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در دومین روز از نخستین رویداد هم افزایی مدیریت ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اگر توافق اجرا شود دوربین‌های فرا پادمانی روشن خواهد شد؟ افزود: این مهم است که مردم و مسئولان ما حافظه تاریخی شان را به هنگام کنند چرا که بیست سال است این‌ها به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زنند که شما در حال ساخت بمب اتم هستید و هر روز نشانی یک جایی را می‌دهند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شما در تاریخ بررسی کنید و ببینید که در این سال‌ها ما را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برند و علیه ما قطعنامه صادر و تحریم، اعمال می‌کنند و ۲۰ سال است همه دولت‌های گذشته مذاکره کردند و حاصل این مذاکرات سند برجامی شد با آن چارچوبی که دارد و اکنون باز هم همان اتهامات را در قالب اسناد ربایش شده و مدارک ادعایی روی میز گذاشته اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اساس پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام این بوده است که رفع اتهام و اعتماد سازی کند و جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است که فعالیت‌های غنی‌سازی اش را در اورانیوم محدود کند و ظرفیت و سرعت حرکت خودش را کاهش دهد تا این اعتمادسازی رخ دهد، اما آن‌ها پایبند نبودند.

وی گفت: وقتی جمهوری اسلامی ایران نظارت تشدید شده را پذیرفت، برای رفع این اتهام بود و آن دوربین‌های برجامی که نصب شده برای رفع این اتهام بوده و اگر قرار است آن اتهامات پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین برجام وجود داشته باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه این دوربین‌ها به دست خود آژانس، جمع و پلمب شد و در تاسیسات نگهداری می‌شود، افزود: از برخی لفظ بازی‌هایی که صورت می‌گیرد متاسفم و جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع پنهان کاری و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس نداشته است و ایجاد ظرفیت آب سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران با هماهنگی آژانس و تحت نظارت آژانس بوده و اکنون هم بانظارت آژانس است.

اسلامی گفت: کسی این تصور اشتباه را نکند؛ همین الان همه تاسیسات در سازمان انرژی اتمی مطابق ضوابط پادمان مستقر است و نظارت خودش را انجام می‌دهد و این دوربین‌های فرا پادمانی که به اصطلاح برجامی است ارتباطش به توافق برجام است و وقتی اطمینان حاصل کردیم که شیطنتی نمی‌خواهند انجام دهند برایش تصمیم می‌گیریم.

وی درباره رویداد هم افزایی مدیریت ایران هم گفت: اساس انقلاب اسلامی بر پایه احساس مسئولیت مردم بوده است و اینطور نیست که مسئولان فقط متعلق به دولت و نظام و حاکمیت باشند و هر کسی مسئول و در سرنوشت خودش تاثیرگذار است.

اسلامی گفت: هر جا توانستیم مردم را به موقع در امور دخالت دهیم موفق شدیم که نمونه آن در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بود بنابراین اینکه کشور باید توسعه پیدا کند و مردم محور باشند، راه حلش ساماندهی همین نوع همکاری‌ها و هم‌افزایی هاست که باید انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور گفت: این فکر فی‌نفسه فکری درست است و باید حواسمان باشد که همه چیز را به دولت محول نکنیم و این یکی از معضلات کشور است و نباید برای دولت مطالبه‌گری ایجاد شود و، چون دولت بودجه اش محدود است یک عده سرخورده می‌شوند که طرح‌های ما را اجرا نکرده است.

وی افزود: جامعه ایرانی به لحاظ فرهنگ و شعور و اراده و ایمانش قدرتمند است و ما از این ظرفیت‌ها غافل بوده ایم و من به موسسان احیای این تفکر تبریک می‌گویم و امیدواریم از همین رو ایجاد انگیزه مضاعف شود و همه گروه‌ها و تشکل‌هایی که کار کردند و نقش آفرینی خودشان را به ظهور و بروز رساندند بتوانند در این مسیر بیشتر از گذشته گسترش ظرفیت دهند.

اسلامی گفت: هر وقت ظرفیتمان گسترش پیدا کند تاثیرگذاری و مقاومت مان برای عبور از چالش‌ها بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha