۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات خراسان رضوی به ۲۷۲ میلیون دلار رسید
در سه‌ماهه نحست امسال؛

ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات خراسان رضوی به ۲۷۲ میلیون دلار رسید

مشهد- جعفری ناظر گمرکات استان خراسان رضوی از صادرات کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار از این استان در ۳ ماهه نخست سال خبر داد.

جواد جعفری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ۲۷۲ میلیون دلار کالا در سه‌ماهه اول امسال به وزن ۵۰۵ هزار تن از گمرک استان صادرشده است که البته نسبت به سه‌ماهه سال قبل ۲۷ درصد کاهش ازنظر ارزش دلاری داشته است.

وی عمده محصولات صادراتی را شامل زعفران، پسته، محصولات فلزی، سیب‌درختی و سایر کالاها عنوان کرد و در خصوص آمار واردات نیز گفت: همچنین ۷۲ هزار تن واردات کالا به ارزش ۱۶۷ میلیون دلار در این مدت داشتیم که نسبت به سه‌ماهه سال قبل ۲۷ درصد رشد مثبت نشان می‌دهد.

جعفری به بازار گفت: بیش‌ترین کالاهای وارداتی نیز در این مدت شامل پنبه، برنج، ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه واحدهای تولیدی بوده است .

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مقصد این کالا بیشتر به چه کشورهایی تعلق داشته است نیز گفت: عمدتاً ۸۰ درصد صادرات کالا به کشورهای افغانستان، عراق، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بوده است.

وی صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه را از طریق مرز سرخس و صادرات به افغانستان را از مرز دوغارون عنوان کرد.

جعفری نقش فعالیت استان در صادرات کریدور شمال-جنوب را مهم ارزیابی کرد و گفت: به‌هرحال با توجه به این‌که کریدور مورد اشاره فعال شده است و در عمل محموله ۲۰ واگنی از روسیه به هند نیز از طریق گمرک سرخس وارد شد لذا در کم ترین زمان ممکن تشریفات گمرکی انجام پذیرفت که این موضوع مورد استقبال شرکت ترانزیتی مبدا در روسیه قرار گرفت.

وی افزود: تقویت این مسیر سبب گسترش ترانزیت می شود و این موضوع مهم ترین رویدادی است که از طریق این کریدور اتفاق می افتد.

جعفری با اشاره به اینکه توجه به این کریدور در آمد بسیار خوبی برای استان و کشور به ارمغان می آورد افزود: از طرفی با توجه به پتانسیل مراودات در حمل کالا که بیش تر از کشورهای آسیای میانه به ایران وارد می شود این فرصت برای کاهش هزینه های صادراتی و در نهایت استقبال صادرکنندگان واحدهای تولیدی غنیمت است.

کد خبر: ۱۶۳٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha