۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
تولید ۹۱ رقم ژنوتیپ سیب زودرس و فوق زودرس بدون آفت کرم سیب

تولید ۹۱ رقم ژنوتیپ سیب زودرس و فوق زودرس بدون آفت کرم سیب

تحقیقات اصلاح نژادی ۲۰ ساله سیب به تولید هیبریدهای امیدبخش و ۹۱ رقم فوق زودرس و زودرس شده است.

به گزارش بازار، داریوش سالم پور سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در نخستین نمایشگاه میوه ارقام فوق زودرس و زودرس که از امروز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برپا شده است، گفت: موسسه علوم و تحقیقات کشور در مدت ۲۰ سال تلاش و کوشش توانسته به ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش و زود بازده دست یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با کاشت این ارقام می‌توان به افزایش بهره وری و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی دست یافت، تصریح کرد: این نمایشگاه با هدف معرفی گونه‌های برتر سیب و حذف باغات درجه سه پرآب بر و جایگزین سازی گونه‌های امید بخش و زودرس که زمان و میزان آبیاری را کاهش می‌دهد، برپا شده است.

سالم پور تاکید کرد: با کاشت و جایگزین کردن گونه‌های زود رس در مصرف سموم نیز صرفه جویی می‌شود که از این طرق می‌توان به حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک کرد و همچنین به علت بافت محکم وسفت این گونه‌ها طول عمر نگهداری این محصولات نیز افزایش می‌یابد که از نظر زمان و هزینه تا حد زیادی می‌تواند بلحاظ اقتصادی‌ به کاهش ضایعات کشاورزی کمک کند.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در ادامه گفت: با استفاده از این ارقام، شاهد طولانی‌تر شدن فرایند تولید هستیم که در فصل زراعی و کاشت می‌تواند تا حد زیادی به کشاورزان کمک کند.

سالم پور با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از چهار میلیون تن سیب برداشت می‌شود، افزود: بیش از ۸۰ درصد برداشت سیب در فصل پاییز انجام می‌شود که مشکلات بسیاری مانند انبار داری، فرآوری و بازار رسانی را در پی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت ارقام هیبریدی زودرس و فوق زودرس از دهه اول خرداد آغاز و تا دهه سوم تیر ادامه دارد، تصریح کرد: با استفاده از ارقام ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس می‌توان این فرایند را کنترل کرد.

سالم پور افزود: ارزش افزوده بالای اقتصادی این محصولات از دیگر مزایای این سیب هاست که به نسبت محصولات دیگر می‌تواند در معیشت و اقتصاد کشاورزان مفید باشد.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه میوه ارقام فوق زودرس و زودرس از امروز به مدت دو روز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای بازدید کارشناسان باغبانی از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر باز است.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha