۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
چین، هند و برزیل؛ ۳ تولیدکننده برتر انواع میوه های تازه در سال ۲۰۲۲
بازار گزارش می دهد؛

چین، هند و برزیل؛ ۳ تولیدکننده برتر انواع میوه های تازه در سال ۲۰۲۲

بر اساس آمار فائو چین و هند بزرگترین تولیدکنندگان انواع میوه های تازه در سال ۲۰۲۲ هستند و کارشناسان می گویند: شرایط آب و هوایی مطلوب و بهره مندی از تکنولوژی روز مهمترین عامل افزایش تولیدات باغی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: انواع میوه های تازه بخش جدایی ناپذیر رژیم غذایی فرهنگ های مختلف است که نه تنها انسان ها بلکه برخی حیوانات از جمله پرندگان نیز این محصولات را در طول روز مصرف می کنند. به گفته کارشناسان علت تمایل مصرف کنندگان به استفاده از میوه های تازه عمدتا سالم بودن این محصولات است بخصوص اینکه میوه ها غالبا منبع غنی مواد معدنی، ویتامینها و آنتی اکسیدان ها هستند. با این وجود قیمت انواع میوه های ایرانی در کشور روند رو به رشدی دارد که به گفته کارشناسان تورم موجود و افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل، افزایش دستمزد کارگران و حضور فعال واسطه و به تبع دست به دست چرخیدن این محصولات تا رسیدن به دست مصرف کنندگان بر این گرانی انواع میوه ها اثرگذار است.

گلشن آبادی: اگرچه قیمت میوه نسبت به کل ارقام و کالاهای دیگر چندان گران نشده اما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است

قیمت میوه نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر شده است
به طوری که پیش از این اسدالله گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به خبرنگار بازار اظهار داشت: از نظر قیمتی می توان گفت قیمت انواع میوه ها بالا رفته است؛ یعنی در نگاه مردم و مصرف کنندگان میوه گران است اما از بُعد دیگر که نگاه می کنیم می بینیم که این افزایش قیمتها چندان هم بی ربط نیست چون همه کالاها گران شده است و این افزایش قیمتها زنجیروار به هم مرتبط هستند.

او ادامه داد: به نظر بنده چون میوه مصرف روزمره مردم است باید قیمت مناسبی داشته باشد نه اینکه اینگونه نجومی بالا رفته باشد به خصوص اینکه وقتی قیمت های سال های قبل را نگاه می کنیم می بینیم که اصلا قابل مقایسه با قیمتهای فعلی نیست.

گلشن آبادی اظهار داشت: به عبارت دیگر اگرچه قیمت میوه نسبت به کل ارقام و کالاهای دیگر چندان گران نشده و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته اما همین افزایش قیمت هم برای مردم سخت است.

در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور چین در صدر تولیدکنندگان برتر انواع میوه های تازه قرار دارد به طوری که در مدت یاد شده در مجموع تولیدی به میزان ۱۵۴.۳۶۴ میلیون تن رقم زده است

ایران هفتمین تولیدکننده سیب و یازدهمین تولیدکننده انگور در دنیا
از سوی دیگر اگرچه ایران در تولید برخی میوه ها از جمله سیب و انگور از نظر کیفیت و حجم تولید جزو تولیدکنندگان برتر محسوب می شود و در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ هفتمین تولیدکننده برتر سیب و یازدهمین تولیدکننده انگور بوده اما بر اساس آخرین داده های منتشر شده از سوی فائو، در مجموع نام ایران جزو تولیدکنندگان برتر میوه های تازه به صورت کلی قرار ندارد.

در واقع بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۲میلیون و ۷۳۶ هزار تن محصول هندوانه تولید کرده است و به میزان ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن انواع پرتقال تولید داشته است. همچنین این آمار نشان می دهد: ایران محصولات و میوه هایی همچون «انواع سیب، انگور، خربزه و خیار» را نیز به میزان قابل توجهی در مدت نامبرده تولید داشته است. به طوری که در بین کلیه تولیدات محصولات کشاورزی تولید میوه از نظر حجم در هشتمین تا چهاردهمین رتبه قرار دارد.

بر اساس این گزارش، در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور چین در صدر تولیدکنندگان برتر انواع میوه های تازه قرار دارد به طوری که در مدت یاد شده در مجموع تولیدی به میزان ۱۵۴.۳۶۴ میلیون تن رقم زده است. از سوی دیگر داده های آماری فائو می گوید: در سال زراعی قبلتر چین بیش از ۴۵ میلیون تن سیب و بیش از ۱۴ میلیون تن انگور تولید کرده است و به این ترتیب بدون شک این کشور یکی از حاصلخیز ترین مکانها در جهان محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، هند دومین تولید کننده برتر انواع میوه تازه در جهان است که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ توانسته است ۸۲.۶۳۲ میلیون تن تولید داشته باشد. این در حالی است که هند یک کشور کشاورزی محور است و بیشترین سطح اشتغال در این حوزه را دارد. به گفته کارشناسان تنوع آب و هوایی نیز به کشاورزان این کشور بسیار کمک می کند تا تنوع بالایی از انواع میوه و سبزیجات را پرورش دهند. این در حالی است که بیشترین تولیدات هندوستان در بخش میوه ها، موز، انبه و گوآوا است. از سوی دیگر هندوستان یکی از بزرگترین صادر کنندگان میوه های تازه است که اغلب تولیدات خود را به انگلستان، امارات و مالزی ارسال می کند.

در حالی که برزیل بزرگترین تامین کننده انواع پرتقال ها محسوب می شود به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون تن پرتقال تولید کرده است

برزیل؛ بزرگترین تامین کننده پرتقال در بازارهای جهانی است
داده های آماری سازمان فائو همچنین نشان میدهد: در مدت نامبرده برزیل به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ انواع میوه های تازه تولیدی به میزان ۳۷.۷۷۴ میلیون تن رقم زده است. به گفته کارشناسان برزیل مرکز تولید میوه های عجیب غریب مانند، انبه، آناناس، آووکادو و غیره است در حالی که بزرگترین تامین کننده انواع پرتقال ها است به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون تن پرتقال تولید کرده است و بزرگترین تولیدکننده محسوب می شود. کارشناسان می گویند: طی سالهای اخیر کشاورزان برزیل تمایل شدیدی به استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها در بخش های مختلف کشاورزی پیدا کرده اند و از آن طرف دولت نیز حامی آنها بوده تا کشاورزی را در این کشور توسعه دهد.

بر اساس این گزارش، در بحث تولید انواع میوه های تازه، کشورهای «ایالات متحده با تولید ۲۶.۹۸۶ میلیون تن، اسپانیا با تولید ۱۷.۶۹۹ میلیون تن، مکزیک با تولید ۱۷.۵۵۳ میلیون تن، ایتالیا با تولید ۱۶.۳۷۱ میلیون تن، اندونزی با تولید ۱۶ میلیون تن، فیلیپین با تولید ۱۵.۸۸۷ میلیون تن و ترکیه با تولید ۱۵.۳۴۱ میلیون تن» میوه تازه در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha