۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
 کاهش ۳۰ تا ۵۰درصدی تولید آب معدنی و آشامیدنی| کل هزینه های تولید بر دوش واحدهای تولیدی افتاده است
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی در گفتگو با بازار؛

کاهش ۳۰ تا ۵۰درصدی تولید آب معدنی و آشامیدنی| کل هزینه های تولید بر دوش واحدهای تولیدی افتاده است

فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی با بیان اینکه قیمت تمام مولفه های تولید افزایش یافته اما سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت محصولات را نمیدهد، افزود: امسال ۳۰ تا ۵۰ درصد افت تولید خواهیم داشت.

بازار؛ گروه صنعت: واحدهای تولیدی در حوزه آب های معدنی و آشامیدنی کشور نیز تحت تاثیر گرانی های اخیر و پایین آمدن قدرت خرید مردم با شرایط سختی در تولید و فروش مواجه هستند و همین امر موجب شده فعالان این بخش نیز چشم انداز روشنی برای آینده خود متصور نشوند.

پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در خصوص شرایط فعلی تولید به خبرنگار بازار گفت: شرایط نه چندان مطلوب تولید و فروش دامن صنعت ما را نیز گرفته است. به خصوص اینکه به دلیل مشکلات معیشتی، مردم نمی توانند این محصولات را تهیه کنند و چون انتخاب دیگری در منازل دارند تامین آب های معدنی و آشامیدنی جزو اولویت های خانوارها نیست.

قیمت تمام مولفه های تولید تغییر کرده اما اجازه افزایش قیمت به ما نمی دهند و کلیه هزینه ها بر عهده واحدهای تولیدی است که همین امر نیز موجب ضرردهی بالای ما است

علیرغم بالا رفتن هزینه های تولید سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت نمی دهد
فروهر در خصوص وضعیت افزایش قیمت محصولات این صنعت نیز اظهار داشت: امسال به هیچ وجه افزایش قیمت نداشتیم و قیمت محصولات ما همان قیمتهای قبلی است.

او خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه تمام حوزه های تولید دچار تورم عمومی کشور شده است، هزینه های تولید بسیار بالا رفته است اما چون سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اجازه نداده افزایش قیمت بدهیم واحدهای تولیدی در آستانه زیان و آسیب دیدن هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی در پاسخ به این سوال که واحدهای تولیدی این عدم همخوانی هزینه های تولید با قیمت فروش محصولات را چگونه مدیریت می کنند، گفت: به هیچ وجه قابل مدیریت نیست و در انتهای سال قطعا واحدهای تولیدی با بحران مواجه می شود؛ یعنی تراز مالی واحدهای تولیدی بدون شک دچار مشکل خواهد شد.

او ادامه داد: به عبارت دیگر با توجه به اینکه کرایه حمل شدیدا بالا رفته، در عین حال مواد اولیه و دستمزدها افزایش رفته است؛ یعنی تمام مولفه ها تغییر کرده اما اجازه افزایش قیمت به ما را نداده اند و کل هزینه ها بر عهده واحدهای تولیدی است و همین امر هم موجب ضرردهی بالای ما است.

سال گذشته ۲.۲ میلیارد لیتر تولید داشتیم که امسال بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت
فروهر با بیان اینکه سازمان حمایت از حقوق تولید و مصرف کنندگان اجازه افزایش قیمتها را به فعالان این صنعت نداده و استدلال خاصی هم برای این اقدام خود ارائه نمی دهد، افزود: با این تفاسیر الان قیمت تولید هر بطری نیم لیتری آب معدنی ۲۱۰۰ تومان است و قیمت آب یک و نیم لیتری ۳۵۰۰ تومان است.

وی افزود: با این تفاسیر و با افزودن حدود ۳۰ درصد به قیمت تولیدکننده، در حال حاضر باید تولیدات ما با نرخ ۲۵۰۰ تومان (نیم لیتری) و ۴۵۰۰ تومان (یک و نیم لیتری) به دست مصرف کننده برسد.

فروهر در خصوص حجم تولید آب های معدنی و همچنین میزان کاهش احتمالی تولید در سال جاری نیز اظهار داشت: سال گذشته حدود ۲.۲ میلیارد لیتر تولید داشتم اما امسال بین ۳۰ تا ۵۰ درصد قطعا افت تولید خواهیم داشت، که عمدتا از یکطرف به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید است و از سوی دیگر به دلیل تورم موجود و به تبع آن پایین آمدن تقاضا برای خرید محصولات ما است.

در حوزه کاری ما قاچاق به هیچ وجه توجیه و ارزش ندارد چرا که کلیه هزینه ها بسیار سنگین است

نظارت سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو بر فعالیت کارخانجات آب های معدنی و نوشیدنی
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی همچنین در پاسخ به این سوال که اینکه گفته می شود آب های معدنی و آشامیدنی در واقع آب های شهری است که تنها یک دستگاه تصفیه کننده روی آن گذاشته اند، چه نظری دارید، گفت: اصلا چنین چیزی نیست چرا که دو نهاد نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو روی کار این کارخانجات نظارت می کنند و اینها شیطنت یکسری افراد و رسانه ها است.

وی همچنین در خصوص احتمال قاچاق آب های معدنی و آشامیدنی تولیدی ایران به کشورهای اطراف اظهار داشت: در حوزه کاری ما قاچاق به هیچ وجه توجیه و ارزش ندارد چرا که کلیه هزینه ها بسیار سنگین است. بنابراین اگر هم رخ دهد مقادیر بسیار کمی است بنابراین چندان دغدغه قاچاق نداریم.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      سلام نیم لیتر اب الان ۴ هزار تومان واقعا ارزان هست
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      سلام نیم لیتر اب الان ۴ هزار تومان واقعا ارزان هست
    • Nv IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      من خودم توشرکت آب معدنی کارکردم آب معدنی ایرانی ناسالمترین آب دنیاست.آب شرب شهری بهترازاونه
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      تولید یا بسته بندی ،مرد تا حسابی وقتی نیم لیتر آب آشامیدنی رو کردین 5هزار تومان دیگه صرف نمیکنه برای مردم