۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
هنر چرم دوزی ظرفیت ایجاد اشتغال زیادی دارد | حمایت دولت از تعاونی‌ها
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

هنر چرم دوزی ظرفیت ایجاد اشتغال زیادی دارد | حمایت دولت از تعاونی‌ها

گنبد- فعالان حوزه چرم اعتقاد دارند که این حرفه درآمد زا و اشتغال آفرین است با این‌حال موانع صادرات عدم حمایت دولت از تعاونی‌ها باعث شده رشد مورد انتظار را شاهد نباشیم.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: چرم دورزی اگر چه یک هنر قدیمی است، اما همچنان طرفداران زیادی در دنیا دارد، نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که ایرانیان حدود هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد از چرم برای ساختن کفش، لباس و سلاح استفاده می‌کردند و هنوز هم این هنر در دنیا و کشورمان طرفداران زیادی دارد. به رغم درآمد مناسب این حرفه و ظرفیت صادرات آن برای سایر کشورها تاکنون این کسب و کار دست کم در استان گلستان رونق چندانی نیافته است. فعالان و تولیدکنندگان این حوزه دشواری در صادرات و نبود کارخانه تولید چرم را از جمله مشکلات این بخش می دانند و معتقد با توجه به سیاست های حمایتی دولت از تولیدکنندگان توجه به این بخش هم منجر به ارزآوری برای کشور می شود.

گرانی مواد اولیه و هزینه بالای بیمه تامین اجتماعی و تورم از دیگر مشکلات پیش روی فعالان صنعت گردشگری است. موضوعی «حسین کاظمیان»مدیر خانه چرم جوان و مدیرعامل شرکت تعاونی چرم پرتاپ افکن گنبدکاووس از آن به عنوان موانع بر سر تولید یاد می کند و معتقد است که دولت حمایت کافی را از تعاونی ها در این حوزه نداشته است او که هنر چرم دوزی را از پدر خود آموخته و به عنوان شغلی خانوادگی آن را دنبال می کند با تلاش و پشتکار موفق شده یکی از ۱۰ شرکت برتر کشور در در زمینه چرم دورزی باشد. در این گفتگو کاظیان برایمان از ظرفیت ها و موانع پیش روی چرم دوزی می گوید.

*درباره این کار توضیح دهید
۱۰ سال است که در این زمینه به صورت حرفه ای کار رده و به جز تولید محصول به آموزش هم مشغول هستم این فرصتی برای افراد به وجود می آورد تا با کمترین هزینه در این عرصه مشغول کار شوند زیرا معتقد هستم یک هنرمند چرمکار باید توانایی‌های مختلفی را در خودش پرورش دهد.

گرانی مواد اولیه و هزینه بالای بیمه تامین اجتماعی و تورم از دیگر مشکلات پیش روی فعالان صنعت گردشگری است

توانایی و ذوق در طراحی و اجرای طرح‌های مختلف، نقش‌آفرینی، انتخاب چرم مناسب، انتقال طرح، استفاده از ابزار مناسب، تزیین طرح و ساخت محصولات متنوع چرمی، ازجمله مواردی است که یک چرم‌کار با آن‌ها درگیر است. در دنیای امروز شما می‌توانید خلاقیت خود را به‌کار بگیرید و حتی چرم را با مواد دیگر از جمله چوب و پارچه گرفته تا حتی بتن ترکیب کنید و درنهایت برند خود را بسازید از سوی دیگر شکل‌پذیری و انعطاف چرم طوری است که به ذهن شما هم انعطاف می‌دهد و راه‌های خلاقیت را برای آن باز می‌کند، ما نیز تلاش کردیم با استفاده از بهترین روش های روز دنیا در این عرصه وارد شویم و به دنبال این هستیم که برند خود را جهانی کنیم.

* در حال حاضر برای چند نفر ایجاد اشتغال داشته اید؟
از آنجایی که کار با دست به کُندی انجام می شود و با توجه به اینکه ما به دنبال افزایش تولیدات خود هستیم، آموزش به افراد جدید را سرلوحه کار خویش قرار دادیم. در همین راستا تاکنون ۱۵۶ نفر که بیشتر آنها زنان سرپرست خانوار هستند آموزش دیده و با ما همکاری دارند.

۹۳ درصد چرم دوزان ما در روستاها هستند و اینگونه است که ما کارهای برش زده با وسایل مورد نیاز را به چرم دوزها می دهیم و آنها کار دوخت را انجام می دهند و در حال حاضر دو کارگاه چرم دوزی در روستا و دو کارگاه نیز در شهر گنبدکاووس داریم.

هنر چرم دوزی ظرفیت ایجاد اشتغال زیادی دارد | حمایت دولت از تعاونی‌ها

* بازار فروش تولیدات شما چگونه است؟
علاوه بر سفارشات داخل کشور، از ترکیه، روسیه، منچستر، سوئد، گرجستان و دیگر کشورها نیز سفارش داریم. ولی متاسفانه صادرات تولیداتی که انجام می دهیم به واسطه افراد دیگر و به صورت غیر مستقیم انجام می شود .چندی پیش نیز به واسطه یکی از آشنایان در سایت آمازون هم فروش تولیدات ما انجام شد و علاوه بر صادرات چمدانی که انجام می دهیم در فضای مجازی نیز بستری ایجاد کردیم که سفارش های زیادی از مناطق دیگر به ما می دهند.

* کرونا و تحریم های که داشتیم چه مشکلاتی برای شغل شما ایجاد کرد؟
در زمان شیوع کرونا لطمات زیادی به کار ما وارد شد تا جاییکه سال اول شیوع کرونا ۵۵۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد و با توجه به اینکه یک کارگاه نوپا بودیم خیلی برایمان سنگین بود و به سختی نیروهای خودمان را حفظ کردیم.اما کمی که شیوع این بیماری کمتر شد در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ تعطیلی های کمتر شد و ما سفارشات بیشتری داشتیم.

۳ درصد چرم دوزان ما در روستاها هستند

از طرف دیگر از آنجایی که بیشتر تولیدات ما صادراتی هستند ما مجبور هستیم مواد اولیه خارجی استفاده کنیم، اگر بخواهیم در بازار جهانی فروش داشته باشیم باید محصول باکیفیت به دست مشتری بدهیم که همه اینها سبب می شود هزینه های تولید در زمینه چرم دست دوز فوق العاده بالا باشد و تحریم ها نیز سبب شده که هر بار که برای خرید مواد اولیه اقدام می کنیم شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

*مشکل دیگر شما در بخش هزینه کردی چیست؟
هزینه های بیمه خیلی سنگین است، و تمامی پرسنل هم مایل به استفاده از بیمه هستند که این هزینه های ما را دوچندان کرده است. انتظار داریم که دولت لااقل برای هنرمندان این حوزه شرایطی را به وجود بیاورد تا بتوان از بیمه با هزینه کمتری استفاده کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه ما برنامه های خود را برای جهانی شدن و صادرات برنامه ریزی کردیم درخواست داریم دولت تعاونی های مانند ما را که در شروع کار هستند برای حضور نمایشگاه خارجی که هزینه آن بسیار زیاد است حمایت کنند.

اگر ما بتوانیم به این نمایشگاه راه یابیم این ظرفیت را داریم که بتوانیم بازارهای جهانی را به دست آوریم و این هم به ارز آوری کشور کمک خواهد کرد و هم زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بیشتری را فراهم می کنم یکی از دیگر مباحثی که مشکل داریم، صادرات است، متاسفانه شرایط صادرات خیلی سخت گیرانه است و اصولا ما این کار را چمدانی و به واسطه آشنایانی که در دیگر کشورها داریم انجام می دهیم و نمی توانیم به صورت معمول صادرات داشته باشیم چرا که هزینه ها بسیار بالاست.

کد خبر: ۱۶۳٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha