۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴
واکنش «زاکانی» به عدم استقبال سازندگان از تولید مسکن| افت ساخت و ساز از ۸ سال قبل شروع شد
در گفتگو با «بازار» مطرح شد

واکنش «زاکانی» به عدم استقبال سازندگان از تولید مسکن| افت ساخت و ساز از ۸ سال قبل شروع شد

زاکانی، شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عدم استقبال سازندگان از تولید مسکن کاهش صرفه اقتصادی است گفت: افت ساخت و ساز از ۸ سال قبل شروع شد.

اکبر محمودی؛ بازار: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش با تکذیب ادعای کاهش تولید مسکن در تهران، گفته بود که مردم به آمارهای ناامیدکننده و غیرواقعی توجه نکنند.

او که با رسانه ملی سخن می گفت اعلام کرد که طبق آمار ارائه شده شهرداری تهران اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار پروانه صادر شده که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است. سال ۹۵ حدود ۱۱ هزار پروانه ساخت، سال ۹۶ بالغ بر ۱۴۳۰۰ پروانه، سال ۹۷ بالغ بر ۱۸ هزار پروانه و در سال ۹۸ حدود ۱۹ هزار پروانه ساختمانی در تهران صادر شده است.

وی با بیان این‌که در شهر تهران طی چهار ماه امسال ۴۸ هزار پروانه صادر شده است، گفت: این نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ برابر سال‌های گذشته در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده است. از سوی دیگر ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با شهرداری تهران قرارداد امضا شده که وام آنرا وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد کرد.

در خصوص اینکه دلایل کاهش تولید مسکن چیست و آیا مقصر این افت تولید دولت است یا سازندگان مسکن گفتگوی کوتاهی با «علیرضا زاکانی» شهردار تهران داشتیم که با هم می خوانیم:

افت تولید مسکن از ۸ سال قبل شروع شده است و ما داریم تلاش می کنیم که این روند نزولی تولید مسکن متوقف شود. این اقدام را با کاهش زمان صدور پروانه ساختمان آغاز کرده ایم

*وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش در گفتگو با رسانه ملی در خصوص کاهش تولید مسکن واکنش نشان داده و اعلام کردند که فقط به آمارهای منتشر شده توسط شهرداری تهران استناد شود این در حالیست که در ۱۸ سال گذشته به خصوص در دولت روحانی این افت تولید نمود مشخصی داشت؟ آیا قبول دارید که تولید مسکن افت داشته است ؟
افت تولید مسکن از ۸ سال قبل شروع شده است. و ما داریم تلاش می کنیم که این روند نزولی تولید مسکن متوقف شود. این اقدام را با کاهش زمان صدور پروانه ساختمان آغاز کرده ایم.

* به نظر شما چرا سازندگان مسکن تا این حد از تولید مسکن فراری هستند؟ آیا این افت تولید مسکن به دلیا افزایش ریسک سرمایه گذاری است یا اینکه به دلیل اذیت کردن سازندگان با قوانین سخت تولید مسکن است؟
فراری بودن سازندگان مسکن و افت تولید شاید به خاطر سیاست غلطی که در کشور بوده است و این سیاست غلط عملا هزینه هایی را به سازندگان و مجموعه های مختلف تحمیل می کرده است که به ازاء هزینه های تحمیل شده عملا ساخت و ساز را دارای صرفه اقتصادی نمی کرد و یا اینکه این صرفه اقتصادی را کاهش می داد.

فراری بودن سازندگان مسکن و افت تولید شاید به خاطر سیاست غلطی که در کشور بوده است و این سیاست غلط عملا هزینه هایی را به سازندگان و مجموعه های مختلف تحمیل می کرده است که به ازاء هزینه های تحمیل شده عملا ساخت و ساز را دارای صرفه اقتصادی نمی کرد

*شهرداری تهران برای تشویق سازندگان مسکن چه خواهد کرد؟
اولا که طبق وعده هایی که داده بودیم برنامه ما این است که صدور پروانه ساختمانی را به حداقل ممکن کاهش دهیم و همانطور که می دانید از سوم مرداد ماه جاری زمان صدور پروانه ساختمان به یک هفته خواهد رسید. الان شهرداری تهران به صورت جدی وارد همکاری مشترک با سازندگانی که می توانند این بار را از روی زمین بردارند و زمینه را فراهم کنیم تا با ایجاد تسهیل و تسریع در کار آنها، این امکان برای سازندگان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، در خوشبینانه ترین حالت ساخت مسکن در سال به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد در حالیکه باید برای پاسخگویی به تقاضا این عدد به یک میلیون واحد مسکونی در سال برسد. پس اگر می خواهیم به تقاضای مسکن پاسخ دهیم باید موانع ساخت و ساز را که اولین مرحله آن کاهش زمان صدور پروانه ساختمان است برطرف کنیم.

سازندگان مسکن معتقد هستند آنچه که این روزها منجر به کاهش میزان صدور پروانه های ساختمانی و تولید مسکن شده است تنها مربوط به بخش مسکن و خود صنعت ساخت نیست بلکه این شرایط را قطعا باید در اقتصاد کلان جستجو کرد و اگر همانطور که مسکن لکوموتیو اقتصاد کلان محسوب می شود، اقتصاد کشور را دچار مشکل بدانیم رکود ساخت و ساز و افت پروانه های ساختمانی ما را نباید چندان دچار تعجب کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha