۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
صادرات قم ۱۲۰ درصد افزایش یافت| بازار مطلوب قزاقستان برای قمی‌ها
در سه ماهه اول امسال؛

صادرات قم ۱۲۰ درصد افزایش یافت| بازار مطلوب قزاقستان برای قمی‌ها

قم - خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم از افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات قم در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: صدور ویزا برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و بازرگان است.

به گزارش خبرنگار بازار، ابوالفضل خاکی صبح شنبه در جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق امیدوار کننده است و عراق به عنوان کشور اول صادرات ایران مطرح شده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در تولید کشور اگر دولت برنامه‌ریزی لازم برای ارتباط مؤثر فی ما بین بازرگانان را انجام دهد این عدد به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و قطعاً صادرات گوی رقابت را از واردات خواهد گرفت.

وی بیان داشت: افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات استان قم در سه ماهه اول سال جاری نشان از توان بالای تولید در این استان مقدس را دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بیان کرد: اتاق قم در حال تهیه دایرکتوری اطلاعات واحدهای اقتصادی استان به زبان عربی و انگلیسی است که انتشار آن برای بازرگانان عراقی می‌تواند مفید باشد، همچنین برنامه‌ریزی ایجاد نمایشگاه دائمی در بغداد برای افزایش تبادل تورهای تجاری بین طرفین از دیگر اقدامات در حال اجرای اتاق بازرگانی قم است.

وی با تأکید بر اینکه عراق بزرگترین کشور هدف صادراتی است، اظهار داشت: باید توجه بیشتری نسبت به رونق و تسهیل صادرات و واردات داشته باشیم و حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد.

توجه به نمایشگاه‌های مشترک بین ایران و قزاقستان
خاکی در بخش دیگری از این جلسه از افزایش پروازهای کشور به قزاقستان خبر داد و گفت: ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی یک فرصت مناسب برای ارائه محصولات فرا استانی در سطح ملی است لذا برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و مشترک بین کشور ایران و قزاقستان می‌تواند از راه‌های مؤثر برای برقراری تجار و آشنایی با فرهنگ و رسوم دو کشور باشد.

رئیس هیئت مدیره نمایشگاه بین‌المللی استان قم افزود: در واقع از این طریق می‌توان بستری را برای ارتباط تولیدکنندگان با بازار داخلی و نیز بازارهای بین‌المللی فراهم آوریم تا زمینه هر چه بهتر رشد و شکوفایی اقتصادی استان و در نتیجه کشور میسر شود.

وی ادامه داد: ایجاد مرکز تجاری با سابقه توسط شرکت بخش خصوصی استان قم در آلماتی بر اساس سیاست‌های داخلی کشور توانسته است با کمترین هزینه و بالاترین دقت خدمات لازم را به شرکت‌های ایرانی ارائه دهد.

خاکی اظهار داشت: بازار مطلوب قزاقستان بستر بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان و کشور را فراهم آورده است امیدوارم شرکت‌های ایرانی از فرصت‌های ایجاد شده در عراق و قزاقستان بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

افزایش صادرات با تصحیح روند صدور ویزا برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا
وی تصریح کرد: صدور ویزا برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دست اندازی سر راه تولیدکنندگان و بازرگان تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی قم ضمن تشریح ظرفیت‌های بازار اوراسیا گفت: با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای طرفین این توافقنامه، پتانسیل بالایی برای امکان به صفر رسیدن تعرفه‌ها بین کشورهای طرفین و افزایش روابط تجاری در حاشیه دریای خزر، توسعه کریدورها، افزایش ظرفیت‌های لجستیکی کشورهای طرفین و ایجاد زیرساخت‌های بانکی مشترک وجود دارد و از ابتدا بر این موارد تأکیدات لازم از سوی اتاق بازرگانی ایران به درخواست فعالین اقتصادی در کشور صورت گرفته است اما متأسفانه روند تحقق آنها بسیار کند پیش می‌رود.

به عقیده وی: برای بهبود روابط تجاری دوجانبه و افزایش مبادلات در بازار اوراسیا، راهی به غیر از حل مشکلات موجود در این حوزه از جمله صدور روادید و مبادلات بانکی نیست و قطعاً نیازمند اصلاح فرایند و تسهیل‌گری است.

کد خبر: ۱۶۳٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha