۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
آمارها درست نشود خبری از برنامه ریزی و توسعه نیست| بازی با اعداد و ارقام برای ارائه گزارش عملکرد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

آمارها درست نشود خبری از برنامه ریزی و توسعه نیست| بازی با اعداد و ارقام برای ارائه گزارش عملکرد

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: نمی گویم همه آمارها غلط است و معیاری در دست ما وجود دارد اما همه آمارهای ما هم قابل اتکا نیستند.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با بازار، با اشاره به تولید برخی آمارهای ضد و نقیض در جامعه و آسیب شناسی در این زمینه بیان کرد: ایراد کار در زمینه تولید برخی آمارهای ضد و نقیض در این است که متاسفانه ما یک دولت ایثارگری نداریم که در ابتدای کار خود بیاید و بگوید: «من قبل از هرکاری این آمارها را درست می کنم و این اشکالی هم ندارد که از نظر آماری مسائل به ضررم تمام شود.»

وی تاکید کرد: به عنوان مثال ما درباره بخشی گفته ایم که به میزانی تولیدات دارد و یا اینکه بگوییم ( آ) مقدار مساحت مراتع و جنگل های ماست لذا دولت باید بیاید این موارد را تصحیح کند و بگوید مساحت جنگل های کشور به چه میزان است و یا اینکه دولت بیاید و بگوید میزان تولید کشور رقم فعلی نیست و رقم دیگری است و این نیز اشکالی هم ندارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: به اعتقاد بنده این اعداد و آمارها لازمه هرگونه برنامه ریزی و توسعه است و تا ما این موضوع را درست نکنیم، نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم.

این نماینده مجلس اظهارکرد: البته ما نمی گویم همه آمارها غلط است و معیاری در دست ما وجود دارد اما همه آمارهای ما هم قابل اتکا نیستند.

نوری قزلجه تصریح کرد: متاسفانه دولت ها هم وقتی تغییر می کند بازی با این اعداد و ارقام هم به نوعی برایشان عملکرد تلقی می شود . به عنوان مثال دولتی می آید و می گوید ما رشد اقتصادی ۸ درصدی می خواهیم و اما نمی شود و به نحوی آثار این اعداد را دستکاری می کند و بالاخره عددی را نشان می دهند که بگویند: بله ما رشد کرده ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از آمارهای غلط، جامعه را گمراه می کند، بیان کرد:در حال حاضر ما به غیر از مرکز آمار، اتکای آماری دیگری نداریم و با این حال تاکید ما این است که ما باید آمارهای تولید شده در کشور را درست و اصلاح کنیم ولو اینکه این مسئله به ضرر دولت مستقر باشد.

وی با بیان اینکه امارها باید براساس واقعیات موجود تدوین شود، بیان کرد: اعداد درست باید مبنای تصمیم گیری قرار گیرد. همچنین باید برای افرادی که در راستای تدوین اعداد و آمارها دستکاری می کنند جرمی در نظر گرفته شود چراکه اعداد غلط به واقع برنامه ریزی صورت گرفته در کشور را گمراه می کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما در برخی بخش ها اعم از مساحت ها، یکسری اعداد پایه ای داشته ایم که سالها بر روی آن قسم خورده ایم اما می بینیم که این اعداد دچار تغییر و تحولات می شوند. بنابراین یک دولت با جرئت می خواهیم که این موارد را درست کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha