۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
جذب نقدینگی با انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی|خبرگان صنعت نفت نباید بازار اوراق نفتی را  قرق کنند
«بازار» گزارش می دهد؛

جذب نقدینگی با انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی|خبرگان صنعت نفت نباید بازار اوراق نفتی را قرق کنند

شرکت ملی نفت ایران درحالی از انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی خبر می دهد که کارشناسان چنین ایده ای را به نفع اقتصاد و سرمایه گذاران دانسته اما بیم از آن دارند که خبرگان نفتی این بازار را قرق کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از ناموفق بودن طرح فروش اوراق سلف نفتی در دولت گذشته، شرکت ملی نفت ایران این بار با همکاری بورس انرژی قصد دارند معامله نفت خام را از طریق گواهی سپرده حامل های انرژی گسترش دهد، اقدامی که مدیرعامل شرکت ملی نفت از رو به اتمام بودن فرآیند کارشناسی آن خبر داده و معتقد است؛ با گسترش چنین بازاری بی تردید شاهد انقلابی در تامین مالی و فروش در صنعت نفت خواهیم بود. طوری که انتشار اوراق مبتنی بر نفت‌ خام گشایش اقتصادی گسترده‌ای را پیش‌ روی فروش و تأمین مالی این صنعت قرار می‌دهد به شکلی که سرمایه گذاران می‌توانند با تهیه گواهی سپرده، نفت‌ خام خریداری کنند.

با راه اندازی بازار سرمایه گذاری فروش اوراق نفتی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه به راحتی می توانند در خرید و فروش نفت ورود کنند و در این بازار رسمی سرمایه گذاری نمایند، این اقدام شرکت ملی نفت ایران رویکردی درست و قابل توجه در راستای رونق بخشی بازار داخلی بخصوص جمع آوری حجم نقدینگی گسترده ای است

ورود به بازار سرمایه گذاری جدید با راه اندازی فروش اوراق نفتی
در چنین شرایطی با راه اندازی چنین بازار سرمایه گذاری، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه به راحتی می توانند در خرید و فروش نفت ورود کنند و در این بازار رسمی سرمایه گذاری نمایند.

البته کارشناسان انرژی و فعالان بازار نفت، تاکید دارند؛ این اقدام شرکت ملی نفت ایران رویکردی درست و قابل توجه در راستای رونق بخشی بازارداخلی بخصوص جمع آوری حجم نقدینگی گسترده ای است که در جامعه وجود دارد اما برای شناساندن آن نیازمند تبلیغات وسیع و شفاف سازی است تا مردم از زوایا و مزایای سرمایه گذاری در چنین بازاری بخوبی مطلع شوند چرا که گویا اغلب حرفه ای ها می توانند از چنین بازاری منتفع شوند.

آن طورکه سید حمید حسینی، یکی از بنیانگذاران اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با «بازار» می گوید: اهداف سرمایه گذاری در چنین بازاری نسبت به گذشته متفاوت بوده و چنانچه تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از نحوه کارکرد چنین بازاری برای ورود سرمایه گذاران به خوبی مطرح، همچنین جزئیات آن برای آحاد مردم موشکافی و بازگو شود، تا این بازار جا بیفتد، انتشار گواهی سپرده حامل های انرژی، بی شک به عنوان ابزای مناسب می تواند در جمع آوری بخش عمده ای از نقدینگی در بازار نقش آفرین شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران طی چند سال اخیر به دلیل رکود بازارهای سرمایه گذاری سعی کرده اند اقدام به سرمایه گذاری بر روی کالاهایی چون طلا، سکه، ارز و... کنند و این بازارها نیز به دلیل نوسان و ریسک پذیر بودن خیلی نتوانسته سرمایه گذاران را منتفع کند، افزود: در چنین شرایطی اگر سرمایه گذاران به خرید اوراق گواهی سپرده حامل های انرژی تشویق شوند و به جای خرید سکه، و ارز و ... چنین اوراقی را خریداری کنند، به نفع آنها خواهد بود. به طور مثال هم اکنون کالاهایی چون زعفران در انبارها وجود دارد و سرمایه گذاران در بورس کالا با خرید اوراق سپرده این کالا می توانند بدون اینکه معامله فیزیکی صورت گیرد و یا کالایی جابه جا شود در انجام معاملات و دست به دست شدن آن کسب سود می کنند.

با توجه به وجود ۴ میلیون بشکه ای نفت در انبارها، فروش بخشی از سهام ۱۴/۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران در بازار داخل ظرفیت قابل توجه ای را ایجاد می کند تا بتوان از طریق بورس کالا اقدامات خاصی در جهت جمع آوری نقدینگی صورت گیرد و با این شیوه سرمایه گذاران زیادی را جذب چنین بازاری کرد

فروش بخش عمده ای از سهام نفت، شرکت ملی نفت ایران با انتشار اوراق نفتی جدید
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق به سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران در فروش نفت اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به وجود ۴ میلیون بشکه ای نفت در انبارها، فروش چنین سهمی در بازار داخل ظرفیت قابل توجهی را ایجاد می کند تا بتوان از طریق بورس کالا اقدامات خاصی در جهت جمع آوری نقدینگی صورت گیرد و با این شیوه سرمایه گذاران زیادی را جذب چنین بازاری کرد.

حسینی ادامه داد: رویکرد فروش نفت از طریق بورس کالا نه تنها بازار داخلی داد و ستد این کالای مهم را فعال می کند بلکه با چنین شیوه ای تعهدی را برای دولت های بعدی ایجاد نخواهد کرد. به طور مثال چنانچه فردی خواهان ۱۰۰ بشکه نفت است می تواند با تجمیع سرمایه در بورس اقدام به خرید یک محموله بزرگ نفتی کند، حال از آنجایی که خرید نفت از طریق بورس نیاز به معامله فیزیکی و انبارداری ندارد، بنابراین اگر هر بشکه نفت را به قیمت ۱۰۷ دلار خریداری کند، می تواند با افزایش قیمت این کالا آن را با قیمت مناسب بفروشد بدون اینکه هزینه ای را صرف انبارداری نماید.

وی ورود به چنین بازار سرمایه گذاری و انجام معاملات در این بخش را سخت و پیچیده ندانست و افزود: در صورت انجام معاملات نفت در بازار داخل هم نقدینگی شرکت نفت از این طریق تامین خواهد شد و هم اینکه بازار فروش چنین کالایی با جذب نقدینگی رونق می گیرد. به هر حال این بازار بازاری نیست که همچون ارز دیجیتال، خرید مسکن در خارج از کشور و سرمایه گذاری در بورس و...سرمایه را بسوزاند.

انتشار اوراق گواهی سپرده حامل های انرژی، برای ورود سرمایه گذاران به معاملات نفت در بورس ایده خوبی است به شرط اینکه هم مردم و هم صندوق های سرمایه گذاری از آن استقبال کنند، بنا براین اگر بزرگان صنعت نفت مداخله و مخالفت نکنند و این طرح به درستی جا بیفتد بی تردید به نفع اقتصاد کشور و سرمایه گذاران در بخش منجر خواهد شد

فروش نفت به مردم از طریق اوراق نفتی بی تردید ارزان تر از قیمت نرم جهانی است
وی در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی وجود دارد تا سرمایه گذاران در بازار داخلی معاملات نفت از طریق خرید گواهی سپرده حامل های انرژی متضرر نشوند، گفت: شرکت ملی نفت بی تردید قیمت روزانه نفت را در بورس کالا حداقل ۲ تا ۳ درصد کمتر از نرم جهانی در نظر می گیرد تا جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران داخلی ایجاد شود و آنها در انجام چنین معامله ای زیان نبینند. البته باید گفت؛ در دوران گذشته بحث فروش نفت از طریق بورس کالا انجام شد اما خود شرکت ملی نفت موافق چنین کاری نبود و طوری رفتار می کرد که سرمایه گذاران انگیزه آنچنانی برای ورود به این بازار را نداشته باشند. اما به نظر می رسد در دور جدید قیمت گذاری ها طوری خواهد بود که مردم به سرمایه گذاری در این بازار روی آورند. مثلا با کاهش ۸ تا ۱۰ دلاری قیمت در هر بشکه نفت، زمینه جذب سرمایه گذاران در بازار فراهم می شود.

این فعال بازار فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: انتشار اوراق گواهی سپرده حامل های انرژی، برای ورود سرمایه گذاران به معاملات نفت در بورس ایده خوبی است به شرط اینکه هم مردم و هم صندوق های سرمایه گذاری از آن استقبال کنند، بنا براین اگر بزرگان صنعت نفت مداخله و مخالفتی با این طرح نداشته باشند و یا بازار رانتی نشود که فقط برخی ها آن را قرق کنند،این طرح به درستی جا خواهد افتاد و نتیجه آن به نفع اقتصاد کشور و سرمایه گذاران خواهد انجامید.

ورود به چنین بازاری باید از سوی متخصصین دارای علم، آگاهی و تجربه لازم در بازار نفت صورت گیرد. حال باید دید که در شرایط کنونی چه کسانی می توانند به میدان بیایند زیرا به نظر می رسد حرفه ای ها و فعالان بازار نفت و فرآورده های آن می توانند از این بازار منتفع شوند و این امکان وجود دارد که غیر حرفه ای ها در چنین بازاری به مشکل بخورند

بحث انتشار اوراق گواهس سپرده حامل های انرژی هنوز در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است
حرکت شرکت ملی نفت ایران در ارائه مدل جدید برای فروش نفت با پیشنهاد انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی در حالی مطرح است که روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز طی گفتگویی با «بازار» می گوید؛ این موضوع هنوز در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است اما ایجاد یک ظرفیت جدید برای فروش نفت در بازار داخلی البته با حفظ چارچوب ها و مقررات و اینکه معامله گران در این بازار دچار مشکل نشوند می تواند اقدامی ارزنده تلقی شود.

وی با بیان اینکه چنین طرح و ایده ای در زمان مسئولیت زنگنه در وزارت نفت مطرح شد اما در عمل خیلی نتوانست موفقیت آمیز شود، گفت: ورود به چنین بازاری باید از سوی متخصصین دارای علم، آگاهی و تجربه لازم در بازار نفت صورت گیرد. حال باید دید که در شرایط کنونی چه کسانی می توانند به میدان بیاییند زیرا به نظر می رسد حرفه ای ها و فعالان بازار نفت و فرآوردهای آن می توانند از این بازار منتفع شوند و این امکان وجود دارد که غیر حرفه ای ها در چنین بازاری به مشکل برخورند.

بگلریان ادامه داد: ممکن است خریداران اوراق نفتی که دست اول این اوراق را بخرند کسب سود کنند اما پس از آن برای خریداران دیگر جذابیتی نداشته باشد از طرفی نیز باید ترسید که بازار داد و ستد این کالا رانتی نشود با این وجود راه اندازی چنین بازاری بی تردید نیازمند کارکارشناسی و رعایت اصول، قواعد و نظارت و کنترل دقیق است.

بنا به این گزارش، از آنجایی که انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی، اساساً با مدل اوراق سلف نفتی تفاوت دارد، بنابراین با راه اندازی چنین بازاری می توان بخشی از نفت را در بازار داخل فروخت و از این طریق منابع مالی لازم را در اختیار وزارت نفت به ‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار داد.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبر کابوی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      آزموده را آزمودن خطاست