۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
تندر ۹۰ مجدد در ایران تولید می شود؟ | آیا همکاری با روسیه نتیجه می دهد
«بازار» بررسی کرد

تندر ۹۰ مجدد در ایران تولید می شود؟ | آیا همکاری با روسیه نتیجه می دهد

چندی پیش شرکت خودروسازی رنو به دلیل فشارتحریم علیه روسیه، اقدام به فروش سهام خود در گروه «اوتوتاز» کرد، با توجه به این موضوع و ضعف فنی روس ها تولید مجدد تندر۹۰ طی همکاری احتمالا رخ ندهد.

بازار؛ گروه خودرو: منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت به تازگی خبر تولید مجدد تندر۹۰ را اعلام کرده است. به گفته منطقی؛ «در سفر اخیر روس‌ها به ایران بحث بازگشت خودروی ال ۹۰ مطرح شد که دارای یک پلتفرم مدرن و به روز است، از طرفی هم مجموعه‌ای که در کشور روی آن سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۷۰ درصد خط و قطعات آن در داخل وجود دارد، اما در حال خاک خوردن است که ما درصدد هستیم این مجموعه را فعال کنیم.» منطقی این موضوع را در زمانی مطرح کرده است که بیوک علیمرادلو از مدیران اسبق شرکت رنو پارس در گفت و گویی با «بازار» اعلام کرده بود؛ «حدود ۶۰ درصد قطعات تندر۹۰ با مشارکت و نظارت فرانسوی ها در کشور، داخلی سازی شده است.» با تمام این تفاسیر این سوال همچنان مطرح است که ۴۰ درصد مابقی قطعات تندر۹۰ را خودروسازان داخلی باتوجه به ضعف فنی روس ها در ساخت خودرو چگونه تامین خواهند کرد؟ بخش های اصلی پلت فرم تندر۹۰ یا همان لوگان داچیا چگونه در کشور تامین خواهد شد؟ در ادامه به بررسی موضوعات مذکور خواهیم پرداخت:

شرکت خودروسازی رنو حاضر به انتقال تکنولوژی موتور، گیربکس و پلت فرم الکتریکی محصولات تندر۹۰ و ساندرو به خودروسازان داخلی نشد. برخی از کارشناسان، عدم توجه وزیر صمت اسبق و مدیران خودروسازان وقت در افزایش حجم داخلی سازی را فرصت سوزی عنوان می کنند


ورود تندر۹۰ به ایران
در سال ۱۳۸۶ زمان سکان داری منوچهر منطقی به آبی پوشان جاده مخصوص، گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو به صورت مشترک محصول جدیدی از شرکت رنو به نام تندر۹۰ را در کشور مونتاژ کردند. هرچند قرار به تولید پلت فرم مشترک به جای محصول مشترک بود، به زعم قطعه سازان؛ «شرکت خودروسازی رنو نهایت تلاش خود را کرد که کمترین میزان از قطعات این خودرو در کشور بومی سازی شود. هرچند براساس قرار داد و در یک بازه زمانی مشخص حجم داخلی سازی قطعات تندر۹۰ به حدود ۶۰ درصد رسید.» در اینجا باید اشاره داشت که رنو برای نخستین بار سیاست خرید قالب از قطعه سازان را در کشور بنا نهاد که منجربه ترغیب تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت شد.

تندر ۹۰ مجدد در ایران تولید می شود؟ | آیا همکاری با روسیه نتیجه می دهد

تندر۹۰ برخلاف طراحی نه چندان جذاب، دارای کیفیت بالای قطعات، پیشرانه و گیربکس پیشرفته تر نسبت به سایر محصولات سه خودروساز بزرگ کشور بود. همکاری رنو و خودروسازان داخلی در سال ۱۳۹۴ منجربه تولید محصول دیگر به نام ساندرو شد. ساندرو نسخه هاچ بک تندر۹۰ است که رنو آن را طی یک قرار داد همکاری و سرمایه گذاری راهی بازار کشور کرد. علیرغم تولید دو محصول تندر۹۰ و ساندرو روی یک پلت فرم، خودروسازان داخلی هیچ گاه صد درصد به داخلی سازی موتور و گیربکس و البته پلت فرم الکتریکی خودرو نرسیدند.

شرکت خودروسازی رنو حاضر به انتقال تکنولوژی موتور، گیربکس و پلت فرم الکتریکی محصولات تندر۹۰ و ساندرو به خودروسازان داخلی نشد. برخی از کارشناسان، عدم توجه وزیر صمت اسبق و مدیران خودروسازان وقت در افزایش حجم داخلی سازی را فرصت سوزی عنوان می کنند.

گروه صنعتی ایران خودرو در نظر داشت موتورملی را برای تند۹۰ نصب کند، حتی نمونه های مجهز به این موتور تولید شد. اما گروه خودروسازی سایپا پیشرانه قوی برای نصب روی تندر۹۰ نداشت. اگر فرض کنیم مشکل عدم وجود پیشرانه در کشور حل شد، هر دو خودروساز با چالش پلت فرم الکتریکی و گیربکس مواجه شدند

توقف تولید تندر۹۰ در کشور
با شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، شرکت رنو در اواخر سال ۱۳۹۷ نخستین خودروسازی بود که کشور را ترک کرد. با ترک رنو علیرغم سرمایه گذاری بالای آن ها در کشور، سال ۱۳۹۸ آخرین نسخه های رنو تندر۹۰ و ساندرو در کشور مونتاژ شد. خودروسازان داخلی از جمله گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دنبال تولید مجدد تندر۹۰ در کشور بودند.

گروه صنعتی ایران خودرو در نظر داشت موتورملی را برای تند۹۰ نصب کند، حتی نمونه های مجهز به این موتور تولید شد. اما گروه خودروسازی سایپا پیشرانه قوی برای نصب روی تندر۹۰ نداشت. اگر فرض کنیم مشکل عدم وجود پیشرانه در کشور حل شد، هر دو خودروساز با چالش پلت فرم الکتریکی و گیربکس مواجه شدند. ناتوانی تولید تندر۹۰ نمونه بارز فرصت سوزی و عدم پیشرفت خودروسازان داخلی است.

تندر ۹۰ مجدد در ایران تولید می شود؟ | آیا همکاری با روسیه نتیجه می دهد

گر روس ها می خواستند به صنعت خودرو داخل کشور کمک کنند، باتوجه به تعامل شان باهیوندای، چرا زمانی که هیوندای شراکت با کرمان خودرو را رها کرد، به کمک خودروسازان داخلی نیامدند؟

همکاری با روسیه برای تولید؟
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت، به تازگی اعلام کرده است که؛ در سفر اخیر روس‌ها به ایران بحث بازگشت خودروی ال ۹۰ مطرح شد که دارای یک پلتفرم مدرن و به روز است، از طرفی هم مجموعه‌ای که در کشور روی آن سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۷۰ درصد خط و قطعات آن در داخل وجود دارد، اما در حال خاک خوردن است که ما درصدد هستیم این مجموعه را فعال کنیم. مزید اطلاع معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت باید گفت: پلت فرم رنو تندر۹۰ یا همان داچیا لوگان متعلق به سال ۲۰۰۴ میلادی است. بنابراین نباید پلت فرم تندر۹۰ را مدرن و به روز شناخت، از سوی خودروسازان روسی با شروع تحریم ها علیه کشورشان، اکنون با معضل تامین قطعات و لوازم یدکی مواجه هستند. با توجه به این موضوع، چگونه می توانند در تولید مجدد تندر۹۰ به خودروسازان داخلی کمک کنند؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو پیشتر در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» بیان کرده بود؛ «اگر روس ها می خواستند به صنعت خودرو داخل کشور کمک کنند، باتوجه به تعامل شان باهیوندای، چرا زمانی که هیوندای شراکت با کرمان خودرو را رها کرد، به کمک خودروسازان داخلی نیامدند؟» گفتنی است که این موضوع متعلق به پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم آن کشور بود.

تندر ۹۰ مجدد در ایران تولید می شود؟ | آیا همکاری با روسیه نتیجه می دهد

چندی پیش شرکت خودروسازی رنو با بالاگرفتن فشارهای تحریم علیه روسیه، اقدام به فروش سهام خود در گروه «اوتوتاز» کرد. باتوجه به این موضوع شرکت خودروسازی لادا گرانتا را به دلیل تحریم ها فاقد کیسه هوا، سیستم ABS، سیستم پایداری الکترونیکی و البته کمربندهای پیش کشنده تولید خواهد کرد. با در نظر گرفتن ضعف فنی صنعت خودرو روسیه در تامین کیسه هوا و سیستم ABS چگونه می خواهند به تولید تندر۹۰ در کشور کمک کنند؟ آیا موتور یا گیربکس به روز و قوی که استهلاک کمتری داشته باشد، دارند؟ قطعا پاسخ خیر است، زیرا صنعت خودروسازی روسیه بیشتر از صنعت خودرو داخل کشور به مونتاژ وابسته است. شاید بهتر باشد برای تولید مجدد رنو تندر۹۰ خودروسازان داخلی شریک تجاری بهتری از روسیه پیدا کنند.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خودروسازبازنشسته DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 0
      روسها موذی اند وشرکای خوبی نیستند میخوان ازمایادبگیرند وتکنولوژی ساخت خودرورا درواقع بسرقت ببرند اصلابه کارخانجات هم راهشون ندین
    • جعفری IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      چه اصراری هست حالا داچیا مدل ۱۹۹۸راکه درهیچ کجای دنیا دیگه ساخته نمیشه دوباره بسازیم فکر آلودی هوا هدر رفت بنزین هم بکنید دنیا داره خودروهای الکتریکی میسازه تا۱۰سال دیگه همه خودروها نسل جدید شدند ماچرا داریم عقب میریم