۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
صادرات بنزین متوقف شد| سوآپ سوخت از سر گرفته می شود
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی:

صادرات بنزین متوقف شد| سوآپ سوخت از سر گرفته می شود

سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از برنامه ریزی برای سوآپ سوخت خبر داد و گفت: در ماه‌های اول صادرات بنزین انجام شد اما اکنون بیشتر به دنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جلیل سالاری معاون وزیر در امور پخش و پالایش در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه در فصل مسافرت قرار داریم و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالاست، به همین دلیل باید مدیریت صورت بگیرد تا این فصل را پشت سر بگذاریم.

او با بیان اینکه تمرکز تولید بنزین و سوخت در جنوب کشور است، تاکید کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر در روز فراورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌شود اما باید این مجموعه به سمت شمال کشور منتقل شود چرا که قطب مصرف تهران است و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه مصرف نیروگاه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: در این فصل نسبت به سال گذشته صددرصد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم، از طرفی در بخش کشاورزی نیز فصل برداشت است، بنابراین انتقال سوخت از جنوب به شمال یکی از مواردی است که ظرفیت بالایی نیاز دارد، شبکه خطوط باید فعال شود که ظرفیت خاصی دارد. به موازات از ظرفیت کشتی استفاده کردیم که بتوانیم سوخت را از بندرعباس به سمت ماهشهر منتقل کنیم.

سالاری با بیان اینکه در تلاشیم تا مسیر سواپ را همانطور که در سنوات گذشته فعال بود، فعال کنیم، گفت: به لحاظ اینکه هزینه‌ها کم شود هم می‌توانیم قطب‌های مصرف را مدیریت کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید مصرف را مدیریت کنیم.

شرایط باید به گونه‌ای باشد که انگیزه استفاده از سی ان جی ایجاد شود، در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود؛ همچنین قرار است به سمت دو گانه‌سوز کردن خودروهای سنگین برویم

مصرف ۲ میلیارد لیتر گازوییل در نیروگاه ها
او با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی نیز از مواردی است که باید مدیریت شود که ما مسیر قاچاق سوخت را نیز نداشته باشیم، اظهار کرد: انتظار می‌رود با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده حجم نقل و انتقال مدیریت شود و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم، چراکه تکلیف ما تامین سوخت مجموعه حمل و نقل و نیروگاهی است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع و گازوئیل مصرف کردند، به طوری که حدود ۲ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد، گفت: دلیل این مساله هوای گرم و مصرف برق بالا بوده، اما توانسته‌ایم سوخت نیروگاه‌ها را تامین کنیم، به طوری که در سه ماهه امسال صددرصد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار
سالاری با بیان اینکه در زمینه توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار است، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که انگیزه ایجاد شود، در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود؛ همچنین قرار است به سمت دو گانه‌سوز کردن خودروهای سنگین برویم.

وی درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت گفت: بر اساس تبصره ۱۴ از ال‌پی‌جی باید در ناوگان حمل و نقل استفاده شود، البته چالش‌هایی نیز وجود دارد چراکه شعاع دسترسی محدود بوده و بحث این است که مبدا تولید تا مصرف نیاز به ذخیره‌سازی دارد؛ خودرویی که ال‌پی‌جی‌سوز می‌شود، باید بتواند از این سوخت استفاده کند. بنابراین تمرکز روی شعاع محدودی است، لذا برنامه‌ریزی لازم انجام شده و پیش‌نویس آن به دولت رفته است و اگر مجوزها اخذ شود تکلیفی که در تبصره ۱۴ آمده عملیاتی می‌شود.

برای ساخت پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد، در حالی که با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم

هزینه ۱۰ میلیارد دلاری ساخت یک پالایشگاه
سالاری با بیان اینکه اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد، در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم، گفت: خودروساز باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کنند، در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم؛ اکنون برای ساخت پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد، در حالی که با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌ها نیز این چالش وجود دارد، گفت: راندمان نیروگاه‌ها در حد ۳۹ درصد و پایین‌تر است و انرژی تلف می‌شود، اگر موارد یاد شده و قاچاق را مدیریت کنیم، در واقع مصرف را کاهش داده‌ایم.

بهره برداری از طرح های توسعه ای پالایشگاه آبادان و اصفهان تا پایان شهریور
او همچنین اشاره به اینکه طرح افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه اصفهان آماده بهره‌برداری است، گفت: تمام اقدامات لازم برای آغاز بهره‌برداری از این طرح انجام شده و تنها چند کاتالیست باقی مانده است.

به گفته او، با قرار گرفتن کاتالیست در این واحدهای فرآیندی تا پایان شهریورماه راه‌اندازی انجام خواهد شد.

سالاری به طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح به تناسب برنامه‌ریزی‌های انجام شده جلو می‌رود و پیش بینی می شود که تا پایان شهریور به بهره برداری برسد.

او تاکید کرد: با اجرای طرح توسعه‌ای در پالایشگاه آبادان، در این مرحله ظرفیت پالایشگاه تثبیت می‌شود و در فاز بعد افزایش ظرفیت ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۳٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha