۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
استفاده از ۴۴ درصد ظرفیت CNG| بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز
عضو انجمن سی ان جی خبر داد

استفاده از ۴۴ درصد ظرفیت CNG| بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز

جوهری عضو انجمن CNG کشور با بیان اینکه تنها از ۴۴ درصد ظرفیت سی ان جی کشور استفاده می شود، گفت: خودروسازان به تعهدات خود در زمینه تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه سوز عمل نمی کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در شرایطی که نگرانی ها درباره واردات بنزین حسابی بالاگرفته است، تنها ۴۴ درصد از ظرفیت سی ان جی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
آنگونه که محسن جوهری، عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور می گوید ظرفیت سی ان جی کشور حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز است اما متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های اشتباه مصرف از حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۲۳ الی ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده است. این در حالی است که مصرف بنزین به شدت بالا رفته و تولید کشور در برخی از روزها جوابگوی نیاز کشور نیست.

با وجود کمبود بنزین و مزیت بالای ایران در ذخایر گازی اراده ای برای توسعه صنعت سی ان جی در کشور دیده نمی شود. به طوری که هم اکنون تنها از ۴۴ درصد از ظرفیت این صنعت استفاده می شود

او که امروز در یک نشست خبری سخن می گفت، معتقد است که اراده لازم برای توسعه این صنعت در کشور وجود ندارد. این در حالی است که در دولت قبلی، مجلس شورای اسلامی توسعه CNG را تصویب کرد. اما متأسفانه مصرف CNG افزایش محسوسی پیدا نکرد و توسعه عرضه و تقاضای CNG آنچنان که پیش‌بینی می‌شد صورت نگرفت.

جوهری با اشاره به اینکه سوخت سی ان جی از لحاظ استراتژیک برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: ایران با توجه به اینکه ۱۸ درصد از ذخایر گازی اثبات شده دنیا و شبکه گسترده گاز را دارد، استفاده از سی ان جی برای کشور یک مزیت است.

او با بیان اینکه "در بخش تقاضا و عرضه CNG مشکلات زیادی وجود دارد"، گفت: به جز اوایل دهه ۸۰، در سایر مواقع حمایتی از مالکان گازسوز نشد و تعداد خودروهای گازسوز در کشور ثابت و حتی در دوره ای شاهد کاهش یافته بود.

بر اساس توافق نامه ای که سال گذشته میان ایران خودرو وزارت نفت منعقد شد، قرار بر این بود که ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز تولید شود اما متاسفانه میزان تولید خودروهای دوگانه سوز خیلی کمتر از توافقات صورت گرفته است. ضمن اینکه در طرح‌های فروش ایران خودرو، خودروهای دوگانه‌سوز جایی ندارند

سهمی از فروش های فوق العاده ایران خودرو به دوگانه سوزها نرسید
جوهری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کوتاهی خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت، گفت: بر اساس قراردادی که سال گذشته بین وزارت نفت و ایران خودرو منعقد شد قرار بر این بود که ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز تولید شود اما متاسفانه میزان تولید خودروهای دوگانه سوز خیلی کمتر از توافقات صورت گرفته است. ضمن اینکه در طرح‌های فروش ایران خودرو، خودروهای دوگانه‌سوز جایی ندارند.

او همچنین در ادامه گفت: شاهد کوتاهی و عدم حمایت دولت در ساماندهی و استانداردسازی خودروهای دوگانه‌سوز هستیم. به طوری که طی ۲۰ سال گذشته بازرسی های دوره ای از مخازن سی ان جی خودروها متوقف شده است.

جوهری افزود: عدم انجام بازرسی دوره‌ای مخازن CNG خودروها موجب شده هر از چند گاهی شاهد بروز حادثه‌ای در زمان سوخـت‌گیری خودروها باشیم و این گونه حوادث اخیرا افزایش نیز یافته است.

به گفته او، یکی از راهکارهای حل این معضل، بحث هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه بود که با وجود تصویب آن در هیئت وزیران در سال ۹۷، هنوز این مهم اجرایی نشده است.

این عضو انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که صورت گرفته، بحث جمع‌آوری دوربین‌های پلاک‌خوان بوده که قرار بود با وجود این دوربین‌ها، خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند تفکیک شده و به مراکز مجاز صدور معاینه فنی فرستاده شوند؛ بدون شک دولت مجبور خواهد شد در آینده دوباره دوربین‌های حذف شده را نصب کند.

واردات خودروهای دوگانه سوز با تعرفه صفر درصد
عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به صدور مجوز واردات خودرو زد و گفت: حالا که قرار است ممنوعیت واردات خودرو به کشور لغو شود، بهتر است که دولت برای اجازه دهد واردات خودروهای دوگانه سوز با تعرفه صفر درصد صورت گیرد.

این فعال در صنعت سی ان جی، گفت: حدود ۲۰ سال است که خودروهای دوگانه سوز در کشور تردد می کنند اما هنو آمار دقیقی درباره تعداد این خودروها وجود ندارد.

حدود ۸۰ درصد از جایگاه‌های سوخت پاک و ارزان CNG که عمدتا کم‌فروش و یا متوسط فروش هستند، زیان‌ده شده و در معرض تعطیلی ناخواسته قرار گرفته اند

زیان انباشته جایگاه های سی ان جی
جوهری در پاسخ به این سوال که فعالان بخش خصوصی صنعت CNG و انجمن‌های مربوطه چقدر در تعیین سرنوشت و تصمیمات این حوزه تأثیرگذار هستند، گفت: متأسفانه تصمیماتی که در مورد CNG گرفته می‌شود بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی است.

او با اشاره به زیان انباشته جایگاه داران سی ان جی، گفت: دلیل اعمال سیاست‌های نادرست دولت در تخصیص حق‌العمل منصفانه به جایگاه‌های CNG طی ۶ سال گذشته، بیشتر جایگاه دارها با زیان انباشته و بحران جدی مواجه هستند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد از جایگاه‌های سوخت پاک و ارزان CNG که عمدتا کم‌فروش و یا متوسط فروش هستند، زیان‌ده شده و در معرض تعطیلی ناخواسته قرار گرفته اند.

کد خبر: ۱۶۳٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha