۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
قیمت ها ارزنده شده اند با دید بلند مدت سهام خوب بخرید
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

قیمت ها ارزنده شده اند با دید بلند مدت سهام خوب بخرید

فریدنیا کارشناس بازار سرمایه گفت: این روزها سهام شرکت ها بسیار ارزنده شده اند و از قیمت واقعی خود پایین آمده اند پس جای بسیار بررسی دارند و نقطه مناسبی برای سرمایه گذاری می توانند باشند.

سمیه شوریابی؛ بازار: فرشاد فریدنیا کارشناس و مدرس بازار سرمایه در خصوص کلیات بازار بورس بیان کرد: کلیات بازار های مالی از چند دسته تشکیل می شوند که یکی از آنها سرمایه گذاری می باشد، بازار بورس ایران نوعی ابزار مالی برای سرمایه گذاری، رشد و توسعه صنعت ها و کنترل بازار های نقدی و فیزیکی و... است و می توان از آن استفاده کرد.

ماهیت سرمایه گذاری
وی افزود: ماهیت عمومی این بازار که اکثریت افراد می توانند از آن استفاده کنند ماهیت سرمایه گذاری این بازار می باشد، طوری که با خرید اوراق هر شرکت می توانند مالک آن شرکت باشند و به اندازه تملک در سود و زیان شرکت شریک باشند.

فریدنیا از مزایای این نوع سرمایه گذاری به تنوع در سرمایه گذاری اشاره می‌کند و می گوید: با حداقل سرمایه می‌توانید در تمامی صنعت ها سرمایه‌گذاری کنید و از منفعت جمعی آن بهره مند شوید، وقتی که شما سهامدار یک شرکت می شوید این سرمایه ها وارد شرکت و در جهت توسعه شرکت ها به کار گرفته می شوند و خدمات آن شرکت مستقیم وارد چرخه اقتصاد می شوند، به عنوان مثال اگر در یک شرکت تولیدی سرمایه گذاری کنید پول شما صرف ساخت و تولید می‌شود و با این کار چند کارگر بصورت مستقیم و غیر مستقیم دارای اشتغال می شوند و آنها نیز از درآمدشان در بازار خرج می‌کنند و این چرخه اقتصاد به صورت فعال می‌چرخد، پس از دید فردی و جمعی بهترین سرمایه گذاری برای هر فرد، بازار سرمایه یا همان بورس می باشد.

قیمت ها ارزنده شده اند با دید بلند مدت سهام خوب بخرید

ملزم بودن سهامدار به داشتن دانش
این کارشناس بازار سرمایه داشتن دانش خاص را از الزامات هر بازاری دانست و تأکید کرد: وقتی که شما قرار است مالک شرکتی باشید باید بررسی های لازم انجام شود مبنی بر اینکه شرکتی که قرار است خریداری شود چه نوع شرکتی می باشد، چه محصولاتی ارائه می‌دهد، آینده این شرکت به چه صورتی است و چرخه سود آوری این شرکت به چه نحوی انجام می شود و اینکه آیا شما یا هر شخص دیگری اگر بخواهد شرکتی را خریداری کند و مطمئن باشد که این شرکت ورشکسته است و یا در حال ورشکستگی می باشد در صدد خرید این شرکت بر می آید که مطمئناً جواب خیر است، بنابراین باید دانش کافی را در هر بازاری داشت و اگر این دانش را نداریم باید از متخصص های این حوزه کمک گرفت و یا از طریق شرکت های فعال در این حوزه اقدام به خرید و فروش کرد.

اصلاح ذات بازار
فریدنیا در ادامه به تشریح ذات اصلی بازار پرداخت و افزود: بازار بورس از دو وجه زمان و قیمت تشکیل شده است، به طی کردن مسیر از یک قیمت به قیمت بالاتر یا پایین تر را نوسان گویند و طی کردن این مسیر در سه حالت حاصل می‌شود؛ صعودی، نزولی و رنج، اما به طور قاطع هیچ وقت نوسان از یک قیمت به قیمت دیگر نمی تواند بصورت مستقیم و یا به قولی شارپ باشد و برای طی کردن این مسیر قیمت ها از یکسری ریز نوسان (موج) تشکیل می‌شوند، در نهایت از برآیند این موج ها روند به وجود می آید پس حتی اگر روندی مثبت یا صعودی باشد یک سری اصلاح ها و برگشت های قیمتی درونش وجود دارد.

تخصص در بازار بورس بر این مبنا است که معامله گر بتواند این چند نکته را رعایت کند: پیدا کردم سهم مناسب برای خرید، پیداکردن قیمت مناسب برای خرید، پیدا کردن زمان مناسب برای خرید

فرید نیا وجود اصلاح را لازم برای طی کردن مسیر اصلی بازار می‌داند و وجود عرضه و تقاضا را اصلی ترین و مهمترین قسمت نوسان عنوان می‌کند، او می گوید: عرضه و تقاضا توسط سهامداران اتفاق می‌افتد، چنانچه تقاضا برای سهام زیاد باشد، قیمت سهام با رشد و اگر عرضه برای سهام زیاد باشد قیمت سهام با نزول همراه خواهد بود و این عرضه و تقاضا باعث حرکات موجی شکل قیمت شرکت ها می شوند.

این مدرس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عموماً افرادی که در این سه سال اخیر وارد بازار شده اند افراد آماتور و بدون دانش بازار و دانش مالی هستند، افزود: بازار سرمایه بورس ایران جای مناسبی برای افراد کم دانش نیست، ماهیت این بازار سرمایه گذاری است یعنی استفاده از مازاد پول برای بلند مدت تا در آینده بتوان از رشد سرمایه بهره‌مند شد.

رعایت چند قانون بورسی ساده و کسب موفقیت

فرید نیا با توجه به نوع رفتار سهامدار تأکید کرد: توصیه بنده به سهامداران صبر می باشد که در کنار رعایت قوانین ساده زیر باعث حاصل شدن نتیجه های گران بهایی می‌شود؛

۱- یا به دنبال دانش این بازار باشید و اصولی سرمایه گذاری کنید یا توسط صندوق ها، شرکت های سبدگردان و... وارد بازار شوید و یک پله عقب تر نظاره گر باشید و خود بدون دانش و با حرف هر شخصی اقدام به خرید و فروش سهام نکنید.

۲- اگر خود اقدام به یادگیری و خرید و فروش کردید باید صنعت خوب از بازار خوب، سهام خوب از صنعت خوب، قیمت خوب در سهام خوب و زمان خوب در قیمت خوب را انتخاب و اقدام به خرید و فروش کنید.

۳- بدون حد ضرر وارد معامله ای نشوید و افق دید بلند مدت داشته باشید.

۴- مواظب باشید تا دچار تله های اخباری و سوگیری های مختلف نشوید.

قیمت ها ارزنده شده اند با دید بلند مدت سهام خوب بخرید

وی توضیح داد: زمانی که سهام خوب از صنعت خوب در بازار خوب را انتخاب کردید و در قیمت مناسب خرید انجام دادید دیگر نگران بالا و پایین بازار نباشید و به سهم اجازه رشد بدهید، سهامداری پخته است که نه از رشد و سود خوشحال باشد و نه از ضرر و نزول ناراحت شود.

استفاده از موقعیت ارزندگی سهام
فرشاد فریدنیا در انتها با بیان ارزندگی سهام خاطر نشان کرد: این روزها سهام شرکت ها بسیار ارزنده شده اند و از قیمت واقعی خود پایین آمده اند و جای بسیار بررسی دارند و نقطه مناسبی برای سرمایه گذاری می توانند باشند، نمودار ها همیشه نشان داده اند که هیچ بازاری در بلند مدت به اندازه بازار بورس با رشد پولی همراه نبوده است، این دوران گذرا و همان موج های اصلاحی در روند صعودی هستند که ابتدای گزارش گفته شد، پس سهامداران سهام خود را بررسی کنند اگر شرکت مناسب و ارزنده ای نیست سهام را با سهام بنیادی و ارزنده جایگزین کنند و دوستانی که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستند با پول مازاد می توانند از این بازار توسط متخصص استفاده کنند که این روزها قیمت ها بسیار ارزنده شده اند.

کد خبر: ۱۶۳٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha