۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
باید نحوه اجرای قوانین تنظیم بازار تقویت شود
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران:

باید نحوه اجرای قوانین تنظیم بازار تقویت شود

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: قوانین تنظیم بازار کالاهای بورسی کامل است، اما در اجرای قانون ضعف وجود دارد که باید این حوزه تقویت شود.

به گزارش بازار، سید جواد جهرمی در خصوص طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا، در برنامه فرامتن شبکه افق سیما، تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی‌ها حدود ۹۵ درصد محصول‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین همان قانونی که سبب شده کف عرضه در پتروشیمی‌ها رعایت شود، می‌تواند برای سایر محصول‌ها از جمله فولاد اثرگذار باشد؛ در این زمینه به نظر می‌رسد نه نبود قانون، بلکه ضعف در اجرای قانون چالش اصلی است که باید تقویت شود.

جهرمی افزود: با تعریف و چارچوب‌بندی همین قوانین و مقررات فعلی در زمینه عرضه و تقاضا، قانون تعزیرات و شبکه توزیع، نیاز بازار را می‌توان به صورت مطلوبی تامین کرد.

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران، اظهار کرد: اگر توان اجرایی و نحوه اجرای قانون در دستگاه‌های متولی تقویت شود، دغدغه نمایندگان مجلس نیز برطرف می‌شود، چالش‌ها و مشکلات در اقتصاد ما زمانی شکل گرفت که با دخالت‌ها، ساختارها را با مصوبه‌های شوراهای مختلف دستکاری کردیم.

وی پیشنهاد کرد: به جای جرم انگاری، بهتر است از مشوق‌هایی که از سوی شورای عالی بورس پیشنهاد داده می‌شود، استفاده کرد.

جهرمی تاکید کرد: بزرگترین چالش و نگرانی ما تکرار اتفاق‌های سال ۹۷ در بازارهای کالایی است، در این سال براساس مصوباتی، کل اختیارها زیرنظر وزارت صمت قرار گرفت و از آن ناحیه، هم خُسران نصیب سهامداران و هم رانت زیادی توزیع شد؛ اکنون نگرانی بزرگ، تکرار همان روند است.

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران همچنین درخصوص نحوه پذیرش کالاهای بورسی گفت: در خصوص نحوه پذیرش و عرضه کالاها، بهتر است براساس همان ساختار قبلی که به شورای عالی بورس و ناظر بازار سرمایه اشاره دارد، تصمیم گیری کرد.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha