۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹
ترفند جدید آژانس های مسافری برای سودجویی| پرواز با هتل؛ نوشابه با ساندویچ
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

ترفند جدید آژانس های مسافری برای سودجویی| پرواز با هتل؛ نوشابه با ساندویچ

مشهد- اعیاد مذهبی مشهد مقدس به کانون زائران و مسافرانی تبدیل می‌شود که دل درگرو ثامن‌الحجج(ع) دارند و لذا این حجم تقاضا برای سفر موجب می‌شود تا بسیاری از شرکت‌های خدماتی به فکر سود اندوزی بیفتند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خوانندگانی که سن و سالی از آن‌ها گذشته است حتماً به یاد دارند که تا دو دهه پیش به دلیل کمبود نوشابه لذا بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها از فروش نوشابه به‌صورت تکی خودداری می‌کردند و لذا نوشابه را به‌شرط خرید ساندویچ به دست مشتری می‌دادند!

باوجود گذشت دو دهه از این ترفندهای قدیمی اما این روزها همین شیوه مکارانه به شکل دیگری این سودجویی در برخی مراکز خدمات مسافری جلوه پیداکرده است.

هم‌زمان با فرارسیدن عید سعید غدیر حجم مسافران و زائران برای سفر و اقامت در مشهد مقدس به‌شدت فزونی گرفت و لذا این افزایش تقاضا موجب شد تا برخی از شرکت‌های خدماتی برای سودجویی بهای بلیت را تا ۶ میلیون تومان البته به بهانه اقامت در هتل افزایش دهند!

بررسی خبرنگار ما و البته شکایت بسیاری از شهروندان و مسافران نشان می‌دهد که برخی از آژانس‌های مسافرتی بلیت پروازها را با اقامت اجباری در هتل‌ها و در قالب تور به فروش رساندند و لذا این موضوع نارضایتی بسیاری از زائران را به همراه داشت.

اگرچه فروش بلیت به‌صورت چارتری نیز از مدت‌ها پیش توسط وزیر راه مورد نکوهش قرار گرفت و هشدارهایی به‌واسطه نزدیک شدن به ایام اربعین در این رابطه داده شد اما تعطیلات گذشته در خراسان رضوی نشان داد که این شرکت‌ها باکی از این هشدارها و خط‌ ونشان‌ها ندارند.

بلیت تهران- مشهد که تا پیش از تعطیلات فقط یک و میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت با این الزام آژانس‌های هواپیمایی، حتی تا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسید که بنا بر اظهار نظر کارشناسان این امر مصداق فروش خدمات اجباری و گران‌فروشی است.

بلیت فروشی با الزام اقامت تخلف است
فروش بلیط با اقامت اجباری در حالی است که حسن خوش‌خو، مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: بلیت مصوب و قانونی آن چیزی است که در سایت سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد و بر اساس مصوبات شورای عالی هواپیمایی ابلاغ شده، بنابراین هرآنچه که غیر از این باشد، تخلف محسوب می‌شود.

ترفند جدید آژانس های مسافری برای سودجویی| پرواز با هتل؛ نوشابه با ساندویچ

وی این امر را مصداق گران فروشی خوانده و می گوید: چنانچه هر آژانسی به هر دلیلی بلیت را کنار اقامت بگذارد، تخلف است و قطعا آنان را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.

مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه هیچ مصوبه قانونی در خصوص الزام فروش بلیت هواپیما در کنار اقامت وجود ندارد، ابراز می کند: حق نداریم بگوییم بلیت به اضافه مثلا اقامت، بلکه می‌توانیم یک آپشن ایجاد کنیم و بگوییم درصورت تمایل می‌توانید از هتل هم استفاده کنید؛ اما اینکه خریدار را ملزم به استفاده از اقامت کنیم، خلاف است.

دریافت خدمات اجباری غیر قانونی است
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان‌رضوی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: بر پایه بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، سقف و کف بهای بلیت هواپیما بر مبنای هر ساعت پروازی تعیین شده است و لذا این افزایش قیمت و یا اجبار برای دریافت برخی خدمات بر روی بلیت ها غیر قانونی و تخلف است.

حق نداریم بگوییم بلیت به اضافه مثلا اقامت، بلکه می‌توانیم یک آپشن ایجاد کنیم و بگوییم درصورت تمایل می‌توانید از هتل هم استفاده کنید؛ اما اینکه خریدار را ملزم به استفاده از اقامت کنیم، خلاف است

سعید ولی زاده با بیان اینکه متاسفانه در برخی از ایام خاص و مناسبتی برخی از افراد از افزایش تقاضای سفر هم وطنان سو استفاده کرده و نرخ های غیر واقعی اعلام می کنند افزود: دفاتر خدمات مسافرتی به علت فعالیت قانونی و نظام مند اقدامی برای افزایش بی رویه نرخ و قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما ندارند اما دفاتر غیرمجاز به خصوص مراکز فروش اینترنتی بلیت در این زمینه تخلف ها و فعالیت های غیرقانونی فراوانی دارند.

وی افزود: پیش از این دفاتر با ارایه تخفیف به مسافران بلیت می فروختند اما اکنون به علت افزایش قیمت دلار و تعیین نرخ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عرضه به قیمت واقعی انجام می شود.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان‌رضوی ادامه داد: با گزارش های ارایه شده در خصوص تخلف های دفاتر فروش بلیت اینترنتی هواپیما، پلیس فتا نسبت به شناسایی و برخورد با عوامل گرانی بیش از حد نرخ بلیت سفر هوایی وارد عمل شده است.

وی گفت: نرخ های شنیده شده برای سفر به مشهد با استفاده از خدمات اجباری به هیچ وجه معقول نیست بنابراین باید دست دلالان و سوءاستفاده کنندگان از وضعیت بازار و شرایط موجود در عرضه بلیت هواپیما را کوتاه کرد.

پیگیری موضوع تخلف از سازمان بازرسی
در همین حال حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این موضوع را از سازمان بازرسی پیگیری خواهم کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره فروش اجباری و فروش بلیت همراه با اقامت، ابراز کرد: هر نوع فروش اجباری تخلف بوده و با متخلفان باید برخورد قانونی بازدارنده صورت بگیرد.

ترفند جدید آژانس های مسافری برای سودجویی| پرواز با هتل؛ نوشابه با ساندویچ

ازدحام زائر و گردشگر در مشهد مقدس
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه مشهد مقدس به ویژه در ایام خاص و اعیاد مذهبی با ازدحام مسافران و زائران روبروست گفت: با توجه به کاهش آمار کرونا و بازگشت به روز های عادی لذا از ابتدای امسال شاهد موج عظیمی از گردشگران و زائران به این استان بودیم.

یوسف بیدخوری با بیان اینکه این موج عظیم گردشگر از ابتدای سال تاکنون موجب افزایش ضریب اشغال تخت های هتل ها و مراکز اقامتی شده است افزود: حجم مسافران در ایام خاص امسال به گونه ای بود که ظرفیت تمامی مراکز اسکان رسمی به طور کامل پر شد و لذا ستاد خدمات سفر برای اسکان و پذیرایی از زائران تمامی ظرفیت های غیر رسمی مانند حسینیه ها، مساجد و مراکز اقامتی اردوگاهی مانند سپاه را نیز به خدمت گرفت.

وی با اشاره به این که از ابتدای تابستان تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مشهد مقدس اقامت داشتند افزود: از این تعداد ۷۷۱ هزار و ۶۱ نفر در هتل‌ها، تعداد۵۳۷ هزار و ۳۷۲ نفر در هتل‌آپارتمان‌ها،تعداد ۴۹۲ هزار و ۷۹۸ نفر در مهمان‌پذیرها و تعداد ۸۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر در خانه‌های مسافراسکان یافتند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در راستای اقامت و اسکان زائران سایر مراکز مانند شهرداری و مهمانسراهای ادارات نیز به کار گرفته شد ادامه داد: به همین منظور تعداد ۹۳ هزار ۹۹۶ نفر در مراکز اسکان شهرداری، ۱۶۹ هزار و ۶۶۰ نفر در حسینه، مساجد و بقاع مبترکه، ۷۲۰ هزار و ۱۸ نفر در مهمانسراهای دولتی، ۳۴۹ هزار و ۹۸۸ نفر در مدارس و آموزشگاه‌های آموزش‎وپرورش، ۲۴۳ هزار و ۳۴۰ نفر در زائرسرهای ارزان قیمت و زائرشهر رضوی، ۵۳۴ هزار و ۱۶۱ نفر در مراکز اقامتی سپاه و ۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر در ظرفیت اردوگاهی سپاه اسکان یافتند.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 2
      حالا برید عراق ببینید مردمش در طول ایام محرم و اربعین واسه زائرین چیکار می کنن،فقط ادعای مابین اهل بیت رو داریم و تو عمل از اسمشان واسه منافع مادی استفاده می کنیم
    • عسل کماندو IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      ببخشید الان شما فرمودید مردم عراق.من ب عنوان یه مشهدی جهت اطلاع بگم مالک تموم هتل های مشهد یا تبریزی یا تهرانی هستن هر تصمیمی هم گرفته شده از جانب اونا بوده لطفا پای مردم بی گناه مشهدو وسط نکشید