۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
چگونگی نرخ پرداخت بیمه ایرانیان خارج از کشور
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد

چگونگی نرخ پرداخت بیمه ایرانیان خارج از کشور

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از ارائه خدمات بیمه‌ای ۳۴ کارگزاری رسمی برون‌مرزی در ۱۸ کشور دنیا به هموطنان خارج از کشور خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی شکوری، آخرین راهبردهای عملیاتی بیمه‌ای برای ایرانیان ساکن درخارج از کشور را تشریح کرد و گفت: مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر برخورداری آحاد جامعه از پوشش تامین‌اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی با شناسایی جامعه هدف و افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند فارغ از محل سکونت، اقدام به بیمه آن‌ها می‌کند.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی در ادامه، عنوان کرد: ایرانیانی که فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی هستند اعم از شاغل، غیر شاغل یا دانشجویان خارج از کشور، می‌توانند خود را نزد این سازمان بیمه کنند و با پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی مربوطه بهره‌مند شوند، شرط سنی پذیرش درخواست برای برخورداری از این نوع پوشش بیمه ای، حداکثر ۵۰ سال و حداقل ۱۸ سال خواهد بود.

وی در ادامه افزود: چنانچه شخصی در تاریخ ارائه درخواست بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد، لازم است معادل مازاد سنی خود سابقه پرداخت حق‌بیمه در سازمان تامین‌اجتماعی داشته باشد. این افراد یا وکیل قانونی آنان می‌توانند با مراجعه به کارگزار رسمی برون مرزی سازمان در کشور محل سکونت خود یا در صورت حضور در ایران با مراجعه به یکی از شعب سازمان، پس از ارائه درخواست و عقد قرارداد، تحت پوشش بیمه ایرانیان خارج از کشور قرار گیرند.

وی ادامه داد: اگر متقاضی حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، از احراز شرط سنی مورد اشاره معاف است.

شکوری با بیان اینکه مبنای پرداخت حق‌بیمه در بیمه ایرانیان خارج از کشور بستگی به میزان سابقه و سن متقاضی دارد، عنوان کرد: متقاضیان مرد یا زن این نوع بیمه با توجه به سن و سابقه قبلی نزد سازمان، می‌توانند نسبت به انتخاب دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه از ۱/۵ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا سقف دستمزد (۷برابر حداقل دستمزد) اقدام کنند.

وی افزود: مبلغ حق‌بیمه در این نوع بیمه به دو عامل بستگی دارد؛ یکی نرخ حق‌بیمه و دوم دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه، این دو عامل در تعیین میزان حق‌بیمه تاثیرگذار است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در بیمه ایرانیان خارج از کشور دو نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۴% و ۱۸% پیش‌بینی شده است و مشمولین با پرداخت حق بیمه مقرر می‌توانند از تعهدات مندرج در قانون تأمین اجتماعی به ترتیب بازنشستگی، فوت در نرخ ۱۴ درصد و از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت در نرخ ۱۸ درصد در داخل ایران برخوردار شوند.

شکوری افزود: متقاضی در صورت تمایل می‌تواند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخ‌های تعیین شده، با پرداخت حق بیمه سهم درمان به میزان ۹%، در داخل کشور از خدمات درمانی برخوردار شود.

وی عنوان کرد: پرداخت وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) و هزینه مراسم ترحیم به این قبیل از بیمه‌شدگان درصورت دارا بودن حمایت درمانی در زمان ارائه درخواست امکانپذیر خواهد بود.

شکوری درباره نحوه انجام معاینات پزشکی، توضیح داد: نرخ ۱۴ درصد معاف از معاینات بوده و صرفاً متقاضیان نرخ ۱۸ درصد می‌بایست بدواً و با هزینه شخصی مورد معاینه پزشکی قرار گیرند؛ چنانچه از کارافتاده کلی شناخته شوند تنها می‌توانند در قبال تعهدات بازنشستگی و فوت (نرخ ۱۴ درصد) مشمول مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور قرار گیرند. چنانچه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی باشد، در صورت احراز یک سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل ظرف ده سال قبل و ۹۰ روز سابقه ظرف یک سال قبل از تاریخ درخواست از انجام معاینات پزشکی بدو قرارداد معاف خواهد بود.

وی گفت: نحوۀ ارائه تقاضا و ضوابط انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ایرانیان خارج از کشور این گونه است که متقاضی یا وکیل قانونی آنان می‌توانند با مراجعه به کارگزار رسمی برون مرزی سازمان در کشور محل سکونت خود و یا با ورود به سامانه متمرکز اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور درج شده در سایت بین الملل (ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی) به نشانی:tamin.ir و در صورت حضور در ایران با مراجعه خود یا وکیل قانونی به یکی از شعب، درخواست خود را ثبت و طبق ضوابط مقرر اقدام به انعقاد قرارداد کنند.

شکوری افزود: در حال حاضر ۳۴ کارگزار رسمی برون مرزی در ۱۸ کشور دنیا از جمله ترکیه، امارات عربی متحده، عراق، آذربایجان، اقلیم کردستان عراق، آلمان، دانمارک، اتریش، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، سوئد، چین، مالزی، استرالیا، کانادا و... که فهرست آنان در سایت قابل مشاهده است، آماده خدمت رسانی امور بیمه‌ای به هموطنان ساکن در خارج از کشور هستند.

شکوری درخصوص نحوه پرداخت حق‌بیمه ایرانیان خارج از کشور گفت: امکان پرداخت حق‌بیمه به صورت ماهانه از مزایای مهم این نوع بیمه شمرده می‌شود؛ هنگامی که قرارداد این بیمه منعقد و بیمه‌پردازی آغاز شود، فرد می‌تواند حق‌بیمه خود را از یک ماه تا ۱۵ ماه آینده پیش‌پرداخت کند. برای پرداخت نیز با توجه به گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی، متقاضیان می‌توانند از طریق سایت سازمان به نشانی samt.tamin.ir برگ پرداخت دریافت و نسبت به پرداخت حق‌بیمه خود به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

مدیر کل امور بیمه شدگان ادامه داد: در حال حاضر آمار بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور اعم از بیمه شده در قالب انواع بیمه ایرانیان خارج از کشور، حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و تعداد مستمری بگیران شامل بازنشستگان و بازماندگان که از سازمان مستمری دریافت می‌کنند بیش ۴۲ هزار نفر هستند.

شکوری اظهارکرد: بازنشستگی این قبیل از بیمه شدگان با شرایط عمومی مانند دارا بودن حداقل ۲۰سال سابقه پرداخت حق بیمه مقرر و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان، داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان و داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی امکان پذیر خواهد بود.

وی شرط قانونی پرداخت مستمری به بازماندگان را مبتنی بر ماده ۸۰ قانون تامین‌اجتماعی برشمرد و گفت: در قانون پیش‌بینی شده که اگر بیمه شده در ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت، یک سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد و در یک سال آخر به مدت ۹۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، از نظر قانونی بازماندگان واجد شرایط امکان دریافت مستمری را خواهند داشت.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha