۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
بررسی طرح توجیهی سرمایه گذاری در گلستان اغلب صوری است
یک فعال اقتصادی:

بررسی طرح توجیهی سرمایه گذاری در گلستان اغلب صوری است

گرگان- درویشی، فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه قبل از واگذاری اراضی شهرک صنعتی به سرمایه گذاران باید طرح توجیهی آن بررسی شود، گفت: انجام این اقدام در حال حاضر کاملاً صوری است.

سیروس درویشی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: وضعیت شهرک‌های صنعتی کشور با آنچه در دنیا رواج دارد، کاملاً متفاوت است.

وی وجود زیرساخت‌هایی نظیر دسترسی محورهای ترانزیتی و حمل و نقل از ضروریات برشمرد و گفت: فازبندی، خیابان کشی و ایجاد امکاناتی مانند آب، برق، گاز، اینترنت و تصفیه فاضلاب نیاز شهرک‌های صنعتی است.

او ادامه داد: متاسفانه واگذاری زمین‌های شهرک‌های صنعتی به مجموعه‌های تولیدی به واسطه اینکه در یک پروسه طولانی مدت به بهره برداری می‌رسند، یک اشکال اساسی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرک‌های صنعتی گلستان متروکه است و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، افزود: از آنجایی که زمین شهرک به بخش خصوصی واگذار می‌شود واحدهای تولیدی پس از بهره برداری در مدت کوتاهی تعطیل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی غیر فعالند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، افزود: به نظرم افرادی که زمین‌های شهرک صنعتی را به سرمایه گذاران و شرکت‌های تولیدی واگذار می‌کنند در گام اول باید طرح توجیهی آنها را کاملاً بررسی کنند که آیا فعالیت این واحد تولیدی توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

درویشی معتقد است: این مهم تقریباً رعایت نمی‌شود و اگر هم اطلاعاتی در این زمینه از بخش خصوصی دریافت می‌شود کاملاً صوری است.

وی ادامه داد: به دلیل وجود چنین خلاهایی هر فردی با یک سرمایه گذاری حداقلی و ساخت سوله یک فعالیتی را در شهرک صنعتی آغاز می‌کند و پس از نافرجام ماندن طرح اقتصادی، در آینده زمین را باقیمتی بیش از آنچه خریداری کرده، می‌فروشد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در نقاط مختلف دنیا سرمایه گذاری را در آن رشته فعالیتی که مزیتی برای منطقه دارد، می‌پذیرند و زمین‌های شهرک صنعتی را تنها به طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند، واگذار می‌کنند.

وی افزود: به نظرم در ایران هم اغلب شهرک‌های صنعتی باید مشروط به این مولفه ها واگذار شود و در صورتی که طرح بررسی و مورد تایید قرار گرفت، فعالیت خود را آغاز کند.

درویشی با تاکید بر اینکه مزیت‌های رقابتی هر استان باید شناسایی شود و سرمایه گذاری بر اساس این مولفه انجام شود، افزود: متاسفانه در حال حاضر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی به هیچ عنوان باهم همخوانی ندارند.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha