۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تنوع نمادهای معاملاتی بازار متشکل ارزی با ورود روبل
مدیر عامل بازار متشکل ارز ایران مطرح کرد

تنوع نمادهای معاملاتی بازار متشکل ارزی با ورود روبل

مدیر عامل بازار متشکل ارز ایران گفت: صادرکنندگان ایرانی که به روسیه و کشورهای CIS صادرات دارند، می‌توانند ارز (روبل) حاصل از صادراتشان را در بازار به نرخ توافقی عرضه کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امیر هامونی؛ مدیر عامل بازار متشکل ارز ایران با اشاره به اینکه امروز برای اولین بار گشایش نماد معاملاتی جفت ارز روبل-ریال انجام می‌شود، افزود: این نماد با کمک بانک مرکزی و سایر عزیزانی که در این حوزه زحمت کشیده‌اند و با حضور برخی از مقامات و اهالی صنعت بانک و صرافی، امروز در بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: آنچه در این میان مهم است، تنوع‌بخشی به نمادهای معاملاتی بازار متشکل ارزی است تا بتوانیم نیازهای ارزی مردم را در جهت مطلوب پاسخ دهیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این گشایش نماد (روبل-ریال) این است که دانشجویان ایرانی که در کشور روسیه و حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) تحصیل می‌کنند، علاوه بر دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا که متقاضی دلار و یورو هستند، این دانشجویان هم بتوانند نیاز ارزی روبل مد نظرشان را در این بستر تامین کنند. به عبارت دیگر دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه و کشورهای CIS که خانواده‌هایشان در ایران هستند و نیاز به روبل دارند و مصارف و خدمات غیرتجاری دارند، بتوانند از این ابزار جدید در بازار متشکل ارزی بهره‌مند شوند و نیازشان تامین شود.

هامونی تاکید کرد: بدیهی است که فعلا مساله ارز تجاری و بازرگانی در حوزه روبل مدنظر نیست و این روند، شروعی برای یک فرآیند معاملات مستقیم ریال با روبل است. وی افزود: صادرکنندگان ایرانی که به کشور روسیه و کشورهای CIS صادرات دارند، می‌توانند ارز (روبل) حاصل از صادراتشان را در بازار به نرخ توافقی به مصارف ارز خدماتی، برسانند.

مدیر عامل بازار متشکل ارز ایران در پاسخ به این سوال که در آینده شاهد ورود سایر ارزها همچون درهم امارات به نمادهای معاملاتی بازار متشکل خواهیم بود یا خیر اظهار داشت: در حال حاضر حجم قابل توجهی از اسکناس درهم معامله نمی شود زیرا حجم قابل توجهی از معاملات درهم امارات به صورت حواله است که یکی از نمادهای پرمعامله سامانه نیماست و در نتیجه معامله اسکناس درهم در بازار متشکل ارزی در اولویت‌های بعدی است.

وی افزود: سعی داریم سایر ارزها همچون لیر ترکیه، دینار عراق، دلار کانادا و دلار استرالیا که تقاضای واقعی برای آن‌ها وجود دارد، را با اولویت بالاتری پیگیری کنیم تا در آینده نماد آنها را روی تابلوی بازار متشکل ارزی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha