باید از تجارب جهانی در انقلاب چهارم صنعتی استفاده کرد
در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران بررسی شد

باید از تجارب جهانی در انقلاب چهارم صنعتی استفاده کرد

در نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران فرصت‌های همکای با یونیدو بررسی شد.

به گزارش بازار، نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد؛ دستور جلسه اول نشست بررسی فرصت‌های همکای با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) با محوریت ارتقا در زنجیره ارزش ملی، منطقه‌ای و جهان، توسعه تکنولوژی با تأکید بر انقلاب چهارم صنعتی، توسعه رسته‌ای اقتصاد پرارزش و بهبود فضای کسب و کار با استفاده از فناوری‌های جدید بود.

در ابتدای این نشست، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: اردیبهشت‌ماه امسال نشستی با نماینده یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( The United Nations Industrial Development Organization) برگزار شد. در این نشست به همکاری یونیدو و بخش خصوصی برای توسعه صنعتی کشور و توسعه SME ها (کسب‌وکارهای کوچک و متوسط) تأکید شد؛ نماینده یونیدو تمایل دارند تا برای افزایش حضور بخش خصوصی ایران در زنجیره ارزش منطقه‌ای و جهانی با اتاق ایران همکاری کنند. اما هنوز جمع‌بندی کامل نظرات روسای کمیسیون‌ها، اعضای هیات نمایندگان، هیات رئیسه و تشکل‌های تخصصی اخذ نشده و برای تصمیم نهایی باید به جمع‌بندی کامل برسیم.

بعد از آن علیرضا کلاهی‌صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اگرچه قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی در دوره تحریم بلندپروازانه است اما باید از تجارب جهانی در دوره انقلاب چهارم صنعتی استفاده کنیم. باید این ظرفیت‌ها خوب فعال شود و ما هم باید از کارشناسان برای انجام کار اصولی استفاده کنیم. حتی اگر لازم است در این حوزه فراخوانی در سراسر کشور باشد تا مدیر پروژه قوی و مسلط به موضوع برای این حوزه انتخاب شود.

بعد از آن فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران گفت: ما باید از تجارب جهانی در حوزه کارهای پروژه محور استفاده کنیم. فارغ از کمک مالی یونیدو، می‌توانیم از تجربه این سازمان در کنار تجربه کارشناسی خود استفاده کنیم. از طرفی می‌توانیم یک اتاق متولی این همکاری باشد و از تشکیل کمیته شاید نتوانیم نتیجه خاصی بگیریم. همچنین باید منابع مالیان مشخص شود و اتاق ایران هم می‌تواند را ین حوزه کمک کند. در ادامه محمود اولیائی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران از اهمیت کارهای پروژه محوری گفت که دولت و بخش خصوصی درباره آن اطلاع چندانی ندارند؛ کارهای پروژه‌ای به معنای انجام فعالیتی در زمان، هزینه و با هدف مشخص. برای این هدف باید تیمی با نظر تشکل‌های تخصصی و کمیسیون‌های تخصص تشکیل شود و محورهای کار مشخص شود تا براساس این محورها کار انجام شود. باید کارها شفاف شود. برای پروژه باید فرد مشخصی تعیین شود که دانش و فراغت لازم را داشته باشد. باید مکانیزم نظارتی بر پروژه‌ها مشخص شود و کار مرحله‌به‌مرحله انجام شود.

بعد از آن سادینا آبائی، نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به جایگاه رگلاتوری اتاق ایران تأکید کرد؛ باید این جایگاه مورد توجه باشد و افراد حقیقی، حقوقی و تشکل‌ها باتوجه به تجربه حضور در پروژه‌های بین‌المللی، برای همکاری با یونیدو مشخص شوند. اما در همه این مسیرها باید به مسئله شفافیت توجه شود. در انقلاب چهارم صنعتی ما با دنیا فاصله معناداری داریم و باید از این فرصت‌ها بهره کافی بگیریم؛ اگرچه درنهایت باید از دل این همکاری الگوی ایرانی استخراج شود که بتوانیم در این مسیر موفق شویم.

در ادامه این نشست خسرو فروغان، رئیس بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت که بزرگ‌ترین عیب ما این است که به هیچ سازمان و نهادی اعتماد نمی‌کنیم درحالی که اصل بر این است که از دانش دنیا استفاده کنیم؛ کشورهای درحال توسعه و کشورهای جهان سوم هم چنین کرده‌اند و همین همکاری‌ها باعث پیشرفت آنها شده است.

امیرعابدی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در این همکاری باید شرایط تحریم کشور در نظر گرفته شود؛ چون بدون همکاری با اقتصادی جهانی و فرصت‌های جهانی، توسعه صنعتی دشوار خواهد بود.

بابک عابدین، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: تمرکز یونیدو به افزایش SME ها و توسعه صنعتی فراگیر، انرژی‌های تجدیدپذیرها و استارت‌آپ‌هاست و ما هم می‌توانیم اولویت خودمان را عنوان کنیم و در این حوزه تعامل کنیم.

دستور دوم نشست بررسی نظرات روسای کمیسیون‌های تخصصی درباره تفکیک حوزهٔ تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. درباره طرح تفکیکی وزارتخانه، روسای کمیسیون‌ها نظرات موافق و مخالف خود را ارائه کردند و قرار شد این نظرات دسته‌بندی شود و بعد از مطالعه کارشناسی، نظر نهایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر شود.

در ادامه نشست مسائل و اولویت‌های کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد و قرار شد که موضوع‌های نشست با همکاری و همفکری کمیسیون‌ها انتخاب شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha