۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
دولت از جیب نانوا به مردم سوبسید می دهد! | نانوایان کشور خواهان یکسان سازی قیمت نان هستند
بازار گزارش می دهد؛

دولت از جیب نانوا به مردم سوبسید می دهد! | نانوایان کشور خواهان یکسان سازی قیمت نان هستند

نانوایان کشور در شرایطی با مشکلاتی مثل به روز نشدن نرخ نامه و عدم افزایش دستمزد کارگران روبرو هستند که فعالان بخش میگویند: دولت نباید از سمت نانوایان به مردم سوبسید بدهد بلکه باید خود دست به جیب شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با توجه به بحران غذایی که در سطح جهان حاکم و از سوی دیگر با توجه به بحران پیش آمده در تولید و توزیع غلات جهانی، صنف نانوایان کشور نیز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری بوده است. به طوری که بعد ایجاد شائبه های بسیار در خصوص تخصیص نان با کارت یارانه نان، شاهد نصب کارتخوان های با عملکرد متفاوت تر نسبت به کارتخوان ها سابق، در واحدهای نانوایی هستیم و اگرچه هنوز هیچ تغییری رخ نداده و برای خانوارها سهمیه نان تعیین نشده است اما به دلیلی بالا رفتن تقاضا برای نان، نانوایان با کمبود آرد در ساعاتی از روز مواجه می شوند و به تبع در برخی مناطق و شهرها نیز صفوف طولانی برای خرید نان در جلوی نانوایی ها تشکیل می شود و اینگونه به نظر می رسد که این صنف با چالش های زیادی مواجه است.

از اصلی ترین مسائل پیرامون صنف نانوایان این است که باید در اسرع وقت برای این صنف نرخ تعیین شود

با وجود تورم شدید، نرخ نامه نانوایی های کشور مربوط به سال ۱۴۰۰ است
به طوری که اصغر پابرجا، رئیس سابق اتحادیه نانوایان سنگک تهران به خبرنگار بازار گفت: از اصلی ترین مسائل پیرامون صنف نانوایان این است که باید در اسرع وقت برای این صنف نرخ تعیین شود.

پابرجا افزود: در حال حاضر نرخی که نانوایان دارند مربوط به سال ۱۴۰۰ است و از آن زمان تا الان به گفته مسئولان تورم بیش از ۵۰ درصد بوده است. از سوی دیگر دولت افزایش دستمزدها را در نظر گرفته اما در حوزه نان هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته و همین امر برای کارگران نانواها و خود واحدها مساله ساز شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان تعزیرات معیار قیمت را نرخ نامه ۱۴۰۰ می گذارد و با واحدهای نانوایی برخوردهای سنگین دارد و لذا این صنف وضعیت خوبی ندارد.

پابرجا در پاسخ به این سوال که استدلال دولت برای ارائه ندادن نرخ نامه در سال جاری چیست، گفت: در واقع نرخ جدید ندادن بیشتر برای آرام نگه داشتن فضای روانی جامعه است. اگرچه ما به دولت نیز حق می دهیم که سعی کند قیمت نان بالا نرود تا قوت غالب و خوراک روزانه بخش عظیمی از جامعه گران نشود، اما مساله اینجا است که دخل و خرج نانوایی ها با هم همخوانی ندارد و نمی توانیم تولید کنیم چون کارگران ناراضی هستند و نتوانسته ایم حقوقشان را بالا ببریم.

به دلیل گرانی کالاهای اساسی تقاضا برای نان بالا رفته و آرد نانواها کفاف تقاضا را نمی دهد
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد یاد شده، الان نانوایان در مورد آرد هم مشکل دارند. به این معنا که به دلیل گرانی مواد غذایی شاهد هستیم تقاضای مردم برای خرید نان بالا رفته است و نانواها آرد اضافه برای پخت ندارند و لذا ساعات پخت شان را پایین می آورند تا بتوانند کل روز را پوشش بدهند.

پابرجا افزود: به عبارت دیگر اگرچه سهمیه آرد نانوایی ها به میزان سابق است و کم نشده اما چون میزان خرید نان از سوی جامعه بالا رفته بنابراین آرد زود تمام می شود و نانواها به ناچار زودتر تعطیل می کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت برای اینکه صفوف طولانی که در برخی نانوایی ها و مناطق تشکیل می شود، را کنترل کند چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: با وضعیت جنگ روسیه و گرانی مواد غذایی در سطح جهان قطعا تامین آرد برای دولتها سخت تر شده است و چنینی اتفاقاتی رخ می دهد اما به هر حال این مشکلات در سطح جامعه هست و دولتمردان باید طرح هایی داشته باشند و از سیستم هایی استفاده کنند تا به نحوی کاهش مصرف آرد اتفاق بیفتد.

سهمیه آرد هیچ واحد نانوایی کسر نشده است اما با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری به طور خاص کالاهای اساسی به شدت گران شده، مصرف نان بالا رفته است

نصب به موقع کارتخوان ها در واحدهای نانوایی و احتمال وصل کردن آنها به غله آرد و نان کشور
قامتعلی عزیزی، عضو اتحادیه نانوایان شهر ری نیز در خصوص آخرین تحولات صنف نانوایان به خبرنگار بازار گفت: جدیدترین اتفاق این است که خوشبختانه کارت خوان های جدید را به موقع بین نانواها توزیع کردند و خوشبختانه عجولانه اقدام نکردند و توزیع نان به روال سابق ادامه دارد و سهمیه ها مثل روال قبل است.

عزیزی در خصوص اصلی ترین کارکرد کارتخوان های جدید نیز اظهار داشت: اگر عملیاتی بشود قرار بر این است که این کارتخوان ها به غله آرد و نان وصل شود و سهمیه آرد روزانه نانوایان از روی این کارتخوان ها صادر شود.

وی با بیان اینکه سهمیه روزانه اکثر واحدهای نانوایی ۴۰۰ کیلوگرم است، افزود: اگر طرح اجرایی شود و کارتخوان ها وصل به سیلوی آرد و نان وصل شود، روزانه هر نانوایی که فروش انجام می دهد بابت آن مابه التفاوت یارانه ای که قرار است بدهند را به حساب نانوایی واریز خواهند کرد.

عزیزی در خصوص شبهاتی در خصوص قاچاق آرد توسط برخی واحدهای نانوایی نیز خاطر نشان کرد: در ابتدای سال فکر می کردند قاچاق آرد توسط نانواها صورت می گیرد اما الان به این نتیجه رسیده اند که این حرف صحت ندارد چون سهمیه روزانه پخت می شود و چیزی باقی نمی ماند.

وی همچنین در خصوص شلوغ بودن برخی نانوایی ها و احتمال کاهش سهمیه آرد واحدهای نانوایی گفت: سهمیه آرد هیچ واحد نانوایی کسر نشده است اما با توجه به اینکه بعد از عید به طور خاص کالاهای اساسی به شدت گران شده است و مصرف نان بالا رفته است، از آن طرف نیز چون آرد نانوایی های فانتزی به یکباره آزاد شد خرید نان فانتزی کمتر شد و در عوض خرید در بخش نان های غیر فانتزی بالا رفت.

از دولت خواهان تک نرخی کردن و یکسان سازی قیمت نان هستیم چون داشتن چند نوع قیمت نان همچون آزاد پز، دولتی پز و غیره، فساد به وجود می آورد

درخواست نانوایان کشور برای یکسان سازی قیمت نان
این عضو اتحادیه نانوایان شهرری در خصوص پیش بینی وضعیت آینده صنف نانوایان نیز گفت: الان که شرایط اعتراض نانواها را در مورد نرخ نان به همراه دارد.

عزیزی تاکید کرد: در حال حاضر نانواها برای اجرای طرح هیچ مشکلی ندارند و سالها است به دولت پیشنهاد داده اند که تک نرخی و یکسان سازی نان صورت بگیرد. مگر می شود در کشور چند نوع قیمت نان همچون آزاد پز، دولتی پز و غیره داشت!؟ این ها فساد به وجود می آورد.

وی گفت: به همین دلیل سالها است به دولت پیشنهاد داده ایم یکسان سازی قیمت انجام دهد و نرخ درستی هم به نانوا بدهد. به خصوص اینکه الان کل نانواهای کشور نسبت به نرخ نان معترض هستند.

عزیزی با تاکید بر اینکه الان نانوایان زیان می بینند، گفت: اصلا قرار نیست سوبسید از سمت نانواها باشد بلکه باید دولت سوبسید بدهد حال یا مستقیما به مردم بدهد و یا به نانواها بدهد و نانوا عامل پخش این سوبسید شود و نگذارند نانواها بیش از این زیان کنند.

کد خبر: ۱۶۲٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      11 1
      دولت بایدازجیب امسال مانانوا بخوره بخاطرهمین اعلام کردکه نانوااردومی فروشه ونمی پزه که سریه سری عوام ساده روگرم کنه تا....
    • اکبر IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      3 14
      چرانمیگی نانوابجای پخت نان،آردرابصورت خام وباقیمت بالا به شیرینی فروشها وصنف وصنعت میفروشن؟چراآدرس غلط میدی آقای پابرجا؟
      • ژل IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
        8 0
        اخه ارد نونوایی به چه درد شیرینی پزی میخوره یکم فکرکن چی میگی
      • حیدری IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
        1 0
        از کی ارد 13 درصد نانوایی به درد شیرینی یا نان فانتزی میخوره قنادی و فانتزیها ارد 18 درصد و نول استفاده می‌کنند تحقیق کن بعد خبر بده
    • حجت IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      2 1
      چرا به آزاد پزهای نان سنتی ارد نمیدهند که ضعیف ترین افراد هستند نان را تک نرخی کنند
      • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
        8 1
        اصلااردنانوایی بدردقنادی نمیخوره.اردنانوایی دوازده درصد.واردقنادی بیست وهفت درصدهست.
    • بهروز IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      8 0
      کم سواد کسی است که فکر کند با آرد سنگک یا لواش سبوس‌دار و کم گلوتن بشود شیرینی یا نان فانتزی پخت.ادم عاقل نانوا اگر هم آرد بفروشند به دامدار می فروشه .کمی مطالعه کنید .بد نیست
    • مجید IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      1 0
      تا زمانی که نرخ ها دلاری و دستمزد مردم ریالی باشد این مشکلات هست.اگر مردم دستمزد واقعی خود را دریافت کنند نیازی به یارانه یا سوبسید نیست که فساد بوجود بیاورد
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      1 0
      انگار کارگران نانوایی جزئ اقشار این جامعه نیستند سخت ترین کار را انجام میدن ولی همه حقوق ها ودستمزدها افزایش دادن به غیر از کارگر نانوایی واقعا خودتون باروزی صد هزار تومن میتونین زندگی کنین با کرایه خانه ماهی دومیلیون و خرج خانه
    • حسین IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      یک عدد کیک و تی تاپ 40گرمی 5هزار تومان یک عدد نان 500گرمی 2هزار تومان نانوایان مگر منبع درآمد دیگری دارند که با این نرخ کم بتوانند ادامه بدهند
    • محمدرضا IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      فقط خط مقدم بیچاره نانوایان شدن با این گرانی ها نرخ نان باید واقعی بشه بیچاره کار فرما و کارگر نانوا که هیچی براشون نمی‌اندازد فقط سرگرم دوست دارم از کل نانوایان ایران بپرسید هیچکس راضی نیس از جیب نانوا و خانوادشون میزنن میدن به مردم باید دولت این انتظار مردم را برطرف کند نه نانوا
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 1
      سوبسید از جیب کشاورز .نه نانوا نانوا سود خودش رو میکشه روی نان ولی این کشاورز هست که گندم را ارزون دولت ازش میگیره
    • فرهاد FI ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      آقای مسول برای ما نونوا ها صرف نمی کنه من کسی سهم ازم نمی خره والله نصف قیمت میفروشم 30ساله کار میکنم همیشه بی پولم
    • US ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 1
      این که کاری نداره مثل همیشه ازوزنش کم کنید .کی به کیه تاریکیه
    • بهرام IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      شمول قانون کاربرای نانواها افزایش نرخ ملزومات نانوایی به طور هفتگی گرفتارکرده نانواهارا چه معنی داره مانان رابه نرخ پارسال بدیم چه چیزی ثابت مانده انصاف هم خوبه واقعا مگ ماشدیم حمال بی جیره مواجب دولتها