۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
جای خالی شهرک های صنفی در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی شهرک های صنفی در مازندران

ساری- بیشتر صنایع استان مازندران از نوع خرد و کوچک هستند و با این حال جای شهرک های صنفی و صنعتی در این استان خالی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از دو هزار واحد تولیدی و صنفی به صورت پراکنده در مناطق مختلف استان فعالیت دارند و وعده‌ها برای راه اندازی شهرک‌های صنفی و تخصصی تاکنون راهگشا نبوده است.

اگرچه ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد اما دست استان از شهرک‌های صنعتی و صنفی تخصصی خالی است و سال‌ها تلاش برای راه اندازی آن نتیجه نداده است. در حال حاضر دو شهرک صنفی و تخصصی بنکداران و پایانه صادراتی برنج در مازندران راه اندازی شد و شهرک تخصصی کشاورزی در میاندرود در مراحل ابتدایی کار قرار دارد.

خلاء قانونی و نبود مشوق برای شهرک‌های صنفی
مدیرعامل شهرک صنعتی صنفی بنکداران آمل گفت، ساخت این شهرک با مصوبه دولت مبنی بر خروج صنوف به خارج از شهر در سال ۱۳۸۸ با اخذ مجوزهای قانونی از اتاق اصناف به عنوان شهرک صنفی بنکداران مواد غذای آمل وبا هدف تجمیع همه واحدهای توزیع و پخش مواد غذایی و خشکبار شهرستان، در زمینی به مساحت ۹۳ هزار مترمربع شروع شد.

محمدرضا عزیززاده افزود: تاکنون حدود ۷۰ هزار متر از مساحت فعلی این شهرک در فاز یک تعداد ۸۴ غرفه ۳۰۶ متری و ۳۰ غرفه حدود ۱۰۰ متری طراحی و ساخته شده که خوشبختانه اکنون این غرفه‌ها با حضور برندهای برتر در حال بهره برداری است.

جای خالی شهرک های صنفی در مازندران

وی از عملیاتی نشدن و خلاء قانونی در اختصاص دادن برخی امتیازها و مشوق های قانونی که به واحدهای صنعتی داده می‌شود، اما به واحدهای مستقر دراین شهرک اعطا نمی‌شود، گلایه کرد و گفت، باید این خلاقانونی برداشته و همه واحدها در شهرک های صنعتی و صنفی برای ایجاد انگیزه وهدف اصلی که خروج از شهر و تجمیع در این مکان است، اصلاح شود.

وی همچنین درخواست اصلی این شهرک حمایت ویژه متولیان استانی برای اختصاص سرفصل مشخص بودجه‌ای برای این شهرک، بهره مندی از قانون معافیت‌های ویژه شهرک‌های صنفی به این شهرک همانند دیگر شهرک‌های مشابه کشور ازآن بهره مند می‌شوند و همچنین حذف یا بخشش مالیاتی، یا تنفس ۵ ساله صفر مالیاتی است.

شهرک بازیافت راه اندازی می‌شود
ایجاد شهرک صنفی و تخصصی بازیافت از برنامه‌های صمت مازندران برای گسترش شهرک‌های صنفی است و قرار است این طرح در جویبار راه اندازی شود.

مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مکان‌های متعددی برای راه اندازی شهرک بازیافت در جویبار معرفی و پیشنهاد شده است، ساماندهی صنوف مزاحم را از جمله اهداف این شهرک بیان کرد و گفت: تجمیع این صنوف در یک مکان مشخص از جمله برنامه‌ها است.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک صنفی بنکداران و پایانه برنج در آمل افزود: این طرح به عنوان یک الگو در مناطق مختلف کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اظهار اینکه متقاضیانی برای ایجاد شهرک‌های صنفی و تخصصی در شهرهای مختلف از جمله ساری، بابل و قائمشهر شناسایی شدند، گفت: تحقق این طرح مستلزم تامین زمین مناسب است تا مشاغل تولیدی و خدماتی از شهرها خارج شوند.

متقاضیانی برای ایجاد شهرک‌های صنفی و تخصصی در شهرهای مختلف از جمله ساری، بابل و قائمشهر شناسایی شدند وتحقق این طرح مستلزم تامین زمین مناسب است تا مشاغل تولیدی و خدماتی از شهرها خارج شوند

فانی با بیان اینکه راه اندازی شهرک‌های صنفی در سال‌های گذشته نیز جزو برنامه بود ولی به دلیل خلاء های قانونی عملیاتی نشد، گفت: شهرک‌های صنفی سبب ایجاد بازار رقابتی و سالم، حذف واسطه‌ها و جلوگیری از رانت و سبب خدمات رسانی بهتر می‌شود.

جای خالی شهرک های صنفی در مازندران

شهرک صنعتی و تخصصی صنایع تبدیلی و کشاورزی در میاندرود نیز از سال قبل کلید خورد و با تکمیل ان دغدغه مهم مازندران در زمینه فرآوری محصولات زراعی رفع می‌شود. منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی به افراد غیراهل را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: با توجه به ارزش بالای زمین در استان باید نهایت دقت در این کار صورت گیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه برخی اراضی واگذار شده به سرمایه گذاران پس از ۲۰ سال همچنان بلاتکلیف و راکد مانده است، بازپس گیری آن را ضروری دانست و گفت: این اراضی باد به سرمایه گذاران واقعی داده شود.

وی با اشاره به ساخت شهرک تخصصی کشاورزی، نبود شهرک‌های تبدیلی و محصولات کشاورزی را از مسائل مهم بیان کرد و گفت: این شهرک به مساحت ۴۰ هکتار در میاندرود در دست ساخت است و واگذاری اراضی آن در دست اقدام است.

زارعی یادآور شد: با تکمیل این شهرک بخشی از نیازهای کشاورزی استان برای تبدیل و فرآوری محصولات رفع می‌شود.

توسعه شهرک‌های صنفی و صنعتی در مازندران امری ضروری است زیرا به دلیل توریست پذیر بودن و تردد سالانه ۵۰ میلیون توریست، ایجاد این شهرک‌ها می‌تواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha