۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کاهش رشد اقتصادی چین پس از رهایی از بیماری کووید ۱۹
بازار گزارش می دهد؛

کاهش رشد اقتصادی چین پس از رهایی از بیماری کووید ۱۹

بازار املاک چین همچنان در بحران است و چشم‌انداز جهانی تاریک می‌شود.

بازار؛ گروه بین الملل: آمارهای رسمی نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال به شدت کاهش یافته است، که نشان دهنده خسارت عظیم ناشی از قرنطینه های گسترده کووید است و تردیدهایی را در مورد اینکه آیا می توان به هدف رشد از پیش تعیین شده آن دست یافت، ایجاد کرده است.

اداره آمار چین گفت که تولید بین آوریل و ژوئن در مقایسه با سه ماهه قبل ۲.۶ درصد کاهش یافته است و بسیاری از اقتصاددانان را بر آن داشته تا در پیش بینی های خود برای دومین اقتصاد بزرگ جهان تجدید نظر کنند.

به طور سالانه، اقتصاد در سه ماهه دوم ۰.۴ درصد رشد کرد که بدترین رشد پس از ماه های اول سال ۲۰۲۰ بود، اما حتی این میزان بدتر از پیش بینی اجماع ۱ درصدی اقتصاددانان بود.

مؤسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس گفت: رقم واقعی احتمالاً ضعیف‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و دولت چین - که به رشد بسیار بالاتر از آنچه کشورهای غربی به دست آورده‌اند عادت کرده است - می‌تواند سستی اقتصاد را پنهان کند. حتی بدون بررسی آمار و ارقام، به سختی می توان دید که چگونه می توان به هدف دولت برای رشد «حدود ۵.۵ درصد» در سال جاری دست یافت.

ایوانز پریچارد ضمن اشاره به برخی نشانه‌های قوی از بهبود در خرده‌فروشی، گفت که رشد احتمالاً در سه ماهه آینده نسبتا ضعیف باقی خواهد ماند. ما انتظار داریم که ارقام رسمی تولید ناخالص داخلی رشد ۳ تا ۴ درصدی را در سال جاری به دنبال داشته باشد، اما فکر می‌کنیم که واقعیت روی زمین در کل سال به رشد صفر نزدیک‌تر خواهد بود.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد اقتصاد چین در حال کاهش است، در حال تقویت شدن است. ارقام این هفته نشان داد که واردات برای سه ماهه دوم تنها ۰.۱ درصد رشد کرده است و اقتصاددان ها آن را به طرز خیره کننده ای پایین می دانند، با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی کلیدی مانند نفت و مواد غذایی از آوریل افزایش یافته است.

اقتصاددانان می گویند که نشانه مهم تر در آخرین داده های بیکاری نهفته است. اداره آمار گزارش داد که بیکاری جوانان به ۱۹.۳ درصد رسیده است، روندی که با قرنطینه کامل یا جزئی اعمال شده در مراکز عمده چین در ماه های مارس و آوریل، از جمله پایتخت تجاری، شانگهای، تسریع شده است.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه مستقر در هنگ کنگ گفت: برای چین، این نه تنها یک مسئله اقتصادی بلکه یک مسئله اجتماعی و مهم است. بسیاری از مردم اکنون خواهند پرسید: آینده من کجاست؟ این مهم به نوعی «رویای چین» آنها را می شکند. اکنون این یک مشکل کلیدی است.

با توجه به اصرار چین بر صفر بودن کووید و کشف اخیر زیرمجموعه بسیار قابل انتقال Omicron BA.۵، بسیاری از تحلیلگران انتظار بهبود سریع اقتصادی را ندارند. علاوه بر این، بازار املاک کشور در رکود عمیق است و چشم انداز جهانی در حال تیره شدن است. این کاهش سرعت پس از آن اتفاق می‌افتد که بزرگترین شهر چین، شانگهای، به مدت دو ماه به دلیل مبارزه با شیوع مجدد کووید-۱۹، درهم‌تنیدگی زنجیره‌های تامین و مجبور کردن کارخانه‌ها به توقف فعالیت‌ها، بسته شد.

پکن سیاست های خود را جهت مقابله با بیماری کووید ۱۹ برای از بین بردن خوشه‌های ویروس با قرنطینه‌های فوری و قرنطینه‌های طولانی دنبال کرده است، اما این امر به کسب‌وکارها آسیب رسانده و مصرف‌کنندگان را مضطرب نگه داشته است. اداره آمار چین در بیانیه‌ای با اشاره به کاهش تقاضا و اختلال در عرضه گفت: در داخل کشور، تأثیر این همه‌گیری همچنان ادامه دارد و خطر رکود تورمی در اقتصاد جهانی در حال افزایش است.

این داده‌ها پس از افزایش چالش‌ها در بخش کلیدی املاک و مستغلات چین به دست می‌آیند، که بر اساس برخی تخمین‌ها، یک چهارم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و فروش مسکن در ماه‌های اخیر بسیار ضعیف بوده است.

بخش املاک و مستغلات چین از سال ۲۰۲۰ از بحرانی به بحران دیگر در حال فرورفتن است، زمانی که پکن شروع به سرکوب استقراض بیش از حد توسعه‌دهندگان کرد تا بتواند بدهی‌های بالای آنها و قیمت‌های سرسام‌آور مسکن را مهار کند.

مشکلات به طور قابل توجهی در پاییز گذشته تشدید شد. اورگراند، دومین توسعه دهنده بزرگ املاک چین، شروع به تلاش برای جمع آوری پول نقد برای بازپرداخت بدهی کرد. این شرکت درگیر، بدهکارترین توسعه دهنده املاک چین با حدود ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی است.

اکنون تعداد فزاینده ای از خریداران مسکن نیز به دلیل نگرانی از اینکه خانه هایشان به موقع ساخته نمی شود، از پرداخت وام مسکن خودداری می کنند. این هفته، مستندی درباره اینکه چگونه صدها خریدار خانه در شهر شیان در مرکز چین مجبور به زندگی در آپارتمان‌های ناتمام شده‌اند، مورد توجه بسیاری از خریداران چینی قرار گرفت.

اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه در شانگهای در ماه ژوئن، اقتصاد چین شروع به بهبود کرده است، تحلیلگران انتظار دارند که فشار بر مصرف احتمالاً ادامه داشته باشد. این خبر بر رهبری حزب کمونیست فشار وارد می‌کند که برای بیستمین کنگره خود آماده می‌شود - درست زمانی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور شی جین پینگ یک دوره پنج ساله دیگر را تحویل دهد.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha