۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
طلا باز هم ارزان شد| بازگشت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان به رغم نوسان دلار
گزارش «بازار» از فراز و فرود قیمتها در بازار سکه و ارز؛

طلا باز هم ارزان شد| بازگشت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان به رغم نوسان دلار

افت قیمت ها در بازار طلا و سکه همچنین نوسان نرخ ارز در حالی ادامه دارد که کارشناسان معتقدند؛ به دلیل عدم ثبات قیمتی در این بازارها، سرمایه گذاری بر روی ارز اشتباه است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ نوسان قیمت ها دربازار طلا، سکه و ارز گویا پایان ندارد و این موضوع باعث شده تا هر روز به دلیل عدم ثبات قیمتی شاهد تغییر نرخ این کالاها در بازار شویم. اگر چه نوسان قیمت ها ذات بازارهای سرمایه گذاری است، اما افت خیز نرخ کالاهایی چون ارز، طلا، مسکن همچنین بازار سرمایه و... در ایران ناشی از وجود برخی مسائل چون نتیجه توافقات در مذاکرات برجام و رفع تحریم های بین المللی است. آنطور که با انتشار برخی خبرها و یا اظهاراتی ازسوی مسئولان مذاکره کننده قیمت ها با افت وخیز مواجه شده و بازارها تحت تاثیر قرار می گیرند.

قیمت دلار در بازار آزاد از روز شنبه به بیش از ۳۲ هزار تومان رسیده است، کارشناسان معتقدند؛ این نرخ دلار واقعی نیست و بی تردید کاهشی خواهد شد، چرا که اتفاق خاصی در موئلفها و شاخص های اقتصادی رخ نداده است که نرخ ارز به این شکل افزایش یابد

رشد هیجانی قیمت ها در بازار ارز
این روزها اما افت قیمت انس جهانی طلا و نیز برخی مسائل سیاسی و بین المللی چون سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و دیدار با روئسای برخی کشورها بخصوص مسئولان بلند پایه دوکشور اسرائیل و عربستان تاثراتی هیجانی بی منطقی را برروی قیمت ارز به جایی گذاشت، طوری که قیمت دلار در بازار آزاد از روز شنبه به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید. کارشناسان معتقدند؛ این نرخ دلار واقعی نیست و بی تردید کاهشی خواهد شد، چرا که اتفاق خاصی در موئلفها و شاخص های اقتصادی رخ نداده است که نرخ ارز به این شکل افزایش یابد بلکه رشد قیمت این کالا از سر هیجان و ایجاد جو روانی بوده است.
نرخ دلار آزادی که چندین هفته است درکانال ۳۰ و ۳۱ هزار تومان در نوسان بوده و همچنان بی ثبات است. البته سرمایه گذاران این کالا خیلی راغب به سرمایه گذاری در چنین بازار پرریسکی نیستند چرا که نه تنها قیمت آن در آینده به دلیل چگونگی نتایج مذاکرات برجام مبهم و نامعلوم است بلکه سیاست گذاران ارزی بانک مرکزی نیز با برنامه ریزی و راهکارهای اصولی نیاز واقعی متقاضیان ارز را در بازار تامین می کنند.
ازطرفی بدنبال ایجاد محدویت نگهداری ارز در پی مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز آنطور که مبلغ بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها قاچاق تلقی می شود، این موضوع نیز باعث شده تا سرمایه گذاران علاقه آنچنانی به ورود به بازار ارز را نداشته باشند.

عاملی چون کاهش نرخ انس جهانی و افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه با توجه به برگزاری اعیاد مبارک قربان و غدیر موجب شد تا قیمت ها در این بازار کاهشی شوند، علاوه بر این بخشی از رشد قیمت دلار در بازار متاثر از سبقت ارزش دلار پس از مدتها از یورو است

تاثیر گذاری سبقت ارزش دلار از یور بر رشد قیمت ارز!
حال در چنین شرایطی که قیمت ارز چند روزی است بر مدار رشد قرار گرفته است اما در مقابل نرخ انس جهانی همچنان کاهشی است و قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز به تبع کاهش بهای انس جهانی روندی نزولی را می پیمایند. آنگونه که قیمت سکه جدید تمام بهار آزادی هم اکنون در کانال ۱۴ میلیون تومان قرار گرفته و بهای طلا نیز به نسبت روزهای گذشته کاهشی شده است.
همایون دارابی، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت سکه و طلا با وجودی که قیمت ارز چند روزی است روندی رو به رشد دارد، گفت: ۲ عامل اصلی مهم یکی کاهش نرخ انس جهانی و دیگری افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه با توجه به برگزاری اعیاد مبارک قربان و غدیر موجب شد تا قیمت ها در این بازار کاهشی شوند.
وی با بیان اینکه برگزاری مراسمات عقد و عروسی قبل از ماه محرم و صفر همچنین حفظ سنت حسنه پرداخت هدایا در اعیاد قربان و غدیر موجب می شود که تقاضا برای خرید سکه و طلا افزایش یابد اظهارداشت: معمولا هرساله در چنین مواقعی قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش میزان تقاضا به چنین کالاهایی بالا می رود اما پس از آن بازار این کالاها رشد و رونق چندانی ندارند.

سرمایه گذاران فریب کسب سود با ورود و سرمایه گذاری بر روی چنین کالایی را نخورند چرا که اولا این بازار دیگر چون گذشته جذابیت چندانی ندارد و از طرفی خیلی نمی توان بر روی آن حساب کرد چون بازار ارز بازاری پرریسک است

سرمایه گذاران در بازار ارز ریسک بالایی دارد
این کارشناس بازار تصریح کرد:‌ هر چند قیمتها در بازار سکه مدتی است تا حدودی کاهشی شده اما این کالا همچنان دارای حباب قیمتی است. از طرفی قیمت ارز نیز در بازار آزاد که به دنبال جو روانی حاکم بر بازار اتفاق افتاده تداوم چندانی ندارد. البته بخشی از رشد قیمت دلار در بازار متاثر از سبقت ارزش دلار پس از مدتها از یورو است.
دارابی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نرخ ارز این روزها نوسانی با شیبی رو به بالاست، بنا براین توصیه می شود سرمایه گذاران فریب کسب سود با ورود و سرمایه گذاری بر روی چنین کالایی را نخورند چرا که اولا این بازار دیگر چون گذشته جذابیت چندانی ندارد و از طرفی خیلی نمی توان بر روی آن حساب کرد چون بازار ارز بازاری پرریسک است.
بنا به این گزارش، با آنکه قیمت ارز بخصوص دلار هم در بازار آزاد و هم صرافی های بانکی به نسبت روزهای قبل تا حدودی بالاست اما نرخ سکه و طلا در بازار همچنان روندی کاهشی را طی می کنند.

قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و۳۶۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است

سکه در کانال ۱۴ میلیون تومان
طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و۳۶۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که دیروز شنبه و در نخستین روز معاملات بازار سکه و ارز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود امروز یکشنبه اما قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۲۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. همچنین هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
همچنین امروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۰۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۶۲۸ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۹۱۸ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۳۱ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha