۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«تقلب» در بازار برنج  قد کشید| جیب دوزی سودجویان با کیسه‌های برنج ایرانی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«تقلب» در بازار برنج قد کشید| جیب دوزی سودجویان با کیسه‌های برنج ایرانی

مشهد- گرانی قیمت برنج و شکستن رکورد کیلویی ۱۸۵ هزار تومان این روزها بسیاری از سودجویان را بر آن داشته تا با اختلاط محصول ایرانی با خارجی از این کیسه‌های برنج جیبی برای خود بدوزند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت برنج از سال گذشته تاکنون به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌یافته است و باوجوداینکه قیمت آن تا یک‌قدمی مرز ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است اما بسیاری از خریداران شک دارند که با پرداخت این قیمت‌ها بازهم برنجی یکدست و کاملاایرانی نصیبشان شود!

بازار برنج، هرساله با تنش‌هایی از واردات و تخصیص ارز دولتی گرفته تا افزایش قیمت کود و سم و هزینه‌های جانبی تولید برای کشاورز و از افزایش نرخ شالی‌کوبی‌ها گرفته تا سودجویی و تخلیط برنج، دچار آسیب‌های جدی و کهنه‌ای است که با عقب‌نشینی دولت و دستگاه‌های نظارتی، راه به‌جایی نبرده است و دود این پا پس کشیدن‌ها و پا پیش گذاشتن سودجویان، تنها به چشم کشاورزی می‌رود که هرساله، رنج در زمین، نشا می‌کنند!

اختلاط برنج‌های مرغوب شمال با برنج‌های خارجی و داخلی برای سود بیشتر نوعی دستبرد به دسترنج کشاورزان است و این افراد برای خود از جیب مردم و اعتبار کشاورزان، کیسه می‌دوزند و این ولع ناتمام، رنجی است که گویا پایانی ندارد.

اختلاط برنج از سر مزرعه
محسنی صاحب یکی از عمده‌فروشی‌های برنج در بازار مصلا مشهد به بازار می‌گوید: برنج پاکستانی این روزها قیمتش به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است و بااینکه همیشه قیمت برنج ایرانی دو برابر برنج پاکستانی بود اما امسال این تناسب به‌هم‌خورده است و قیمت برنج ایرانی ۴ برابر قیمت برنج پاکستانی شده است.

این فروشنده در خصوص تشخیص برنج مخلوط شده با یکدست به ما می‌گوید: متأسفانه برخی از بارهایی که ما خریداری می‌کنیم از همان مبدأ و یعنی در شهر بابل مخلوط شده و لذا نباید انگشت اتهام تنها بر روی کسبه مشهدی بلند کرد.

محسنی به ما می‌گوید: سود اختلاط برنج در سال جاری سه برابر سال‌های قبل شده و همین موضوع عامل رواج این تخلف شده است.

«تقلب» در بازار برنج  قد کشید| جیب دوزی سودجویان با کیسه‌های برنج ایرانی

وی اظهار می‌کند: سودجویان بدون هیچ هزینه‌ای با اختلاط و فروش برنج در هر تن ده‌ها میلیون تومان سود می‌کنند و لذا این سود بادآورده بسیاری از دلالان را سر ذوق آورده است و درنهایت دود این تقلب در چشم مردم می‌رود.

این عمده فروش بابیان اینکه تاکنون دو بار محموله خریداری‌شده از شمال کشور را مجبور به عودت شده و بر سر همین موضوع حتی کارش به شکایت نیز کشیده است اظهار کرد: به نظرم تعزیرات حکومتی باید جرائم و مجازات سنگینی را برای این نوع تقلب در نظر بگیرد و یا با مهر اصالت از سر مزرعه تا سفره مصرف کیفیت و یا سالم بودن ماده غذایی را تضمین کند.

کم‌فروشی در بازار برنج
متأسفانه علاوه بر اختلاط برنج‌های ایرانی با خارجی که در حال حاضر به عنوانی یک از تخلف‌های بارز در بازار قابل‌پیگیری است کم‌فروشی در کیسه‌ های برنج نیز یکی دیگر از تخلفاتی است که ظاهرا از مدت ها قبل رواج داشته و این روز ها شدت گرفته است.

این تخلفات موجب شد تا پای مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز به بازار برنج فروشان به همراه خبرنگاران باز شود.

ناصر شعربافیان با بیان اینکه متاسفانه عمده بازار خرید و فروش برنج بر مبنای کیسه است در این رابطه توضیح داد: این رویه چه در سطح شرکت وارد کننده و چه بنکدارن بزرگ شهر و چه خرده فروشان وجود دارد و عموما وزن کردن کیسه ها در محل های بازدید شده نشان داد که غریب به اتفاق تمامی کیسه ها با کسر وزن مواجه هستند.

وی گفت: فقط مواد معدودی بود که وزن درج شده روی کالا با محتویات داخل کیسه ها برابری می کرد. لذا وقتی در بازار به مردم براساس کیسه شمار برنج فروخته می شود، مبنا باید این باشد که هرکیسه ده کیلوگرم وزن داشته باشد.اما واقیعت این بود که اینگونه رفتار نشده است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: این اقدام از مصادقی کم فروشی هست که در قانون تعزیرات حکومتی برای آن جرایمی درنظر گرفته شده است. متاسفانه این مصداق رایج شده و واردکننده، عمده فروش و خرده فروش به همین صورت هر کیسه برنج ده کیلویی را می فروشند.

به نظر می رسد باید متولیان امر در استان و کشور تصمیمی برای ماجرا بگیرند، باید دستورالعمی قاطع صادر و درکل کشور اجرایی شود. بر همن اساس نظارت ها و برخورد ها به مراتب شدید تر خواهد شد.

«تقلب» در بازار برنج  قد کشید| جیب دوزی سودجویان با کیسه‌های برنج ایرانی

شعربافیان بیان کرد: آنچه برایند ماجرا بود به این نکته اشاره داشت که افرادی که پشت ماجرا قرار دارند کیسه ها را با وزنی که مدنظرشان است پر می کنند و با علم و آگاهی دست به این کم فروشی می زنند.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: حتما گزارش ماجرا در استان تنظیم و به وزارت خانه ارسال خواهد شد. همانطور که در موضوع دیگر کالا ها هنگام خرید به صورت وزنی پول پرداخت می شود، باید شهروندان هم مراقب باشند و هنگام خرید چون روی کیسه ها درج شده ده کیلوگرم هزینه را بر مبنای وزن محتویات داخل کیسه پرداخت کنند تا دیگر شاهد این کم فروشی ها نباشیم.

وی اطمینان خاطر داد که گزارش تخلفات تنظیم شده در بازار پس از تکمیل به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد اما باید برای حل ماجرا فکر اساسی کرد که همان پای کار آمدن تمامی مسئولان مربوطه در استان است.

کشف و ضبط برنج های تقلبی
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تفاوت قیمت بی برنج های داخلی و خارجی بسیاری از سودجویان را به تقلب وا داشته است به بازار گفت: به تازگی یک پرونده تقلب در سطح عمده فروشی برنج در مشهد تشکیل شد که ۱۰ تن برنج مختلط از ایرانی و خارجی که به عنوان برنج ایرانی عرضه می شد، کشف و ضبط گردید.

بخشعلی بیاتی اظهار کرد: از زمان اجرایی شدن قانون انتزاع یا قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، نظارت مستقیم بر محصولاتی مانند برنج بر عهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شده است.

بیاتی اضافه کرد: اما معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان یکی از بخشهای زیر مجموعه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به عنوان ضابط عام در بازار عمل کرده و نظارت را در این بخش برای خود محفوظ می داند.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha