۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
سرنوشت جوجه‌های محکوم به مرگ/ کنترل جوجه‌کِشی، تنها راه جلوگیری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سرنوشت جوجه‌های محکوم به مرگ/ کنترل جوجه‌کِشی، تنها راه جلوگیری

قزوین - عدم تأمین نهاده‌های دامی، کاهش شدید حجم تقاضا در بازار و تعطیلی اصناف و واحدهای تولیدی دست‌به‌دست هم داد تا تراژدی غمناک معدوم‌سازی جوجه‌ها در کشور روی صحنه برود، جوجه‌هایی که قرار بود آخر پاییز شمرده شوند حالا به‌حکم کرونا محکوم‌به «معدوم‌سازی» شدند.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- اگرچه با همه سروصدا و جنجالی که در خصوص معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در کشور ایجاد شد، این مسئله تنها در چند مورد نادر و در برخی از استان‌های کشور مشاهده شد، اما فضایی به وجود آورد تا این زخم مشترک « عدم کنترل بازار» در حوزه تأمین مرغ موردنیاز در کشور دوباره دهان باز کند.

زخمی که به گفته بسیاری از مرغداران در طی  چند سال گذشته توانسته است خسارات زیادی را به بدنه این صنعت وارد کند و در این شرایط استانی نظیر قزوین که تأمین‌کننده‌های بزرگ مرغ را در خود جای‌داده است خسارات بیشتری را متحمل می‌شود.

آنفولانزا، گرمای هوا، کرونا زنجیره ورشکستگی مرغداران

خساراتی که طی سالیان گذشته توانست این صنعت را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار دهد در فصل تابستان سال گذشته با افزایش بی‌سابقه گرمای هوا شدت هم گرفت، گرمایی که در کنار کاهش طول عمر مرغ در مرغداری، افزایش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف در بازار و کاهش ماندگاری مرغ‌های کشتار شده را به همراه داشت.

از تلفات سال‌های گذشته آنفولانزای مرغی در کشور همین بس که بسیاری از فعالین این حوزه از تولیدکنندگان مرغ مادر تا مرغداران گوشتی عطای این شغل را به لقایش بخشیدند و فرار را برقرار ترجیح دارند.

اکبر آقاجانی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان استان قزوین دراین‌باره به خبرنگار بازار در قزوین گفت: مرغداران استان قزوین و تمام کشور طی چند سال گذشته روزهای سختی را سپری کردند ، در فصل سرد همواره درگیری با بیماری آنفولانزا وجود داشت که حتی در واحدهای غیر درگیر به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از درمان‌های پیشگیرانه و رعایت استانداردهای بالا موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید شد، پس‌ازآن در فصل تابستان با گرمای شدید هوا مواجه بودیم که تلفات مرغ را در مرغداری‌ها زیاد کرد.

وی افزود: در کنار این مسئله افزایش مصرف برق، کاهش ماندگاری مرغ کشتار شده و کاهش مصرف مردم، همه موانعی بود که موجب شد مرغدار به‌اندازه کافی نتواند از وقت و سرمایه‌ای که برای این شغل گذاشته است بهره ببرد.

 این مرغدار قزوینی ادامه داد: امسال هم که انتظار می‌رفت با شروع سال نو و در پی آن ماه رمضان شاهد افزایش تقاضا در بازار، افزایش صادرات و سودآوری باشیم با شیوع بیماری کرونا این روند خسارت‌بار ادامه پیدا کرد.

مرغداری بدون تجربه و تخصص اتلاف وقت و انرژی است

اکبر آقاجانی مالک برند معروف « قزوین مرغ» که بیش از ۵۵ سال در حوزه مرغداری، جوجه‌کشی و کشتارگاه فعالیت کرده است، اعتقاد دارد مرغداران جوان بدون تجربه و تخصص کافی وارد بازار می‌شوند، او می‌گوید: مرغداری از صنایع سودآوری است که اگر نتوانی به‌خوبی آن را مدیریت کنی در مدت‌زمان کوتاهی سرمایه و وقت خود را اتلاف خواهی کرد.

وی افزود: برخی بدون تخصص و تجربه کافی وارد کار شدند و خب دیدیم که بیشترین میزان خسارت را نیز دیدند، درست است که در سال‌های گذشته مشکلات زیادی پیش پای مرغداران قرار داشت اما در این شرایط هم کسانی که تجربه و تخصص کافی داشتند میزان خسارات را به حداقل رساندند.

آقاجانی عنوان کرد: پرورش موجود زنده حساسیت‌های زیادی دارد، از حساسیت‌های گرمایی و سرمایی گرفته تا بیماری‌هایی که طی سال ممکن است مرغ را تهدید کند و در این بین استفاده ازنظر کارشناسان و متخصصی این حوزه می‌تواند در کاهش تلفات و خسارات کمک‌کننده باشد.

کشتار روزانه ۱۵۰ تن مرغ در شرکت « قزوین مرغ»

آقاجانی که این شغل را از پدر و بزرگان خود به یادگار دارد، از سال ۷۳ در قزوین با ثبت برند و تأسیس کشتارگاه قزوین مرغ توانست خود را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در این حوزه در استان قزوین و حتی در کشور تبدیل کند، فردی که حالا برکنار مجموعه کشتارگاه «قزوین مرغ» مزرعه پرورش مرغ مادر و مرغ گوشتی را نیز مدیریت می‌کند.

وی دراین‌باره به خبرنگار بازار گفت: « قزوین مرغ» با ظرفیت اسمی کشتار و بسته‌بندی ۳۰۰ تن مرغ در روز در حال فعالیت است که در شرایط ایجادشده این میزان امروز به ۱۵۰ تن در روز رسیده است.

آقاجانی عنوان کرد: در حال حاضر در این مجموعه در هر ساعت هشت هزار قطعه مرغ کشتار و بسته‌بندی می‌شود که از این میزان نزدیک به ۳۰ درصد تولید به‌صورت روزانه به پایتخت و استان البرز ارسال و مابقی در استان قزوین و شهرستان‌های اطراف آن به دست مشتریان می‌رسد.

مرغداران محصول صادراتی پرورش نمی‌دهند

مدیر مجموعه قزوین مرغ عنوان کرد: از این میزان تولید در روزهای پیش از قرنطینه نیز بخشی از این کشتار به‌صورت صادرات به کشورهای همسایه فرستاده می‌شد اما چالشی که همیشه در مسیر صادرات مرغ از استان وجود داشته است این است که مرغداران ما مرغ صادراتی پرورش نمی‌دهند.

وی بیان کرد: استانداردهای کشورهای همسایه ما برای خرید مرغ با استانداردهای موجود در کشور تفاوت دارد و عمدتاً مرغ‌های زیر ۲ کیلوگرم مورد استقبال است اما مرغداران امروز زیر بار کشتار مرغ زیر ۲ کیلوگرم نمی‌روند.

آقاجانی گفت: باوجوداینکه سودآوری مرغ سنگین برای مرغدار بیشتر است اما فروش در بازار و استقبال مردم از مرغ‌های بین یک و نیم تا دو کیلوگرم موجب شده است تا تولیدات مرغ استان قزوین نتواند آن‌طور که باید در بازارهای خارجی جای خود را باز کند.

کنترل جوجه کِشی تنها راه جلوگیری از جوجه‌کٌشی

این مرغدار پیشکسوت استان قزوین تنها راه جلوگیری از جوجه‌کُشی را کنترل و تنظیم جوجه‌کِشی دانست و بیان کرد: اگر نتوانیم میزان جوجه یک‌روزه را در بازار و مرغداری کنترل کنیم ناچار هستیم با روش‌هایی نسبت به معدوم‌سازی این جوجه‌ها اقدام کنیم که غیرانسانی و غیراخلاقی است.

آقاجانی بیان کرد: بخشی از این جوجه‌کشی‌هایی که در مدت اخیر در کشور ایجاد شد به دلیل پیش‌بینی‌های مرغداران به‌منظور افزایش تقاضای مرغ و جوجه در آستانه سال نو و ماه رمضان بود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مسافرت‌های نوروزی، اصناف و غذا پزی‌ها و درنهایت کاهش جدی تقاضا برای جوجه ریزی در مرغداری‌ها واحدهای جوجه‌کشی راه دیگری نداشتند.

وی بیان کرد: جوجه یک روزه پس از خروج از تخم نهایتاً باید تا ۱۲ ساعت به فروش رسیده و وارد سالن پرورش مرغ شود که در شرایط ایجادشده مرغداری‌ها از پذیرش جوجه سر باز زدند و این در شرایطی است که واحدهای جوجه‌کشی نیز تجهیزات و توان لازم برای نگهداری از این جوجه‌ها را ندارند.

مدیر قزوین مرغ گفت: تنها راه جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی مدیریت درست در جوجه‌کشی است و باید این میزان با دقت توسط مسئولین و نهادهای مرتبط کنترل شود تا دچار این مشکلات نشویم.

خرید  عمده شرکت پشتیبانی امور دام وضعیت بازار مرغ را سامان می‌بخشد

آقاجانی بیان کرد: قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه در چند وقت اخیر به پنج هزار و ۵۰۰ تومان رسید که واقعاً رقم پایینی است و هزینه‌های تولید مرغ را نیز پوشش نیمی دهد، در این شرایط ورود به‌موقع شرکت پشتیبانی امور دام و خرید بخشی از  تولیدات مرغداران توانست تا حدودی به بازار سامان بخشد.

وی گفت: بیش از یک هزار تن مرغ تنها از واحدما خریداری‌شده است که در سردخانه نگهداری می‌شود و نشان از تلاش برای مدیریت اوضاع در استان قزوین است.

این مرغدار قزوینی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بحران‌های مقطعی این‌چنینی را به کمک شرکت پشتیبانی و جهاد کشاورزی پشت سر بگذاریم قطعاً فروش مناسب مرغ در ماه‌های دیگر سال می‌تواند خسارات ایجادشده را تا حدودی جبران کند به شرطی که شرایط برای پرورش و فعالیت در این حوزه تسهیل شود.

تأمین نهاده‌های دامی مهم‌ترین دغدغه امروز مرغداران است

مدیر شرکت قزوین مرغ به خبرنگار بازار گفت: برخلاف جنجال‌ها و سروصداهای ایجادشده در چند وقت اخیر در کشور مسئله اصلی مرغداری‌ها و مرغداران ما در کشور امروز مسئله جوجه ریزی نیست که این مشکل هرساله در کشور در مقاطعی از زمان وجود داشته است که با کنترل میزان جوجه ریزی و وارد چرخه کردن تخم‌مرغ به درخواست واحدها مدیریت اتفاق افتاده است.

وی گفت:همان‌طور که امسال با شیوع این بیماری‌ها و کاهش تقاضا بسیاری از واحدها میزان جوجه ریزی را به حداقل رسانده‌اند.

چهار میلیارد تومان خوراک و نهاده دامی خریداری کرده‌ایم که مدت‌ها است در گمرک باقی‌مانده و همین مشکل در تأمین خوراک موردنیاز برای مرغ‌ها می‌تواند خسارات بیشتری وارد کند

آقاجانی بیان کرد: مشکل و دغدغه اصلی امروز در این صنعت تأمین نهاده‌های دامی و خوراک موردنیاز برای این مرغ‌ها در مرغداری‌ها است.

مدیر شرکت قزوین مرغ خاطرنشان کرد: امروز ما بیش از چهار میلیارد تومان خوراک و نهاده دامی خریداری کرده‌ایم که مدت‌ها است در گمرک باقی‌مانده و همین مشکل در تأمین خوراک موردنیاز برای مرغ‌ها می‌تواند خسارات بیشتری وارد کند.

آقاجانی بیان کرد: در شرایطی که کاهش قیمت مرغ سود فعالیت در این بخش را به حداقل رسانده است مشکلات تأمین خوراک و نهاده‌های دامی می‌تواند دلسردی بیشتری را برای تازه‌واردان این حوزه ایجاد کند.

کد خبر: ۱۶٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha