۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
«کمبود نهاده‌های دامی» در استان‌ها؛ ردپای دلالان در نظام توزیع و داستان جوجه‌کُشی
بازار بررسی می‌کند؛

«کمبود نهاده‌های دامی» در استان‌ها؛ ردپای دلالان در نظام توزیع و داستان جوجه‌کُشی

کمبود نهاده‌های دامی و طیور همچون ذرت و سویا طی هفته‌های اخیر مشکلات زیادی را برای صاحبان مرغداری‌ها به وجود آورده است و بررسی ها نشان می دهد که این یک مشکل کشوری بوده و کمبودها محدود به چند استان نمی شود.

خبرگزاری بازار؛ تأمین نهاده‌های دامی چالش مهم فراروی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان پروتئینی به شمار می‌رود و این روزها کمیاب و البته گران بودن نهاده‌ها، طاقت تولیدکنندگان را طاق کرده است.

دپوی محموله بزرگ نهاده‌های دامی در انبار گمرک ها ازجمله مشکلات دیگری است که تولیدکنندگان واحدهای دام و طیور در استان های مختلف با آن مواجه هستند.

البته ناگفته نماند که تولید گوشت مرغ علاوه بر رونق تولید در بخش کشاورزی استان ها نیز باعث اشتغال جوانان بسیار زیادی شده و امروزه مرغداری یکی صنعت های موفق در استان ها به شمار می رود.

با این حال کمبود کمبود نهاده‌های دامی طی هفته اخیر مشکلات زیادی را مرغداری ها به وجود آورده و صدای تولید کنندگان این بخش را درآورده است.

جوجه‌کُشی به بهانه تنظیم بازار

انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از زنده به گور کردن جوجه مرغ های یک روزه به بهانه تنظیم بازار از مناطق مختلف کشور باعث ایجاد موجی از اعتراض مردم شد.

فیلم هایی از انتقال جوجه مرغ های یک روزه زنده به زباله دانی در رسانه های اجتماعی منتشر شد و عده ای از هموطنان و حامیان حیوانات این اقدام را غیر انسانی و درد آور دانسته اند.

در هیاهوی بحران کرونا فاجعه ای در صنعت مرغداری کشور به وقوع پیوست و افت شدید قیمت مرغ که برخی مسئولین و رسانه ها از آن ابراز خوشحالی می کردند و فروشگاه های عرضه مرغ بر سر کاهش قیمت ها از هم سبقت می گرفتند، زیان کمر شکنی را بر مرغداران وارد کرد.

مرغداران در یک دوره دو ماهه نه تنها سودی کسب نکردند بلکه ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه در گردش خود را از دست دادند و عملا بخش قابل توجهی از آنها ورشکسته و از چرخه تولید خارج شده است.

در این خصوص یکی از دلایل جوجه‌کُشی و معدوم سازی جوجه های یک روزه کمبوود نهاده های دامی و تنظیم بازار عنوان می شود.

زیان ۱۰۰ درصدی مرغداران در هفته‌های اخیر

کارخانه های تولید جوجه یک روزه نیز که بر اساس نیاز بازار در حال تولید جوجه بوده اند با کاهش شدید تقاضای آن روبرو شدند. کاهش شدید تقاضا باعث شده است تولید کنندگان جوجه نیز با تحمل زیان ۱۰۰ درصدی دست به امحاء آنها بزنند.

زنده به گور کردن هر جانداری زجرآور است، ولی زجر آورتر از آن زنده به گور کردن صنعتی است که مسئول تامین ارزاق مردم بوده، به نظر می رسد دلیل این بحران عدم مدیریت صحیح و تنظیم بازار و ناکارآمدی سیستم مدیریت بازار است.

تاوان ورشکستگی تولیدکنندگان را به زودی مصرف کنندگان خواهند داد. آن جوجه هایی که امروز زنده به گور می شوند بایستی ۴۵ روز دیگر در سر سفره مردم قرار می گرفتند. ۴۵ روز دیگر شاهد کمبود مرغ در بازار خواهیم بود که زجر آن را همه اقشار جامعه حس خواهند کرد.

کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری‌های آذربایجان شرقی

یکی از مرغداران استان آذربایجان شرقی در خصوص کاهش قیمت مرغ در این هفته های اخیر به خبرنگار بازار گفت: ضررهای زیادی دراین یکی دو ماه متحمل شده ایم و دیگر توانی برای ما باقی نمانده است.

صادق برومند با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری ها اظهار داشت: با اینکه مسئولان در رسانه ها اعلام می کنند که نهاده های دامی در استان آذربایجان شرقی دچار کمبود نیست ولی ما چنین مطالبی را تایید نمی کنیم چراکه به مشکل برخورد کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان به داد ما مرغداران برسند، ادامه داد: انتظار داریم تا مشکل کمبود نهاده‌های دامی در مرغداری ها حل شود.

برومند اظهار داشت: چند وقتی است که با مشکل خرید ذرت برای دادن به مرغ ها و جوجه ها روبه رو هستیم و از برنج استفاده می کنیم که مقرون به صرفه نیست. یک کیلو هم ذرت در بازار پیدا نمی شود و چون غذای مرغ ها و جوجه ها وجود ندارد آنها در حال تلف شدن هستند.

وی ادامه داد: گاهی ذرت با قیمت ۶۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب و تا حدود کیلویی ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این موضوع نیازمند توجه بیشتر است و باید تمهیدات لازم در جهت کنترل قیمت ها اندیشیده شود تا تمام نهاده ها به قیمت مصوب به دست تولید کننده برسد.

مرغ روی دست تولیدکنندگان ایلام باد کرد

استان ایلام با داشتن ۳۲۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ یکی از قطب‌های اصلی تولید گوشت مرغ در کشور به شمار می‌رود.

یکی از صاحبان مرغداری در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه مرغداری های استان در شرایط بدی قرار گرفته اند چراکه هیچ گونه نهاده دامی اعم از ذرت و سویا چه در بازار آزاد و چه دولتی وجود ندارد.

علی باقر مرادی بیان کرد: الان  مرغ های ۴۵ روزه در مرغداری های استان باید روزانه پنج وعده نهاده طیور مثل ذرت یا سویا مصرف کنند ولی متاسفانه این وعده ها بسیار کم شده است.

مشکل کمبود ذرت و سویا کشوری است

رئیس جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت و گو با  بازار اظهار کرد: مشکلات کمبود ذرت و سویا در مرغداری های استان کشوری است ولی با این حال جهاد کشاورزی در حال پیگیری برای حل مشکل تامین نهاده ها برای مرغداری های استان است.

سید محمد تراب میری بیان کرد: یک هزار و ۶۵۰ تن نهاده شامل ذرت و سویا به استان اختصاص یافته که توزیع ۵۰۰ تن آن در حال انجام است.

وی عنوان کرد: همچنین در خصوص توزیع آسان کنجاله سویا و ذرت نسبت به  ایجاد سامانه بازارگاه به نظور تهیه و تامین نهاده ها به صورت مستقیم توسط مرغداران از سامانه مذکور اقدام شده است.

میری عنوان کرد: علاوه  برآن در راستای رفع مشکلات برخی از تولید کنندگان که توانایی خرید نهاده ها از سامانه به دلایل مختلف نداشتند با رایزنی های مستمر با متولیان توزیع نسبت به اخذ مجوز توزیع کنجاله سویا و ذرت از محل انبار شرکت پشتیبانی امور دام استان اقدام شده است.

۱۰ هزار تن نهاده دامی بین مرغداران توزیع شد

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: از اوایل  بهمن ماه سال ۹۸ تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ تن ذرت و نیز چهار هزار و ۶۰۰ تن کنجاله سویا از محل موجودی انبار استان بین مرغداران با محوریت اتحادیه مرغداران توزیع شده است.

میری با اشاربه اینکه به زودی بخش مهمی از مشکلات حل می شود، گفت: ایلام با تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت یعنی سه برابر مصرف استان نقش مهمی در تولید گوشت مرغ در کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲۰ واحد مرغداری در سطح استان فعال است که سالانه ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می دهند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه گوشت مرغ تولید شده در استان از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر دو کشتارگاه مرغ در استان فعال است و قیمت مرغ نیز ثابت و افزایشی نداشته است.

ردپای دلالان در نظام تامین و توزیع نهاده‌های دام و طیور مازندان

کمبود تأمین نهاده‌های دامی و گرانی قیمت‌ از یک سو، حضور پررنگ دلالان و واسطه ها، سیستم دلالی نظام توزیع از سوی دیگر، عرصه را برای تولیدکنندگان در مازندران تنگ کرده است.

مازندران ماهانه فقط به ۵۰ هزار تن خوراک ذرت و سویا برای واحدهای مرغداری نیاز دارد درحالی‌که در حاضر درصد بسیار ناچیزی از آن در قالب سهمیه‌ها تأمین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد و باقیمت‌های چند برابری و گزاف تأمین شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار حضور دلالان را از مهم‌ترین مشکلات فراروی بیان می‌کند و بابیان اینکه این شرکت اقدام به تهیه وتامین علوفه باقیمت مصوب و بدون حضور واسطه‌ها می‌کند، افزود: متأسفانه حمایت متولیان امر چندان برجسته نیست و محموله وارداتی این شرکت ماه‌ها در انبار گمرک خاک می‌خورد.

حسین کیهانی با اظهار اینکه برای واردات علوفه از سوی وزارت صمت تأییدیه باید صادر شود، بروکراسی طولانی اداری را ازجمله موانع بیان کرد و گفت: بااینکه انجمن واردکنندگان و بازرگانان علوفه تشکیل‌شده اما همکاری‌ها چندان مطلوب نبوده است.

تأمین نهاده‌های دامی و علوفه چالش اساسی فراروی تولیدکنندگان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز را چالش اساسی فراروی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: ماهانه حدود پنج هزار تن ذرت و سه هزار تن سویا تخصیص داده می‌شود که پاسخگوی دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری استان برای تولیدات نیست.

ماهانه حدود پنج هزار تن ذرت و سه هزار تن سویا تخصیص داده می‌شود که پاسخگوی دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری استان برای تولیدات نیست.

عطاء اله حسن‌زاده ادامه داد: مازندران حداقل ماهانه به ۱۷ هزار تن سویا و بیش از ۵۰ هزار تن ذرت نیاز دارد و با سهمیه ناچیز تخصیص‌یافته نمی‌توان به نیازهای تولیدکنندگان پاسخ دارد و مجبوریم این نهاده‌ها را باقیمت آزاد در بازار تهیه کنیم.

سهم بالای مازندران در تولید پروتئین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سهم بالای استان در تولید پروتئین در کشور گفت: این جایگاه موجب می‌شود تا برای تأمین نهاده‌های موردنیاز به صنعت دام و طیور برنامه ویژه صورت گیرد.

عزیزاله شهیدی فر افزود: در سال گذشته برای تأمین نهاده‌های صنعت طیور بیش از ۲.۵ میلیون تن شامل ذرت، کنجاله و سویا تأمین‌شده است.

به تأکید فعالان صنعت دام و طیور افزایش ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌ها از یک‌سو و انحصاری شدن واردات آن دست چند نفر خاص سبب بروز مشکلات فراوان فراروی تولیدشده است و این هزینه‌ها به‌اضافه هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و تلفات، منجر به ضرر و زیاد واحدهای دام و طیور شده است.

تامین به موقع نهاده‌ها لازمه تحقق «جهش تولید»

معدوم‌سازی هزاران جوجه یک‌روزه آن‌هم درسالی که «شعار جهش» تولید مطرح است با راهبردهای ملی همخوانی ندارد و بیش از پیش ضعف‌های صنعت مرغداری را نمایان کرده حال آن‌که با تامین به موقع نهاده‌ها تحقق «جهش تولید» ممکن خواهد شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خوشبختانه در استان همدان معدوم سازی جوجه یک روزه رخ نداد، گفت: جوجه کشی در استان همدان محدود است و فقط یک فرم جوجه کشی در این استان و آن هم به صورت قراردادی انجام می‌شود و از این جهت شاهد معدوم سازی جوجه یک روزه در همدان نبودیم.

راه اندازی فرایند جوجه کشی در استان همدان نیز ممکن است اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته فعلاً قدرت خرید تجهیزات برای این بخش وجود ندارد

علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه استان همدان از نظر آب و هوایی شرایطی دارد که برای جوجه کشی مناسب نیست، گفت: جوجه کشی‌ها بیشتر در استان‌های شمالی کشور انجام می‌شود.

زیان ۳۷ درصدی مرغداران همدان

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغداران استان همدان تخم مرغ‌ها را برای تبدیل شدن به جوجه در اختیار دستگاه‌هایی که در شمال فعالیت دارند قرار می‌دهند، گفت: واحدهای تولید مرغ مادر بیش از ظرفیت استان همدان پتانسیل تولید دارند.

قراگوزلو با بیان اینکه طبق برآوردها عواملی همچون جوجه ریزی بالا و مصرف پایین گوشت مرغ در بین مردم در ماه‌های گذشته و از دست دادن بازار عمده خرید گوشت مرغ از سوی رستوران داران به دلیل شیوع کرونا منجر به ضرر و زیان ۳۷ درصدی مرغداران شد، معدوم سازی جوجه‌های یک روزه را یک حرکت غیر اخلاقی برشمرد.

وی با بیان اینکه مسائلی پشت پرده این موضوع در جریان بود، در خصوص اقدام دولت برای جبران ضرر مرغداران تصریح کرد: دولت در حال حاضر در حال خرید تضمینی مرغ از مرغداران برای تأمین نهاده‌های طیور در آینده است تا با انجماد مرغ‌های خریداری شده از تولیدکنندگان حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

انجام ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه واحد جوجه کشی استان به صورت قراردادی کار می‌کند و بر همین اساس امکان وقوع مشکلی که فروردین ماه امسال برای معدوم سازی جوجه‌های یک روزه رخ داد در استان همدان وجود ندارد، گفت: فرد قرارداد می‌بندد و طبق همان قرارداد جوجه‌ها را تحویل می‌گیرد و اگر شرایط نامناسب باشد جوجه ریزی انجام نمی شود چراکه به مسئله ضرر و زیان آن آگاه خواهد بود.

قراگوزلو با بیان اینکه طبق قراردادی که صورت می‌گیرد روند کار مطمئن است به طوری که مشخص می‌شود آیا دو ماه دیگر جوجه‌ریزی صورت خواهد گرفت یا خیر گفت: کار بر همین اساس پیش می‌رود و در موعد مقرر جوجه‌ها تحویل مرغدار می‌شود.

وی با بیان اینکه فروردین ماه امسال دو میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان همدان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو دهم درصد افزایش داشت، گفت: اگر در شرایط فعلی تنها تولید را حفظ می‌کردیم نیز موفقیت حاصل شده بود اما با اقدامات انجام شده جوجه ریزی اندکی بیشتر صورت گرفت و ظرفیت افزایش پیدا کرد.

رفع کمبود نهاده‌های کشاورزی کردستان در انتظار سوت قطار

کمبود نهاده‌های کشاورزی در حوزه دام و طیور کردستان وجود دارد که دلیل اصلی آن به نبود زیرساخت مناسب حوزه حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی بر می‌گردد.

کردستان یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت دو میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه دارد و این درحالی است که نیاز مرغداری های استان سه تا چهار میلیون قطعه در هر دوره است بنابراین برای تامین نیاز این واحدها اقدام به واردات جوجه یک روزه می شود.

کمبود نهاده ها از جمله دلایل اصلی معدوم سازی جوجه های یک روزه و از عمده ترین مشکلات مرغداری ها عنوان شده است که علت این مسئله در کردستان به نبود زیرساخت های ریلی برمی گردد و اگر این سیستم حمل و نقلی در استان وجود داشت در کمترین زمان ممکن نهاده ها از بندر توسط قطارهای باری در اختیار مرغداران  قرار می گرفت.

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سال گذشته در این استان ۲۰۰ هزار و ۵۵۱ تن انواع نهاده‌های دام و طیور توزیع شد، گفت: ۸۰ درصد این میزان نهاده مربوط به بخش طیور بوده است.

شهریار حنیفی با اعلام اینکه در حوزه نهاده های طیور با کمبود مواجه هستیم، اضافه کرد: در زمینه تامین نهاده مشکلی وجود ندارد ولی مشکل اساسی به حمل و نقل این نهاده‌ها به استان برمی گردد.

تولید جوجه یک روزه در کردستان کمتر از نیاز مرغداری‌های استان است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان  هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام اینکه هیچ محموله جوجه یکروزه در این استان توسط تولیدکنندگان معدوم نشده است، گفت: ۷۶۶ واحد مرغداری دارای مجوز در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۴۲ واحد گوشتی، هشت واحد تولید مرغ تخم گذار، ۱۶ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه ریزی است.

سید مادح حسامی با اشاره به اینکه در هر دوره تولید (۴۰ روز) بطور متوسط ۶ هزار تُن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود، افزود: سالانه حدود ۸۰ هزار تن گوشت سفید در استان تولید می شود که از این میزان ۴۰ درصد آن مصرف داخلی و مابقی به دیگر استان های کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تنها کارخانه جوجه کشی کردستان دو میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه است، یادآور شد: این میزان کمتر از نیاز مرغداری های استان است و همواره جوجه یک روزه برای تامین نیاز  این واحدها وارد می کنیم.

۱۵۰۰ تن نهاده‌های دامی برای زنجان خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه کمبود نهاده‌های دامی در استان زنجان مشکل ایجاد کرده است، گفت: هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌های دامی برای استان زنجان خریداری شده است.

جواد تاراسی در این خصوص گفت: متاسفانه با شیوع بیماری کرونا ویروس واحدهای مرغداری و گاو داری استان با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر بیش از ۷۰۰ تن مرغ توسط شرکت پشتیبانی برای استان زنجان خریداری شده است، اظهار داشت: این مهم باعث شده قیمت مرغ  دراستان به روال عادی خود برگردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه کمبود نهاده‌های دامی در استان زنجان مشکل ایجاد کرده است، ابراز داشت: هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌های دامی برای استان زنجان خریداری شده است.

تاراسی با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از واحدهای تولید کننده گوشت مرغ در استان زنجان به واسطه کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها تعطیل نشده است، افزود: در سال بیش از ۵۴ هزارتن طیور در استان تولید می‌شود.

و ی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۱۰و احد پرورش طیور شامل مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و بوقلمون در استان فعالیت دارند، تاکید کرد: از این تعداد بیش از ۲۳۸ واحد پرورش مرغ گوشتی و ۱۷ واحد در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار فعال است.

کاهش جوجه ریزی ها خطری در کمین صنعت مرغداری آذربایجان غربی

این روزها مسئولان از کاهش میزان جوجه ریزی ها در آذربایجان غربی خبر می دهند؛ مساله ای که می تواند برای کمبود گوشت مرغ و آینده صنعت مرغداری نگران کننده باشد.

در کنار کاهش مصرف مرغ، کمبود نهاده های دامی نیز درد مضاعفی بر پیکره صنعت مرغداری وارد کرده و مرغداران این روزها از کمبود نهاده های دامی و یا گرانی بیش از حد آن گله مند بوده و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه هستند.

تمامی مشکلات پیش رو سبب شده تا میزان جوجه ریزی ها در استان آذربایجان غربی همانند برخی دیگر از استان های کشور کاهش یابد. موضوعی که در صورت بهبود نسبی شیوع بیماری کرونا و باز شدن واحدهای غذایی و مصرفی دیگر، می تواند به موضوع کمبود گوشت مرغ در بازار بینجامد.

در حالی که در طی چند ماه گذشته قیمت گوشت مرغ به شدت کاهش یافته و میزان گوشت مازاد بر مصرف در بازار افزایش یافته، کاهش جوجه ریزی های در نقاط مختلف کشور می تواند سبب کاهش میزان گوشت مرغ تولیدی و به دنبال آن افزایش قیمت ها باشد؛ موضوعی که از هم اکنون باید در مورد آن تدبیر کرد.

تولید ۱۹۰ هزار تن کنسانتره دام و طیور در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص میزان تولید کنسانتره های دام و طیور در استان گفت: سالیانه بیش از ۱۹۰ هزار تن کنسانتره دام و طیور در واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور استان تولید می شود.

داود قربان نژاد ادامه داد: نظارت کارشناسان این معاونت بر سیستم تولید خوراک دام به صورت فنی و بهداشتی و به صورت ماهیانه انجام می شود.

میزان نیاز به نهادهای دامی، فراتر از تولیدات استانی 

وی در خصوص میزان نیاز سالانه به نهاده های دام و طیور در استان نیز افزود: نیاز سالانه استان به نهاده های دامی، ۱۲۸ هزار تن کنجاله سویا، ۳۴۵ هزار تن ذرت دانه ای و ۱۶۵ هزار تن جوی دامی است.

قربان نژاد با اشاره ای به توزیع این نهاده ها نیز گفت: تخصیص نهاده ها برای زنجیره های طیور و کارخانجات وابسته به زنجیره ها به تناسب جوجه ریزی و به صورت تجمیعی انجام می گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در شرایط خاص کنونی که مرغداران با چالش های شدید تری مواجه هستند، اولویت تخصیص نهاده ها در جهت تامین نیاز پرورش دهندگان بخش طیور است.

کمبود ذرت به عنوان نهاده اصلی مورد نیاز جیره دام و طیور کشور از مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رصد و پایش توزیع ذرت که جزو اصلی جیره غذایی دام و طیور است به درستی انجام نمی‌شود و همین امر منجر شده تولیدکنندگان به درستی به این اقلام دسترسی نداشته باشند.

هم صحبتی خبرنگاران بازار با فعالان صنعت مرغداری در نقاط مختلف کشور نشان می دهد که در هفته های اخیر مشکل بزرگی به نام کمبود نهاده های دامی و ذرت وجود دارد و مرغداران برای خرید غذای مورد نیاز جوجه ها و مرغ ها به مشکل بزرگی برخورد کرده اند و بسیاری از واحدها در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده است مسئولان چشم بر این ورشکستگی تولید در موضوع جوجه و مرغ بسته اند و انتظار می رود تا با اتخاذ تصمیم هایی جلوی ضرر و زیان بالای مرغداران گرفته شود.

کد خبر: ۱۶٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha