۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کاهش ۱۴درصدی تولید چای خشک|  ۷۰درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است
ایران در جایگاه نهم تولید چای در ۲۰۲۲

کاهش ۱۴درصدی تولید چای خشک| ۷۰درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است

در حالیکه در سال ۲۰۲۲ ایران نهمین تولیدکننده برتر چای در جهان بوده است، به گفته فعالان بخش، به دلیل کاهش بارندگی و گرمای شدید تا به امروز ۱۴درصد کاهش تولید چای خشک داشته ایم.

بازار؛ گروه کشاورزی: چای از جمله محصولات پرمصرفی است که در سال ۲۰۲۲ با افزایش تقاضای جهانی نیز مواجه بوده است. این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۲ نام ایران نیز جزو تولید کنندگان برتر چای قرار گرفته است.

ایران با تولید ۸۴ هزار تن چای سیاه در سال ۲۰۲۲ در جایگاه نهم تولیدکنندگان برتر قرار دارد

چین، هند و کنیا؛ ۳ تولید کننده برتر چای سیاه در ۲۰۲۲
به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده، در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز همچون دهه های گذشته کشور چین بیشترین تولید چای را رقم زده است و به این ترتیب در مدت نامبرده بیش از ۲میلیون تن چای که معادل ۴۰درصد از کل چای تولیدی در جهان است را از آنِ خود کرده و در جایگاه اول دنیا قرار دارد.

بر اساس این داده های آماری، هند نیز به عنوان دومین تولید کننده برتر چای در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود یک میلیون تن تولید داشته است. در حالی که بیش از نیمی از تولیدات چای هند در این کشور مصرف می شود.

داده های آماری همچنین نشان می دهد: کنیا سومین تولید کننده بزرگ چای است که در مدت نامبرده بیش از ۴۰۰ هزار تن چای تولید کرده است و از سوی دیگر به عنوان بزرگترین صادرکننده چای سیاه در جهان شناخته می شود.

این داده های آماری همچنین نشان می دهد: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشورهای «سریلانکا با تولید بیش از ۳۴۰ هزار تن چای سیاه، ویتنام با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید حدود ۲۰۰هزار تن، اندونزی با تولید حدود ۱۵۰ هزار تن، ژاپن با ۹۰ هزار تن، ایران با ۸۴ هزار تن و آرژانتین با ۷۰ هزار تن» در جایگاه چهارم تا دهم تولید کنندگان برتر چای قرار دارد.

این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو، در سال زراعی قبل تر یعنی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تولید چای خشک ایران ۸۴ هزار و ۶۰۰ تن بوده است و به این ترتیب در جایگاه دوازدهم تولیدکنندگان عمده بوده است.

تا تاریخ ۲۴ تیرماه سالجاری ۱۸ هزار تن چای خشک در کشور تولید شده که نشان از کاهش ۱۴ درصدی تولید نسبت به سال قبل دارد

تولید چای خشک نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است
در حقیقت بر اساس این گزارش، ایران به عنوان نهمین تولید کننده چای درجهان تنها کشور خاورمیانه در لیست ۱۰ تولیدکننده برتر است.

با این وجود شنیده ها حاکی است میزان تولید چای سیاه امسال روندی کاهشی داشته است. به طوری که صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در این خصوص رابطه به خبرنگار بازار می گوید: تا به امروز ۱۸هزار تن چای خشک تولید شده که نسبت به سال قبل حدود ۱۴درصد کاهش تولید داریم و پیش بینی می شود جبران هم نشود.

حسنی همچنین در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب کاهش تولید شده است نیز گفت: شرایط آب و هوایی امسال برای چای مساعد نبود؛ به این معنا که از یک طرف کاهش بارش داشتیم و از سوی دیگر با گرمای بیش از حد مواجه بودیم و همین امر موجب شد که الان ۱۴ درصد نسبت به سال قبل عقب باشیم.

حسنی همچنین در پاسخ به این سوال که این کاهش ۱۴ درصدی چقدر روی قیمت چای در بازار تاثیر می گذارد، گفت: معمولا رویه کار به این صورت است که چای ابتدای سال قیمت گذاری می شود و قیمت را چندان بر اساس کاهش یا افزایش تولید تغییر نمی دهیم. به عبارت دیگر قیمتها در این حوزه تابع عرضه و تقاضا نیست و کارخانجات حتی در شرایطی که خشکسالی شدید بوده و کاهش تولید داشتیم قیمت را افزایش ندادند.

تا تاریخ ۲۴ تیر جاری ۵۳ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن برگ سبز درجه دو از چایکاران خریداری شده است

قیمت ارقام مختلف چای خشک نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است
وی در خصوص میانگین قیمت چای خشک در بازار نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید قیمتها متغیر است چون ارقام مختلفی از چای شکسته درجه دو گرفته تا ممتاز داریم و لذا قیمتها از ۲۰هزار تومان تا ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. البته بالاترین قیمت در واقع مربوط به چای بسیار ممتاز سرگل بهاره است که فقط در روز اول بهار تولید می شود.

حسنی ادامه داد: با این وجود وقتی شرایط آب و هوایی تغییر می کند کیفیت ارقام مختلف هم تغییر می کند و هرکدام به یک قیمت فروش می رود.

وی همچنین در خصوص نوسان قیمت چای خشک ایرانی اظهار داشت: افزایش قیمت چای خشک ایرانی نسبت به سال قبل از ۱۰درصد تا ۶۰ درصد متغیر بوده است.

این مقام مسئول در خصوص میزان خرید برگ سبز چای نیز اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار رسیده، تا تاریخ ۲۴ تیر جاری ۵۳ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن برگ سبز درجه دو از چایکاران خریداری شده است.

از مجموع برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران، ۶۷ درصد برگ سبز درجه یک و ۳۳ درصد برگ سبز درجه دو بوده است

۷۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است
وی افزود: در مجموع حدود ۸۰هزار تن برگ سبز چای به قیمت ۶۸۰ میلیارد تومان خریداری شده است که از این میزان ۶۷ درصد برگ سبز چای درجه یک و ۳۳درصد برگ سبز چای درجه دو بوده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بابت برگ سبزهای خریداری شده نیز حدود ۴۹۰میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد به چایکاران پرداخت شده است و در حال حاضر نیز حدود ۶۰ کارخانه در حال تولید چای خشک است.

کد خبر: ۱۶۲٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha