۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ظرفیت مازاد عربستان برای پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت کافی نیست| گفتگوهای تهران- ریاض پیش می رود
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

ظرفیت مازاد عربستان برای پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت کافی نیست| گفتگوهای تهران- ریاض پیش می رود

نادر انتصار معتقد است ظرفیت تولید مازاد عربستان سعودی در حال حاضر برای پاسخگویی به تقاضاها و قیمت های جهانی نفت کافی نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین سفر بایدن به منطقه با سفر به اسرائیل کلید خورد و در ادامه وی وارد عربستان شد. هدف از این سفر ایجاد سامانه دفاع مشترک هوایی با رهبری آمریکا و حضور اسرائیل و برخی کشورهای عربی، تلاش برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و کوشش برای جلب رضایت عربستان به افزایش تولید نفت عنوان شده است.

در سفر بایدن به عربستان سعودی سه هدف اصلی وجود دارد؛ سیاست اعلامی و رسمی آمریکا بهبود روابط عربستان و آمریکا به صورت کلی است اما از تحلیل شرایط موجود در روابط دو کشور می‌توان این برداشت را داشت که در شرایط موجود و در فضای روابط فعلی عربستان و آمریکا مهمترین هدف بایدن از این سفر متقاعد کردن عربستان سعودی است تا تولید نفت خود را افزایش دهد و به بازار انرژی کمک کند چون این بازار جهانی تحت تأثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. قیمت نفت و گاز بالا رفته و این وضعیت در داخل آمریکا و اروپا تأثیر گذاشته و تورم را به عدد بی‌سابقه ۹ درصد رسانده است که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. از طرفی افزایش قیمت سوخت موجب نارضایتی شده است. قیمت پنج دلار برای هر گالن بنزین، برای آمریکایی‌ها سنگین است.

دومین هدف آمریکا این است که با عربستان سعودی قراردادهای جدیدی ببندد و سلاح‌های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت‌های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند. این موارد درحالی است که بایدن به دلیل سیاست‌های آل سعود در یمن و قتل خاشقچی به شدت به عربستان انتقاد می‌کرد اما امروز همه‌چیز را فراموش کرده و به سمت عمل‌گرایی رفته است.

سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است؛ اکنون آتش‌بس برقرار شده اما دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی‌تفاوتی آمریکا روبه‌رو هستیم، در این بین حتماً در مورد برجام و ایران نیز گفت‌وگو خواهد شد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*در حالی که عنوان می شد سیاست آمریکا در خصوص خلیج فارس به دلیل مهار چین دچار تغییر شده، شاهد اهمیت نفت بعد از جنگ اوکراین هستیم. آیا شما با این استدلال موافق هستید؟
اگرچه همیشه فراز و نشیب ها و تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا در خلیج فارس وجود دارد، اما مبانی سیاست خارجی واشنگتن در خلیج فارس از اواخر دهه 1970 تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

به طور خاص، دسترسی به منابع انرژی منطقه هم به عنوان یک ضرورت اقتصادی و هم به عنوان ابزار اقتصادی در برابر دشمنان ایالات متحده، همچنان یکی از ستون های اصلی سیاست منطقه ای آمریکا باقی مانده است. این امر به ویژه امروز نسبت به چند سال گذشته بیشتر است.

*سفر بایدن به منطقه تلاشی برای یافتن راهی برای کاهش قیت نفت با همکاری عربستان است. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟
ممکن است موثر باشد اما فقط به طور جزئی. ظرفیت تولید مازاد عربستان سعودی در حال حاضر برای پاسخگویی به تقاضاها و قیمت های جهانی نفت کافی نیست. علاوه بر این، ریاض ممکن است برای کمک به بایدن در زمانی که جایگاه داخلی او در پایین ترین حد خود قرار دارد، از واشنگتن امتیازات سیاسی بزرگی برای افزایش تولید نفت بخواهد. همچنین، سعودی‌ها ممکن است بخواهند این موضوع را به زمان دیگری موکول کنند و پس از انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 و انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 که ممکن است یک رئیس‌جمهور سازگار یا ترامپیست را در واشنگتن به قدرت برساند، تا با کنگره دوستانه‌تری مواجه باشند.

* آمریکا در تلاش است تا عربستان را ترغیب به «کودتا» علیه روسیه با خروج از توافق «اوپک پلاس» و متعاقبا افزایش تولید نفت برای بهبود قیمت‌ آن در کشورهای غربی کند. آیا این موضوع اتفاق می افتد؟
نه، الان این اتفاق نمی افتد. برای سعودی‌ها حفظ روابط متعادل با روسیه مهم است و بعید است که ریاض بخواهد روابط خود با مسکو را به خطر بیندازد و بی‌جا با روسیه دشمنی کند. یکی از چیزهایی که عربستان سعودی در سال‌های اخیر آموخته این است که تمام تخم‌های خود را در سبد واشنگتن نگذارد و پنجره مانور خود را کاهش دهد.

*سفر بایدن به منطقه چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای با ایران خواهد داشت؟
زیاد نیست. تنها تاثیری که سفر بایدن بر مذاکرات هسته ای با ایران خواهد داشت این است که بایدن پیامی متفاوت از رویکرد ترامپ مانند خود در قبال برجام بشنود. چیزی که خیلی بعید است.

* آیا این سفر بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیرگذار خواهد بود؟
این به لحن مذاکرات عربستان و آمریکا و ارزیابی ریاض از رویکرد سختگیرانه بایدن در قبال ایران بستگی دارد. البته آینده روابط ایران و عربستان بر حل یا مدیریت قابل قبول دوجانبه بسیاری از مسائل منطقه ای و نیز خطوط روابط آمریکا و عربستان پیش بینی می شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha