۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
نمایشگاه «آلماتی» کریدور بازارهای جدید| رونق اقتصادی گلستان در توسعه دیپلماسی
بازار گزارش می دهد؛

نمایشگاه «آلماتی» کریدور بازارهای جدید| رونق اقتصادی گلستان در توسعه دیپلماسی

گرگان- نقش‌آفرینی شرکت های دانش بنیان و فعالان اقتصادی گلستان در نمایشگاه آلماتی قزاقستان کریدور میانبر برای دست‌یابی به بازارهای جدید کشورهای«سی آی اس»و دریچه‌ای به سوی رونق اقتصادی دیار هیرکان است.

بازار؛ گروه استان ها: توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مشترک المنافع از رویکردهای دولت سیزدهم بوده که نمونه‌ آن در دیدار مقامات بلندپایه ایران با رئیس جمهور قزاقستان نمایان شده است. «قزاقستان» یکی از قطب‌های غلات جهان و یکی از کانون های اصلی مواد معدنی بوده و به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران هم در سال‌های اخیر توافقنامه‌های همکاری متعددی با این کشور به امضاء رسانده است.

ایجاد کریدور ریلی «کی تی آی» با هدف توسعه مراودات سیاسی و توسعه صنعت ترانزیت یکی از نمونه‌های عزم دو طرف برای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی دو کشور بوده است از دیگر مباحث مهم برای افزایش مراودات و آشنایی با ظرفیت های تجاری، برپایی نمایشگاه صادراتی ایران در آلماتی قزاقستان بود که ۱۱ تا ۱۳ تیرماه سال جاری مصادف با دوم تا چهارم جولای برپا و در آن شرکت های تولید و دانش بنیان ایرانی از جمله گلستان حضور فعال داشتند.

ایجاد کریدور ریلی کی تی آی باهدف توسعه مراودات سیاسی و توسعه صنعت ترانزیت یکی از نمونه‌های عزم دو طرف برای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی دو کشور بوده است

این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری و نمایشگاهی اختصاصی ایران در آسیای میانه بود که با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان و با حمایت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان برگزار شد. برگزاری نمایشگاه صادراتی، فرصت مغتنمی برای تجار و بازرگانان گلستانی بود تا بازارهای جدید صادراتی را برای عرضه محصولات خود به ویژه در بخش کشاورزی و دانش بنیان بیایند.

نمایشگاه «آلماتی» کریدور بازارهای جدید | رونق اقتصادی گلستان در توسعه دیپلماسی

قزاقستان مقصد مناسب برای تولیدات دانش بنیان گلستان
مدیر شرکت شتابگران فناوری گلستان که در نمایشگاه آلماتی حضور داشت، به خبرنگار بازار گفت: این شرکت با هدف معرفی ظرفیت ها و دست یابی به مقاصد تجاری جدید در نمایشگاه تخصصی ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی (آتاکنت اکسپو) حاضر شده و خوشبختانه ارتباطات خوبی انجام شد همچنین حمایت های پارک علم و فناوری و همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان شرایط مطلوبی را برای شرکت های ایرانی حاضر در نمایشگاه فراهم‌ بود.

محمد سجاد جوزدانی با بیان اینکه در این نمایشگاه بین المللی شرکت های فعال در زمینه نفت- گاز- پتروشیمی- صنایع و مصالح ساختمانی- خدمات فنی و مهندسی- انرژی (آب و برق)، کشاورزی- صنعت و ماشین آلات، شوینده، آرایشی بهداشتی- گردشگری- لوازم خانگی- مبلمان و صنایع چوب- فرش و موکت، مواد و صنایع غذایی- دام و طیور، خودرو و قطعات خودرو و البته شرکت های دانش بنیان حضور جدی داشتند، بیان کرد: قزاقستان یکی از مقاصد خوب صادراتی ایران است به طوری که سرمایه گذاران ایرانی در سالیان اخیر در بخش های همچون معدن و کشاورزی حضور پررنگی در این کشور داشتند.

حمایت های پارک علم و فناوری و همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان شرایط مطلوبی را برای شرکت های ایرانی حاضر در نمایشگاه فراهم‌ بود

وی با بیان اینکه حضور در این نمایشگاه سبب شد تا امکان شناسایی ظرفیت های کشور قزاقستان ایجاد و دیدارهای متعددی با همکاران فعال در بخش دانش بنیان این کشور فراهم شود، افزود: وجود اشتراکات فرهنگی اجتماعی و مذهبی بین ایران و قزاقستان و همچنین سکونت ده‌ها هزار قزاق در منطقه گرگان و دشت می تواند زمینه ساز توسعه و تقویت ارتباطات بین شرکت های ایرانی با طرف های قزاقستان باشد.

تسهیل روابط تجاری با قزاقستان
رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: قزاقستان یکی از شرکای تجاری خوب ایران بوده و تجار ایرانی به صورت فعال مشغول تجارت با این کشور هستند برپایی نمایشگاه ایران در آلماتی قزاقستان فرصتی مناسب برای شرکت های گلستانی است چرا که در این نمایشگاه تولیدکنندگان، بازرگانان و شرکت های دانش بنیان گلستان با مساعدت و پشتیبانی مالی پارک علم و فناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان حضور یافته و مذاکراتی خوبی هم انجام شد.

علی محمد چوپانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: براساس برنامه مقرر است امسال حداقل سه میلیون تن غلات از قزاقستان وارد ایران شود و در مقابل این واردات، نیازمندی های قزاقستان مانند سیمان، کاشی، سرامیک، انواع میوه جات، خشکبار و محصولات پتروشیمی از سوی ایران تأمین خواهد شد که در این راستا گلستان می تواند سهم خوبی داشته باشد.

وی بیان کرد: تسهیل روابط تجاری با قزاقستان و استمرار در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تبادلات تجاری و مالی دو کشور را به رقم دو میلیارد دلار در سال جاری برساند در حالی که این عدد در سال گذشته فقط ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نمایشگاه «آلماتی» کریدور بازارهای جدید | رونق اقتصادی گلستان در توسعه دیپلماسی

آماده سرمایه گذاری مشترک در اینچه برون
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان هم در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: برگزاری نمایشگاه صادراتی در آلماتی نشان از عزم و اراده سیاسی- اقتصادی دو طرف برای افزایش نقش‌آفرینی بخش خصوصی و توسعه روابط تجاری مشترک، دارد التبه باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های کشاورزی، معدن، مواد غذایی، ساختمان را به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور معرفی کنیم.

امیر عابدی با بیان اینکه شاهد پروازهای مستقیم گرگان - آکتائو و تهران - آلماتی هستیم و به زودی پرواز مستقیم مشهد- آلماتی آغاز به کار خواهد کرد، گفت: ایران در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات نفت و گاز، صنایع شیمیایی، لوازم ‌خانگی، صنعت ساختمان، صنایع معدنی، صنایع کشاورزی، زیست‌ فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان گام‌های مناسبی برداشته و می تواند بخش زیادی از نیازمندهای قزاق ها را برآورده کند همچنین بخش خصوصی ایران در حوزه بهداشت و درمان، ساخت تجهیزات پزشکی، داروهای نوترکیبی و صادرات آن هم آماده همکاری است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر شمالی مانند پایانه‌های صادراتی در بنادر کوریک و آکتائو و همچنین در حوزه توسعه کشتی‌های رورو برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد، گفت: در منطقه آزاد اینچه برون و منطقه آزاد سرخس آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های لجستیکی هستیم.

برپایی نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان در قزاقستان

یکی از بخش های فعال در نمایشگاه آلماتی، شرکت های دانش بنیان بودند، لذا در این خصوص با رئیس پارک علم و فناوری گلستان گفتگو کردیم، مهدی غفاری به خبرنگار بازار گفت: در نمایشگاه آلماتی قزاقستان تعدادی از شرکت های دانش بنیان ایرانی حضور داشته که از این تعداد، سه شرکت گلستانی بودند این شرکت ها در زمینه ساختمان، کشاورزی و تجهیزات ضدعفونی فعالیت کرده و توانستند مذاکراتی را با طرف قزاقستان برای اعطای نمایندگی و همکاری های دیگر انجام دهند و از نمایشگاه رضایت داشتند.

باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های کشاورزی، معدن، مواد غذایی، ساختمان را به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور معرفی کنیم

غفاری بیان کرد: شرکت های دانش بنیان گلستان توانستند ارتباط خوبی را با شرکت های قزاق برقرار کرده و بعضاً مذاکراتی را انجام دهند و در این راستا نمایندگانی مشخص کرده و یا درخواست نمایندگی فروش را ارائه کرده اند و بعد از نمایشگاه این موضوع ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در حاشیه سفر قزاقستان با برخی از مسئولان پارک علم و فناروی «دانشگاه الفارابی» و برخی از مسئولان سیاسی مانند سفیر و سرکنسولگری ایران در قزاقستان دیدار داشتیم و مذاکراتی هم با مسئول منطقه آزاد «خارگوس» انجام شد و به دنبال این هستیم که با کمک کنسولگری ایران و حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم، دفتر دائمی در آلماتی با عنوان «نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان» ایجاد کنیم.

مزیت های دفتر مستقل
رئیس پارک علم و فناوری گلستان در ادامه صحبت های خود همچنین اضافه کرد: قطعاً داشتن این دفتر و ارائه دستاوردهای و محصولات شرکت های دانش بنیان در آن می توانند کمک قابل توجهی به بازاریابی و فروش محصولات فناورانه دانش بنیان به کشورهای قزاقستان و سی آی اس کند.

به گزارش بازار، توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان و رسیدن به چشم اندازهای صادراتی با استفاده از سیاست های برنامه ریزی شده ممکن بوده و در این بین گلستان با داشتن ارتباط ریلی با این کشور از طریق خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان می تواند نقش موثری داشته باشد که این امر می تواند دغدغه های فعالان اقتصادی این استان مرزی را تا حدود برطرف کند.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha