۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
تورم مواد غذایی در بالاترین سطح ۴۱ سال اخیر؛ کره، شکر، آرد و انواع شیرینی در صدر افزایش قیمتها
تغییر الگوی خرید جهانی به سمت پروتئین های ارزانتر

تورم مواد غذایی در بالاترین سطح ۴۱ سال اخیر؛ کره، شکر، آرد و انواع شیرینی در صدر افزایش قیمتها

درحالی که آمار جهانی نشان می دهد تورم مواد غذایی به بالاترین سطح ۴۱سال اخیر رسیده، کارشناسان می گویند: مصرف‌ کنندگان الگوهای خرید خود را در میان تورم شدید به سمت پروتئین های ارزانتر تغییر داده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که جهان با خطر رویارویی با بحران غذایی دست و پنجه نرم می کند و نگرانی بسیاری در سطح جهانی حاکم است، بر اساس گزارشات منتشر شده قیمت مواد غذایی در ژوئن ۱۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش کرد. به این ترتیب به گفته تحلیلگران بزرگترین افزایش سالانه از فوریه ۱۹۸۱ رقم خورده است.

افزایش ۱۲.۲ درصدی تورم در سطح فروشگاه های مواد غذایی در ماه ژوئن ۲۰۲۲
به گزارش یورونیوز، تورم در سطح فروشگاه های مواد غذایی در ژوئن جاری ۱۲.۲ درصد بیشتر از سال قبل بود و از آن طرف نیز قیمت مواد غذایی خارج از خانه(رستورانها) افزایشی به میزان ۷.۷ درصد نسبت به قبل تجربه کرده است.

به گفته کارشناسان بر اساس بررسی های صورت گرفته، داده‌ ها افزایش قیمت گسترده‌ ای را در اکثر گروه‌ های مواد غذایی نشان می‌ دهند که به طور ویژه افزایش شدید در قیمت ۴محصول «کره، شکر، شیرینی‌ ها و آرد» به ثبت رسیده است.

مصرف‌ کنندگان الگوهای خرید خود را در میان تورم شدید مواد غذایی تغییر داده اند و به سمت مصرف پروتئین های ارزانتر هدایت کرده اند

الگوی خرید جهانی به سمت پروتئین های ارزان تغییر کرده است
بر اساس این گزارش در سطح جهانی، تنها شاخص عمده خواربار فروشی که در ماه ژوئن کاهش یافت مربوط به «گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ» بود که با کاهش شاخص های گوشت گاو و خوک، در طول ماه ۰.۴ واحد کاهش یافت.

با این حال در مقایسه با سال گذشته، قیمت‌ های فروشگاه‌ های مواد غذایی برای گوشت گاو ۴.۱ درصد و برای مرغ ۱۸.۶ درصد افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، بخش اعظم افزایش سال به سال در این دسته‌ بندی‌ های گسترده ناشی از کاهش قیمت محصولات ارزان‌تر بوده است، که نشان می‌ دهد مصرف‌ کنندگان الگوهای خرید خود را در میان تورم شدید مواد غذایی تغییر می‌ دهند. به عبارت ساده تر تغییر به سمت پروتئین ‌های ارزان‌ تر احتمالاً تا زمان کاهش تورم ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۶۱٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha