۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
گام بزرگ در مسیر تامین امنیت غذایی| افغانستان هدف صادراتی آینده محصولات تایباد
مدیرعامل مدبر کشت توس در گفتکو با بازار مطرح کرد

گام بزرگ در مسیر تامین امنیت غذایی| افغانستان هدف صادراتی آینده محصولات تایباد

جهانگیر، مدیرعامل مدبر کشت توس گفت: اشتغال زایی ۵۰۰ نفری، تامین بخشی از نیاز داخلی و هدف گذاری برای صادرات در تمام حوزه های کشاورزی، دامداری و دامپروری شهرستان تایباد از جمله فعالیت های شرکت است.

بازار؛ گروه ایران: شرکت مدبر کشت توس، به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های کشاورزی و دامپروری استان خراسان رضوی معرفی می شود که در حوزه دامپروری با ۲ هزار راس گاو شیری و برخورداری از بزرگترین پروژه گاوداری شرق کشور و با دارا بودن یکی از پیشرفته ترین مراکز پرورش شتر مرغ به یکی از قطب های مهم تامین پروتئین تبدیل شده است.

البته فعالیت این شرکت در منطقه کم برخوردار شهرستان تایباد فقط به موارد فوق محدود نمی شود و تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، ذرت علوفه ای، خربزه، زعفران و پسته از دیگر اقداماتی است که در نقطه مرزی استان خراسان رضوی و کشور افغانستان انجام می شود. در رابطه با فعالیت های این شرکت فعال در حوزه دامپروری و کشاورزی ابراهیم جهانگیر، مدیر عامل شرکت کشاورزی مدبر کشت توس وابسته به هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفتگو با بازار توضیح می دهد:

بر اساس شبکه آبیاری و زه کشی ای که توسط مدبر کشت توس صورت گرفته، توانسته ایم ضمن افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی، کشت غلات جو و گندم را توسعه دهیم. همچنین کشت بهاره خربزه که در گذشته به صورت گسترده به عنوان کشت جالیزی انجام می شده محدود و به ذرت علوفه ای تغییر یافته است

* شرکت مدبر کشت توس به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه های دامی و کشاورزی چه برنامه هایی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور دارد؟
شرکت مدبر کشت توس از مجموعه های هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در یکی از شرقی ترین شهرستان های استان خراسان رضوی و کشور مستقر شده و از چند سال پیش، پیرو هدف گذاری های هلدینگ در راستای تامین امنیت غذایی گام برداشته است. این شرکت که هم مرز افغانستان جانمایی شده در حوزه های مختلف کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد.

یکی از مزایای فعالیت این مجموعه در مقایسه با مجموعه های دیگر کشور، سرمایه گذاری در زمینه سیستم های آبیاری تحت فشار با هدف صرفه جویی و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی است که این طرح از ۱۰ سال گذشته آغاز و در ۷۰۰ هکتار اجرایی شده است.

از این رو بر اساس شبکه آبیاری و زه کشی ای که صورت گرفته، توانسته ایم ضمن افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی، کشت غلات جو و گندم را توسعه دهیم. همچنین کشت بهاره خربزه که در گذشته به صورت گسترده به عنوان کشت جالیزی انجام می شده محدود و به ذرت علوفه ای تغییر یافته است.

در بحث کشت ذرت علوفه ای باید به این نکته اشاره کرد که با به کارگیری نیروهای متخصص در این زمینه توانسته ایم بهترین عملکردها را در بین رقبای خود، کشاورزان و سایر بهره برداران منطقه تایباد داشته باشیم.

* با توجه به ظرفیت های شهرستان تایباد در حوزه باغبانی، بفرمایید در این بخش چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟
علاوه بر فعالیت های زراعی، چندین سال است که به حوزه باغبانی ورود و در توسعه باغات ۱۲ هکتاری پسته اقدامات خوبی را با هدف کمی و کیفی محصول اجرایی کرده ایم و به عملکرد خوبی رسیده ایم.

از جمله فعالیت های توسعه ای در این زمینه نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که طی ۴ سال گذشته با هدف افزایش سطح باغات پسته یک باغ ۲۵ هکتاری را در دست اجرا داریم و امیدواریم با نوع رقمی که در این باغ استفاده شده طی دو سه سال آینده به بهره برداری مورد قبول و آنچه که مد نظر است برسیم. ضمن اینکه سرمایه گذاری در تولید پیاز استاندارد زعفران یکی از مهمترین پروژه های در حال حاضر شرکت در بخش توسعه باغات و همچنین کمک به افزایش بهره وری در این محصول استراتژیک کشور است.

شرکت مدبر کشت توس توانسته به ظرفیت ۲ هزار قطعه شترمرغ پرواری در سال با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی دست یابد

* برنامه ایجاد زنجیره تولید شترمرغ در شهرستان تایباد به کجا رسید؟ اکنون ظرفیت تولید چند جوجه در سال را دارید؟
شرکت مدبر کشت توس به عنوان یکی از فعالان صنعت شتر مرغ کشور شناخته می شود؛ این شرکت به این منظور در سال های ۹۳ و ۹۴ بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اغلب زنجیره تولید را با ظرفیت پرورش ۲ هزار قطعه شترمرغ پرواری در سال ایجاد کرده است.

بر این اساس چشم انداز شرکت در صنعت شترمرغ تکمیل زنجیره ارزش با ورود به صنعت چرم، کشتار و توزیع گوشت شتر مرغ و محصولات جانبی است که بتوانیم از این طریق برای مردم بومی منطقه ارزش آفرینی کنیم؛ چرا که در حال حاضر شترمرغ های پرورش یافته از طریق واسطه ها به بازار انتقال می یابد و در عمل سود پرورش شترمرغ نصیب همان واسطه ها می شود.

* به نظرتان شهرستان تایباد چقدر ظرفیت افزایش پرورش شترمرغ را دارد؟
بر اساس بررسی و برنامه ریزی ای که کرده ایم قصد داریم پرورش جوجه شترمرغ را در سال به ۶ هزار قطعه برسانیم که این امر با قراردادهای مشارکتی که با مردم خواهیم بست محقق می شود؛ بر این اساس قصد داریم تمرکزمان بر روی جوجه شترمرغ و در ادامه زنجیره احداث کشتارگاه باشد. بعد از این مرحله نیز برنامه ورود به حوزه توزیع گوشت، استفاده از پوست شترمرغ در صنعت چرم و غیره داریم. بر این اساس ارزش افزوده ای که در حلقه های بعدی این زنجیره اجرا می شود به دست پرواربندی هایی که با ما مشارکت خواهند داشت می رسد.

شروع فعالیت شرکت در زمینه دامپروری و دام سنگین به چهار سال قبل بر می گردد که امروز با تولید روزانه ۲۰ تن شیر خام نه تنها برنامه تکمیل زنجیره تولید را در دست داریم بلکه برای صادرات نیز هدف گذاری کرده ایم

* علاوه بر پرورش شترمرغ در چه حوزه های دیگری از صنعت دامپروری فعالیت دارید؟
حدود ۴ سالی است که در بخش دامپروری و دام سنگین در منطقه فعالیت داریم و یک واحد ۲ هزار راسی را در فاز نخست با ۵۰۰ راس دام مولد به بهره برداری رساندیم. از آن زمان ۳ سال می گذرد و اکنون در حال تکمیل و افزایش ظرفیت گله به ۱۱۰۰ راس دام از جمله گوساله پرواری و مولد هستیم. از این تعداد ۷۵۰ راس مولد داریم که روزانه ۲۰ تن شیر خام تولید می کنند.

در این راستا با توجه به تکنولوژی خوبی که در اختیار گرفته ایم می توانیم شیر با کیفیتی را تولید کنیم و به شرکت های لبنی با استاندارد بالای سطح استان ارسال کنیم. بر این اساس چشم اندازی که می توانیم در حوزه دامداری داشته باشیم ایجاد واحدهای فرآوری شیر است تا بتوانیم برای محصولات خودمان ارزش افزوده ایجاد کنیم. بنابراین تکمیل زنجیره تولید محصولات در این حوزه را هم مد نظر داریم تا بتوانیم مسیر صادراتی را در پیش بگیریم.

علاوه بر حوزه دامداری و دامپروری، در زمینه گیاهان دارویی نیز با توجه به ظرفیت های خوب منطقه، برنامه هایی را در دست داریم.

* با توجه به فعالیت هایی که در حوزه های کشاورزی و دامپروری در برنامه دارید بفرمایید تولیدات تان چقدر از نیاز کشور را برطرف می کند؟
شاید از بعد کمی تولیدات در سطحی نباشیم که بتوانیم با نهاد ها و شرکت های دیگر رقابت کنیم. با این حال برنامه افزایش کیفیت محصولات را در دست داریم و به دنبال این هستیم که بتوانیم مزیت نسبی محصولات خود را در بحث کیفیت از جمله تولید محصول استاندارد افزایش دهیم؛ در واقع با ارتقای کیفیت محصولات مان بتوانیم در بازار کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم اما در بعد کمی در حال حاضر تولیدات مان در سطحی نیست که بتوانیم درصدی برای آن قائل شویم.

در راستای دست یابی به رسالت اجتماعی ستاد اجرایی در زمینه اشتغال زایی از محل فعالیت های کشاورزی و دامپروری در واحد های کشاورزی، پرورش شتر مرغ و گاوداری توانسته ایم برای بالغ بر ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای حدود ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کنیم

* میزان اشتغال زایی که در شهرستان کم برخوردار تایباد ایجاد کرده اید چقدر است؟
در کنار اهداف اقتصادی که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد در راستای سرمایه گذاری در منطقه کم برخوردار و مرزی تایباد دارد، رسالت اجتماعی ستاد اجرایی در زمینه اشتغال زایی را هم مد نظر قرار داده ایم.

بر این اساس در حال حاضر از محل فعالیت های کشاورزی و دامپروری در واحد های کشاورزی، پرورش شتر مرغ و گاوداری توانسته ایم برای بالغ بر ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای حدود ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی کنیم که با برنامه توسعه ای که در دست داریم این اعداد در آینده نزدیک رشد قابل توجهی پیدا می کند.

* در بخشی از صحبت های تان به مزیت های شهرستان تایباد به واسطه هم مرز بودن با افغانستان اشاره کردید که می توان از این قابلیت در راستای ارزآوری به کشور بهره برد؛ برای موفقیت در این حوزه چه برنامه هایی دارید؟
همانطور که اشاره شد یکی از اهداف شرکت مدبر کشت توس تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی و دامپروری است؛ یعنی محصولاتی را در بخش زراعت و باغبانی تولید کنیم که ضایعات آن ها به مصرف واحدهای دامپروری برسد. همانطور که اشاره کردم کشت محصولات جالیزی همچون هندوانه و خربزه را در منطقه کاهش دادیم و به جای آن تولید علوفه دامی را در برنامه قرار دادیم.

همچنین در بخش باغبانی نیز دو بخش استراتژیک مثل پسته و زعفران را در دست داریم که پسته به عنوان یک محصول صادرات محور معرفی می شود و به طور حتم افزایش سطح کمی و کیفی محصول را با توجه به برنامه صادراتی آن دنبال خواهیم کرد. این مهم نیز تا حدود ۳ سال آینده با نگاه صادرات محوری که داریم انجام می شود.

در خصوص زعفران نیز با توجه به اینکه منطقه تایباد و شهرستان های اطراف آن به عنوان قطب تولید زعفران جهان معرفی می شود و بر اساس پروژه ها و سرمایه گذاری هایی که از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه توسعه کشت زعفران به شرکت مدبر کشت توس محول شده، ابتدا انبار بورس کالایی زعفران برای کوتاه کردن دست واسطه ها از این محصول ایجاد شد؛ اکنون نیز با ایجاد سالن فرآوری استاندارد زعفران به دنبال فرهنگ سازی در زمینه تولید با کیفیت محصول هستیم تا بتوانیم محصول استاندارد را برای بازارهای صادراتی خود تولید و عرضه کنیم.

همچنین همانطور که قبل تر هم در مورد محصولات دیگر اشاره کردم در پایان زنجیره تولید زعفران، شترمرغ و سایر تولیدات اهداف صادراتی داریم. بنابراین از همین جا از متولیان و مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزی درخواست دارم که مسیر صادرات محصولات به خصوص دام زنده، شترمرغ و غیره را برای فعالان این صنعت باز بگذارند و در این امر تسهیل کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha