۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
یک گام تا دسترسی جاماندگان به سهام عدالت! | شناسایی جاماندگان، مرحله ای انجام می شود!
نمایندگان مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کردند؛

یک گام تا دسترسی جاماندگان به سهام عدالت! | شناسایی جاماندگان، مرحله ای انجام می شود!

هرچند دولت مکلف به شناسایی و تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سالجاری شده است اما با گذشت حدود ۴ ماه اکنون پیش نویس این طرح به کمیسیون دولت ارایه شده تا کار تصویب آن به زودی انجام شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: آمارهای مختلف و اظهارنظرهای متفاوتی از میزان تعداد جاماندگان سهام عدالت توسط مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح می شود. برخی ها این آمار را ۱۲ میلیون، برخی ۸ و بعضی دیگر مشمولان جامانده از سهام عدالت را حدود ۴ میلیون نفر اعلام می کنند. اما طبق جدیدترین اظهارنظر رییس سازمان خصوصی‌سازی، ۳.۵ میلیون جامانده از سهام عدالت وجود دارد که با توجه به استخراج فهرست همه آنها، هم اکنون شناسایی اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، صورت گرفته است.

شناسایی آمار همه جاماندگان سهام عدالت هنوز به طور کلی انجام نشده است و کار شناسایی در این طرح گویا از قشر فرودست و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی شروع شده است، بنابراین معلوم نیست سرنوشت مابقی جاماندگان سهام عدالت برای دستیابی به حقوقشان در این زمینه چگونه و چه زمانی باشد

شناسایی و تعیین تکلیف تدریجی جاماندگان سهام عدالت
چنین شیوه ای بیانگر آن است که شناسایی آمار همه جاماندگان سهام عدالت هنوز به طور کلی انجام نشده است و کار شناسایی در این طرح گویا از قشر فرودست و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی شروع شده است، بنابراین معلوم نیست سرنوشت مابقی جاماندگان سهام عدالت برای دستیابی به حقوقشان در این زمینه چگونه و چه زمانی باشد. در چنین شرایطی مشخص است که هم اکنون فهرست اشخاص کم درآمدی که جزو نهادهای تحت پوشش حمایتی هستند و تا به حال سهام عدالت به آنها تعلق نگرفته است، استخراج شده است.

بر اساس آخرین آمارها، سه میلیون و ۳۳۷هزار نفر از جاماندگان سهام عدالت، در اولویت دریافت این نوع سهام بوده که از این تعداد، حدود دو میلیون و ۲۵هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند. البته گویا قرار است کار شناسایی و برخورداری مشمولان سهام عدالتی که جامانده اند، مرحله به مرحله انجام شود، چرا که به گفته مسئولان دولتی مابقی جاماندگان که شامل دو دهک اول هستند، سهام عدالت را در مرحله دوم دریافت خواهند کرد و در مرحله سوم، چهار دهک بعدی مشمول دریافت این نوع سهام می شوند که دو وزارتخانه اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید این افراد را به دقت شناسایی کنند تا به حقوقشان برسند.

توجه به تعیین و تکلیف و دست یابی مشمولان سهام عدالتی که جامانده اند تا جایی است که این دو وزارتخانه باید ابتدا مشمولان را با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی شناسایی و سهام عدالت آنها را تامین کنند و پس از آن نیز سایر مشمولانی که مستحق دریافت این نوع سهام هستند را به درستی شناسایی و مورد تعیین و تکلیف قراردهند. طوری که به تازگی وزیر اقتصاد دارایی اعلام کرده است؛ بر اساس تکلیف، پیش‌نویس مصوبه مربوط به سهام عدالت جاماندگان باید در هیات دولت بررسی شود که پیش نویس آن نیز به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال شده است و به محض تصویب هیات وزیران، این طرح شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

یک سری شرکت ها برای واگذار سهام آنها با هدف پوشش سهام عدالت جاماندگان مشخص شده اند تا سهام از طریق واگذاری این شرکتها به آنها تعلق گیرد، اما با توجه به وجود بدهی هایی که دولت به برخی سازمانها و ... چون سازمان تامین اجتماعی دارد، هنوز خیلی واضح و مشخص نیست که آیا دولت می تواند در این مسیر بدون هیچ مشکلی گام بردارد، یا خیر

دولت باید وضعیت شرکت هایی که می خواهد سهام آنها را در قالب سهام عدالت واگذار کند مشخص کند
محسن زنگنه، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت جاماندگان سهام عدالت گفت: بحث رسیدگی و تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت موضوعی است که براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مکلف شده افراد مشمول و مستحق به این نوع سهام را شناسایی و سهام عدالت را به آنها بپردازد اما مسئله مهمتر این است که آیا دولت بابت پوشش افراد جامانده از سهام عدالت که آمار آنها نیز کم نیستند چگونه، از چه طریق و با چه منابعی می خواهد جاماندگان را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه در بودجه سالجاری مقرر شده دولت از محل واگذاری سهام برخی شرکت های خود اقدام به چنین امری کند، افزود: البته تاکنون یک سری شرکتها در این زمینه مشخص شده اند تا سهام جاماندگان از طریق واگذاری این شرکتها به آنها تعلق گیرد اما با توجه به وجود بدهی هایی که دولت به برخی سازمانها و ... چون سازمان تامین اجتماعی دارد، هنوز خیلی واضح و مشخص نیست که آیا دولت می تواند در این مسیر به درستی و بدون هیچ مشکلی گام بردارد، یا خیر.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: دولت باید قطعا موقعیت شرکت هایی که قراراست سهام آنها برای پوشش جاماندگان سهام عدالت واگذارشود، میزان سوددهی و زیان دهی آنها را به مجلس اعلام کند، از طرفی نیز مجلس به جد پیگر موضوع خواهد بود تا حقوق جاماندگان سهام عدالت بخصوص سری افرادی که مستحق دریافت چنین سهامی هستند، استیفاء شود.

طبق گزارش های موجود جمعیت فراوانی از دهک های بالا درآمدی در سازمانها، نهادها و دستگاههای دولتی و ... چون کارمندان، اعضای هیئت علمی، و افرادی که وضعیت مالی مناسبی داشتتد بدون توجه به دهک بندی در زمان واگذاری سهام عدالت تحت پوشش این طرح قرار گرفتند در حالی که سهام عدالت فقط بایستی به افراد ضعیف و کم درآمد جامعه برای بهبود زندگی آنها تعلق می گرفت

برخی متمکنین از سهام عدالت برخوردارند، اما خیلی از افراد تحت پوشش کمیته امداد هنوز سهام عدالت ندارند
زنگنه به کم دقتی پوشش خیلی از افراد برای برخورداری آنها از سهام عدالت در روز های نخست ثبت نام این طرح اشاره کرد و افزود: طبق گزارش های موجود جمعیت فراوانی از دهک های بالا درآمدی در سازمانها، نهادها و دستگاههای دولتی و ... چون کارمندان، اعضای هیئت علمی، که وضعیت مالی مناسبی داشتتد بدون توجه به دهک بندی در زمان واگذاری سهام عدالت تحت پوشش این طرح قرار گرفتند در حالی که سهام عدالت فقط بایستی به افراد ضعیف و کم درآمد جامعه برای بهبود زندگی آنها تعلق می گرفت. اکنون خیلی ها که واقعا از حیث معیشت و درآمد وضعیت مناسبی ندارند تحت پوشش این طرح قرار ندارند و یا اسم آنها با وجود ثبت نام اولیه اما به دلایلی در لیست سهام عدالت بگیران نیست. درچنین شرایطی است که جاماندگان سهام عدالت باید به حقوقشان برسند.

وی ادامه داد: تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت و بسترسازی برای دستیابی آنها به این امتیاز باید طوری باشد که اولا تعداد شرکت ها و وضعیت و توان سوددهی آنها در بازار باید مشخص باشد، از طرفی نیز در تشخیص افراد جامانده علاوه بر دو دهک پایین درآمدی، سایرین نیز مورد بازبینی دقیق قرار گیرند تا حقوق کسی در این زمینه پایمال نشود همچنین آن دسته از افرادی نیز که از تمکن مالی خاصی برخوردارند و خواهان دریافت سهام عدالت هستند، مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرند.

حساسیت به موضوع سهام عدالت در حالی است که مشمولان این طرح طی ۱۴ سال اخیر خیلی از مزایا و برکات آن متناسب با جایگاه و پرتفوی قوی شرکتها تحت عنوان سهام عدالت به دلیل ناکارآمدی مدیریتی برخوردار نشده اند. خیلی ها در سالهای گذشته سهام خود را فروختند و مابقی نیز سالانه مبلغی سود سهام به حسابشان واریز می شود که در برابر گرانی های اخیر و افزایش میزان هزینه های زندگی رقم چشم گیر و کارسازی نیست.

وزارت اقتصاد میزان سهامی را برای جاماندگان سهام عدالت پیشنهاد داده است، اما اقدامات در این زمینه بایستی در چارچوبی خاص آنطورکه شناسایی به صورت گسترده برای رسیدن حقوق جاماندگان این نوع سهام کند از سر گیرد

پیشنهاد ترکیبی از شرکت های دولتی برای واگذاری بخشی از سهام آنها برای جاماندگان
دکتر جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی وضعیت جاماندگان سهام عدالت گفت: از آنجایی که دولت مکلف است، جاماندگان سهام عدالت را شناسایی و حق آنها را بپردازد اما با وجودی که چند ماهی از سال می گذرد ولی نسبت به این موضوع خیلی جسور نیست. البته وزارت اقتصاد میزان سهامی را برای جاماندگان سهام عدالت پیشنهاد داده است اما اقدامات در این زمینه بایستی در چارچوبی خاص آنطورکه شناسایی به صورت گسترده برای رسیدن حقوق جاماندگان این نوع سهام کند از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه دولت جلسات متعددی را در خصوص تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت با کمیسیون های تخصصی مجلس برگزار کرده است تا مشکل جاماندگان این نوع سهام حل و فصل شود، افزود: وزارت اقتصاد و امور دارایی پیشنهادهایی در خصوص واگذاری بخشی از سهام چند شرکت دولتی برای دستیابی جاماندگان به سهام عدالت ارایه کرده است و درصدد است تا به زودی مشکل آنها با اولویت افراد کم درآمد جامعه به سهام عدالت مرتفع شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: مجموع شرکت هایی چون فولادیها، بانک ها، پتروشیمی ها و ... ترکیبی از شرکت هایی هستند که دولت قصد دارد سهام آنها را به نیت برخورداری جاماندگان از سهام عدالت واگذار کند. البته دغدغه ما این است که دولت شرکت هایی را انتخاب کند که از پرتوی قویی برخوردار باشند تا جاماندگان سهام عدالت از سهام شرکتهای قوی به خوبی بهره مند شوند.

بنا به این گزارش، وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده است؛ بر اساس تکلیف دولت و تمکین به قانون بودجه برای شناسایی و دستیابی جاماندگان سهام عدالت، پیش‌نویس مصوبه مربوط به سهام عدالت جاماندگان به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال شده و به محض تصویب هیات وزیران، این طرح شکل اجرایی به خود می گیرد. کارشناسان معتقدند؛ این اقدام صریح دولت نشان از آن دارد؛ جاماندگان به سهام عدالت در یک قدمی دستیابی به آن قرار دارند اما دولت باید پس از مرحله نخست شناسایی دهک های پایین درآمدی، مابقی مستحقین جامانده این نوع سهام را نیز شناسایی و آنها را از این امتیاز بهره مند کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha