۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
انحصار در میادین میوه و تره‌بار شکسته می‌شود
مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران:

انحصار در میادین میوه و تره‌بار شکسته می‌شود

فصاحت، مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: خرید مستقیم از کشاورز و عرضه مستقیم در میدان میوه و تره‌بار موجب شکستن انحصار ‌می‌شود.

به گزارش بازار، ایوب فصاحت مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: خرید مستقیم از کشاورز و عرضه مستقیم در میدان میوه و تره‌بار موجب می‌شود که محصولات حداقل با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت در میادین عرضه می‌شوند.

خبری منتشر شده بود که شهرداری تهران انحصار میدان مرکزی میوه و تره بار را می‌شکند، چه انحصاری است؟
در مجموعه سازمان مدیریت میادین تهران تعدادی برنامه‌ تحت عنوان برنامه‌ تحولی وجود دارد که از این برنامه‌ها تعابیر مختلفی ‌می‌شود و ممکن است اتفاقی در واحد صورت گیرد. به‌طور کلی مجموعه میادین از سال ۱۳۵۸ تشکیل شده که حوزه زنجیره تأمین آن که از حوزه تولید به مصرف است، تکمیل نشده و در واقع تنها به کار غرفه‌داری پرداخته است.

امیدواریم با احداث مجموعه صنایع تکمیلی مثل سردخانه و بسته‌بندی، محصولات کشاورزان را به صورت مستقیم خرید کنیم. برای کنترل قیمت‌ها تعداد قابل توجهی از این محصولات نیاز به ذخیره‌سازی دارند.

همچنین اگر حاکمیت به بازاریابی محصولات کشاورزی ورود نکند و شرایط شفاف نشود، قطعاً انحصار ایجاد ‌می‌شود.

قرار است چگونه انحصار شکسته شود؟ در بیان وضع موجود بسیاری از مردم از میدان مرکزی خرید می‌کنند که هم به صرفه است و هم در این میان دلالی نیست. اکنون شما می‌خواهید چه کاری بهتر از این انجام دهید؟
میدان مرکزی یکی از میدان‌هایی است که بخشی از آن تابع مجموعه سازمان مدیریت میادین است آنجا هم دست به دست شدن متعددی داریم. ما دو دسته تولیدکننده داریم؛ به دلیل آنکه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد به میادین تره بار نمی‌آید و تولیدکنندگان خرد هم باید توسط شهرداری ساماندهی شوند.

ولی هم‌اکنون کشاورز بارش را در میادین شهرداری تهران می‌فروشد؟
در برخی موارد کشاورز این کار را می‌کند، اما به صورت معمول خیر. تولیدکنندگانی داریم که محصولاتشان را به‌صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

به عنوان مثال وقتی تولیدکننده پیاز در میادین شهرداری تهران صاحب غرفه‌ای می‌شود هنگامی که مشاهده می‌کند غرفه کناری محصول را ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تعیین شده به فروش می‌رساند او هم دیگر محصولش را با قیمت پایین نمی‌فروشد و عملاً محصول با قیمت بالا عرضه می‌شود.

امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث انحصار حدود ۱۵ محصول پر مصرف شکسته شود. مقرر شده محصولات را به صورت مستقیم عرضه کنیم تا قیمت‌ها شفاف شود و همه مراکز مجبورند از این قیمت‌های واقعی تبعیت کنند.

در حال حاضر دلال‌ها محصول را از کشاورز خریداری می‌کنند و سپس محصول را در میدان مرکزی تحویل واسطه دیگری می‌دهند و بعد از چند دست چرخیدن محصول به دست حجره‌دار می‌رسد.

با این الگو چطور می‌خواهیم به این نقطه برسیم که دلال‌ها و واسطه‌ها حذف شوند؟
تجربه نشان می‌دهد؛ اگر از مزرعه به صورت مستقیم خرید کنیم محصولات حداقل با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شوند.
خرید مستقیم از کشاورز و عرضه مستقیم در میدان موجب شکستن انحصار ‌می‌شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha