۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
۵ میلیون و ۵۰ هزار تن مجموع خرید گندم
مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد

۵ میلیون و ۵۰ هزار تن مجموع خرید گندم

مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی گفت: از ۵ میلیون و ۵۰ هزار تن مجموعه خرید گندم، ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن خرید تضمینی است.

به گزارش بازار، مرتضی سعادتی کیا مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت: تا امروز که مقدار خرید گندم در کشور از ۵ میلیون تن فراتر رفته، چیزی حدود ۵ میلیون و ۵۰ هزار تن مجموعه خرید گندم است که از این میزان ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن خرید تضمینی است که دولت از کشاورزان داشته و مابقی خریدی است که بخش خصوصی به صورت توافقی از کشاورزان خریداری کرده است.

وی افزود: ارزش گندمی که خریداری شده، ۵۷ همت (۵۷ هزار میلیارد تومان) است که ۵۵ هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل ارسال شده است و از این میزان ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

سعادتی کیا گفت: فایل‌هایی گندم کاران که تا ۱۱ تیرماه سال جاری به بانک ارسال شده است تماماَ وجه گندم شان پرداخت شده است.

سعادتی کیا درباره افزایش میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته گفت: از نظر مقدار ما نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشتیم، از نظر ارزش هم تقریبا ۲۰۲ درصد ارزش گندمی که خریداری کردیم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و دلیلش هم افزایش مقدار خرید و افزایش نرخ خرید تضمینی است.

وی گفت: نرخ خرید تضمینی نسبت به سال گذشته ۲ و یک دهم برابر شده است.

سعادتی کیا با بیان اینکه هم افزایش قیمت داشتیم و هم افزایش حجم، افزود: پارسال تا همین مقطع مجموع ارزش خرید گندم در بخش دولتی ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که امروز ۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مهاجر معاون وزیر در امور زراعت دیگر مهمان برنامه میز اقتصاد هم درباره میزان رضایت کشاورزان و گندمکاران گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشاورزانی که من با ایشان در تماس بودم، راضی بودند، چون دولت قیمت را افزایش داده است.

وی افزود: در سال گذشته قیمت تضمینی ۷ هزارو ۵۰۰ تومان اعلام شده بود، مجلس این را به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد، قبل از سال و در ابتدای سال، دولت به جهت تشویق و خرید از کشاورزان قیمت را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ افزایش داد و هزار تومان هم به عنوان جایزه برای کشاورزانی که محصول خودشان را به دولت تحویل دهند در نظر گرفت که جمعا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شدکه از این نظر کشاورزان خیلی خوشحال بودند.
وی درباره کود و قیمت کود هم گفت: قیمت کود هم کاهش چشمگیری پیدا کرده است. خوشبختانه دولت موافقت کرد که قیمت کود را هم ۴۶ درصد کاهش بدهد و این باعث شد که میزان مصرف کود پایه افزایشی باشد.

مهاجر گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم کود را به اراضی کشاورزان برسانیم قطعا ما می‌توانیم در دو سه سال آینده به خودکفایی برسیم و به دنبال این هستیم راهی را پیدا کنیم.

مهاجر درباره طرح‌ها و برنامه ها هم گفت: برنامه ما سه ساله نیست بلکه درازمدت که دنبال می‌کنیم، ولی در سه سال آینده قطعا به خودکفایی خواهیم رسید و به دنبال این هستیم این خودکفایی دائمی شده و هیچ وقت به صورت سینوسی بالا پایین نشود.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha