۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
تامین آب شرب مطالبه مردم از رئیس جمهور
یادداشت؛

تامین آب شرب مطالبه مردم از رئیس جمهور

همدان- «امروز همدان تشنه است و شایدخیلی زودبرای تامین آب شرب مردم مشکل ایجاد شود؛بنابراین مطالبه عمومی مردم ازرئیس جمهور توجه ویژه به این موضوع است»این جمله ای از یادداشت مهرداد حمزه است که می خوانید.

مهرداد حمزه*؛ بازار: همدان در هفته‌های آتی میزبان سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور ایران اسلامی و هیئت دولت خواهد بود؛ همواره از اولین سفر روسای جمهور به استان‌ها در دوران مدیریت‌شان به عنوان سفرهای پر خیر و برکت یاد می‌کنند که مصوبات این سفر می‌تواند تا سالیان سال بر روند توسعه و آبادانی آن استان تاثیر گذاشته و مردم ثمره آن را به صورت ملموس حس کنند اما لازمه این موضوع برنامه‌ریزی دقیق مسئولین استانی بوده تا خروجی سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت کاملا مشهود و قابل لمس باشد.

استان همدان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری، کشاورزی، فرهنگی، بخش‌های علمی و دانشگاهی قطعا با چالش‌هایی روبه‌رو است که ثمره سفر ریاست جمهوری می‌تواند مرتفع شدن بسیاری از این چالش‌ها باشد.

آن‌چه مشخص است در حال حاضر مسئولین استان به ویژه استاندار همدان و مدیران ارشد استانی و نیز مجمع نمایندگان استان به دنبال آن هستند تا از این فرصت کم‌نظیر بیشترین بهره را برده و خروجی سفر رئیس جمهور برای مردم استان همدان ویژه باشد.

در لابه‌لای مشکلات ریز و درشت استان همدان در مسیر توسعه و پیشرفت برخی مشکلات از جمله نبودن زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های راه و مسکن، گردشگری، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنعت و…. کاملا مشهود بوده و نیاز هست تا پروژه‌های سفر ریاست جمهوری بیش از هر چیز دیگر به این مسائل توجه کند.

در این میان آنچه که به نظر می‌آید در اولویت استان همدان و به ویژه شهر همدان و شهرستان‌های شمالی استان است، بحث تامین آب شرب مردم بوده که باید برای این موضوع در دراز مدت چاره‌ای اساسی اندیشید.

پیگیری‌های مجدانه استاندار همدان از زمان ورود به استان برای تامین آب شرب همدان و شهرهای اطراف از جمله بهار، لالجین، کبودراهنگ کاملا برای همگان ملموس بوده و به اذعان کارشناسان این حوزه پیگیری‌های انجام شده در طول مدت ۹ ماه از زمان حضور قاسمی فرزاد در همدان برای تامین آب شرب با کارهای صورت گرفته در دو دهه گذشته در این حوزه برابری می‌کند

پیگیری‌های مجدانه استاندار همدان از زمان ورود به استان برای تامین آب شرب همدان و شهرهای اطراف از جمله بهار، لالجین، کبودراهنگ کاملا برای همگان ملموس بوده و به اذعان کارشناسان این حوزه پیگیری‌های انجام شده در طول مدت ۹ ماه از زمان حضور قاسمی فرزاد در همدان برای تامین آب شرب با کارهای صورت گرفته در دو دهه گذشته در این حوزه برابری می‌کند.

براساس اطلاعات موجود با پیگیری استاندار همدان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ویژه حمیدرضا حاجی‌بابایی بیش از یک‌هزار و چهارصد میلیارد تومان برای انتقال آب شرب از سد تالوار به همدان و شهرهای اطراف از سوی وزارت نیرو به صورت نقد اختصاص پیدا کرده که رقم قابل توجهی بوده و قطعا می‌تواند گره‌گشایی مشکل این پروژه باشد.

اینکه مدیران گذشته در این حوزه بسیار کوتاهی کردند، مسأله‌ای است که در فرصت مناسبی باید به آن پرداخت اما عزم کنونی مدیران استان به ویژه استاندار همدان برای به نتیجه رسیدن پروژه آبرسانی از سد تالوار برای تامین آب شرب مردم ستودنی است.

براساس شنیده‌ها یکی از دلایل تاخیر در سفر ریاست جمهوری به همدان، به نتیجه رسیدن پروژه آبرسانی از سد تالوار است که قطعا کاری بسیار سخت و دشوار بوده و اگر تا قبل از سفر سیدابراهیم رییسی به پایتخت تاریخ و تمدن ایران این اتفاق به نتیجه برسد باید گفت که قاسمی فرزاد کاری سترگ انجام داده و مردم همدان تا چندین و چند دهه تنها به همین دلیل از او به نیکی یاد خواهند کرد.

آب موجود در سد اکباتان تا پایان مردادماه سال جاری بیشتر کفاف تامین آب شرب مردم را نخواهد داد و اگر چاره‌ای برای این اندیشیده نشود، روزهای سختی در انتظار مردم همدان خواهد بود؛ هرچه که در کوتاه مدت راه‌کارهایی برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده است اما این راه‌کارها تنها حکم یک مُسکن را دارد و باید برای دراز مدت فکری اساسی کرد

براساس برآوردهای صورت گرفته آب موجود در سد اکباتان تا پایان مردادماه سال جاری بیشتر کفاف تامین آب شرب مردم را نخواهد داد و اگر چاره‌ای برای این اندیشیده نشود، روزهای سختی در انتظار مردم همدان خواهد بود؛ هرچه که در کوتاه مدت راه‌کارهایی برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده است اما این راه‌کارها تنها حکم یک مُسکن را دارد و باید برای دراز مدت فکری اساسی کرد.

آقای رئیس جمهور، امروز همدان تشنه است و حتی ممکن است خیلی زود برای تامین آب شرب مردم مشکل ایجاد شود؛ خواست و مطالبه عمومی مردم از حضرتعالی توجه ویژه به این موضوع است؛ جناب آقای رییسی خوب می‌دانید اگر آب نباشد، توسعه و آبادانی هم بی‌معنا خواهد بود!

در کنار بحث آب شرب، باید فکری برای مصرف بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی نیز شود و قطعا در این زمینه اصلاح الگوی کشت، فرهنگ‌سازی برای کشاورزان و خرید تضمینی محصولات کم آب‌بر می‌تواند راهگشا باشد که نیاز به سیاست‌گذاری و ابلاغ این سیاست‌ها از سوی دولت به ویژه وزارت جهادکشاورزی است.

اکنون که مدیران استان همدان عزم خود را جزم کرده‌اند تا مشکل تامین آب شرب همدان و دیگر شهرها و روستاهای استان را حل کنند، نیاز هست تا با تاکید رئیس جمهور و پیگیری هیئت دولت به ویژه وزارت نیرو مشکل تامین آب شرب مردم در سال‌جاری و در دراز مدت حل شود و نیز بحث اصلاح الگوی کشت در حوزه کشاورزی پیگیری و به سرانجام برسد.

* کارشناس ارشد علوم ارتباطات

کد خبر: ۱۶۱٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha