۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
معوقات بانک سامان ۱۷ درصد کاهش یافت
مدیرعامل بانک سامان:

معوقات بانک سامان ۱۷ درصد کاهش یافت

مدیرعامل بانک سامان گفت: سال ۱۴۰۰ موفق شدیم ترکیب سبد اعتباری بانک را به نحوی تغییر دهیم که ۶۰ درصد از آن به حوزه تولید و صنعت اختصاص پیدا کند.

به گزارش بازار، علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان در نشست خبری امروز صبح درباره رشد بالای ۲۰۰ درصدی بانک سامان و عملکرد مرتبط با آن گفت: سال ۹۶ آغاز یک برنامه استراتژی چهار ساله برای بانک سامان محسوب می شود که طی این برنامه تلاش شد بر بخش درآمدزا و غیردرآمدزا تمرکز صورت گیرد. در بخش درآمدزا اقداماتی صورت گرفت که هم مطالبات معوق و مشکوک الوصول بانک وصول شد و هم از ورود مطالبات جدید جلوگیری به عمل آمد. در قسمت درآمدزا نیز تلاش شد ضمن کنترل قیمت تمام شده منابع بانک، افزایش نسبت مصارف به منابع با برنامه های متعدد به دست آید که از جمله آنها ارائه خدمات الکترونیک به مشتریان بود. با این ترتیب درآمدهای بانک افزایش یافت بدون اینکه مطالبات یا بخش غیر درآمدزا رشد پیدا کند.

وی درباره آخرین وضعیت مطالبات معوقه ابراز کرد: مقایسه مطالبات معوق بانک با چهار سال پیش علیرغم تمام تلاطم هایی که در عرصه اقتصادی رخ داد، نه تنها کاهش یافت، قدرمطلق عددی آن هم کم شد. نسبت مطالبات در حدود ۲۰ درصد بود و امروز( ۲۲ تیرماه) به زیر ۳ درصد رسیده است.
معرفت درباره سهم بانک سامان در ارتباط با تولید و صنعت اظهار داشت: سیاست هایی که توسط هیئت مدیره بانک اتخاذ و برنامه ریزی های سالیانه منطبق با سیاست های کلی است که از طرف حاکمیت و دولت ابلاغ می شود. در همین حوزه هم در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم ترکیب سبد اعتباری بانک را به نحوی تغییر دهیم که ۶۰ درصد از آن به حوزه تولید و صنعت اختصاص پیدا کند. ضمن اینکه سهم بزرگی از خدمات ارزی هم به طریق اولی به تولید معطوف شد.

مدیرعامل بانک سامان درباره بلوبانک نیز بیان کرد: با توجه به رویکردهای جهانی در عرصه بانکداری از دو سال پیش تصمیم هیئت مدیره براین شد که در این حوزه گام های موثری برداشته شود ضمن اینکه موضوعی فراتر از بانکداری الکترونیک مطرح شد و آن نئوبانک ها بود که در عرصه بین المللی ظهور پیدا کرد. بلوبانک نزدیک به یکسال است برای عموم در دسترس قرار گرفته و مراجعه کنندگان به این اپلیکشین بانکی تمامی خدمات از افتتاح حساب تا سایر خدمات را آنلاین به طور کامل دریافت خواهند کرد. در واقع بلوبانک اپلیکیشنی است که کاملا دیجیتال و الکترونیک عمل می کند. در رابطه با بحث اعتباری هم به زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی درباره میزان استقبال از بلوبانک، حجم عملیات ارزی و فعالیت بانک سامان در حوزه غذایی و دارویی چنین توضیح داد: بیش از ۱.۸ میلیون نفراز این نئوبانک استفاده می کنند و به همین ترتیب در حال گسترش و افزایش است. در رابطه با حجم عملیات ارزی در سال گذشته با توجه به تمام سختی هایی که در این حوزه وجود داشت، بالغ بر ۷ میلیارد دلار حجم عملیاتی این بانک بوده است. این عدد در طی دهه ۹۰ همیشه درهمین حول و حوش قرار داشته و با توجه به اینکه خدمات بانک سامان به شرکت های دارویی و غذایی بوده است، حجم زیادی از خدمات ارزی شرکت های دارویی و غذایی را برطرف می سازد. البته حوزه غذایی خیلی گسترده است و به کارخانجات حوزه غذایی خدمات داده می شود. معرفت

معرفت درباره نظر سهامداران و محل تامین آن تصریح کرد: بانک سامان همیشه از حمایت سهامداران برخوردار بوده و همواره بودجه با اخذ مجوز از مجمع گرفته می شود و به مصرف می رسد. بنابراین در تضاد و تعارض قرار ندارد، گزارش هایی هم که در رابطه با اقدامات انجام شده، تهیه می شود به اطلاع سهامداران می رسد تا بحث شفافیت کاملا رعایت شده باشد و در جریان صرف بودجه قرار گیرند. امروز از سبد اعتباری ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک ۴۵۰ هزار میلیارد آن در حوزه تولید و صنعت پرداخت شده است.

وی درباره دغدغه اصلی بانک سامان در صنعت و افزایش سرمایه این بانک گفت: درآمدهای کارمزدی با میزان تورم افزایش پیدا نکرده و در چنین شرایطی پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد فارغ از ریسک مشتری و شرایطی که با آن مواجه است، می تواند ایجاد مشکل کند. عدد افزایش سرمایه ای بانک سامان ۳۸ هزار میلیارد ریال است که با سرمایه ۱۱ هزارو ۵۰۰ میلیارد، ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد سرمایه می شود که ۸ هزار میلیارد ریال آن از محل سود انباشته و ۸ هزار میلیارد ریال دیگر از محل آورده نقدی سهامداران و ۲۲ هزار میلیارد هم از محل تجدید ارزیابی است.

مدیرعامل بانک سامان دررابطه با بحث کفایت سرمایه یادآور شد: بانک مرکزی بخشنامه ای را دردست تدوین دارد که باید به تصویب شورای پول و اعتبار برسد و اگر تا مجمع در پیش رو این بخشنامه تصویب و ابلاغ نشود باید به بخشنامه های قبلی و عددی که در صورت های مالی است، استناد کرد. با توجه به بخشنامه های قبلی عدد ۴ درصد مورد توجه است، در حالیکه با بخشنامه جدید بانک مرکزی این عدد افزایش جدی خواهد داشت.

وی افزود: بانک سامان یک شعبه در فرانکفورت و یک دفتر نمایندگی در ایتالیا دارد که مجوز هردو در در شرایط تحریمی اخذ شده است. این کار شفافیت عملکرد بانک در حوزه بانکداری و مبارزه با پولشویی را نشان می دهد که گزارش آنها ارائه شده است. امکان گشایش ال سی از تهران وجود دارد و از طرف دو شعبه خارجی نیز شرایط ابلاغ مهیا است، اما این بحث بسیار گسترده است و مسئله تامین ارز و در نظر گرفتن ریسک های مشتری مطرح می شود.

معرفت عملکرد سه ماهه بانک سامان را چنین تشریح کرد: میزان تسهیلات پرداختی در طی سه ماه به عدد ۸۵۰ هزار میلیارد رسید و حجم سپرده ها از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha