۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
افت جهانی تقاضای فولاد

افت جهانی تقاضای فولاد

بازار آهن و فولاد در روز گذشته نیز نسبتا آرام بود و عمده مبادی فروش با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد در روز گذشته نیز نسبتا آرام بود و عمده مبادی فروش با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند، اگرچه قیمت روز میلگرد همچنان نوسان داشت و شاهد کاهش نسبی نرخ این محصول در برخی کارخانه‌ها بودیم.

بازار ارز نیز با توجه به نوسان جزئی که داشت می‌توان گفت تقریبا ثابت بود و قیمت دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد ۳۱ هزار و ۶۸۰ تومان به فروش رسید.

بررسی روزانه قیمت آهن آلات
قیمت‌های اعلامی در بازار آهن غالبا با ثبات همراه بود اما نوسانات بازار میلگرد روند مشخصی نداشت، به طوری که برخی مبادی فروش قیمت‌ها را تغییر ندادند، برخی با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بودند و تعدادی از شرکت‌ها نیز قیمت‌ها را افزایش دادند.

کف قیمت میلگرد در بازار روز گذشته در کارخانه‌های سیرجان و نورد کرمان حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ الی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد و سقف قیمت پیشنهادی این مقطع در شرکت‌هایی مانند کاوه تیکه داش و کارخانه میلگرد شاهرود حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان و ... در عمده شرکت‌ها ثبات داشت. کف نرخ پروفیل ضخامت ۲ حدود ۲۲ هزار تومان و سقف نرخ آن نیز حدود ۲۴ هزار تومان برآورد شد.

نرخ ناودانی ایرانی و نبشی نیز مانند اکثر محصولات فولادی در بسیاری از شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی بدون تغییر بود و غیر از نوسانات جزئی در شاخه‌های پرفروش مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق سیاه و ورق استیل نیز همچنان ثابت اعلام شد و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در غالب شرکت‌ها ثابت بود.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت‌ها نوسان چندانی نداشتند و فعلا بازار روندی ثابت دارد. در بررسی معاملات روز گذشته بورس کالا نیز باید گفت از ۲۴۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول عرضه شده، ۲۰۰ هزار و ۸۵۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت که چیزی حدود ۷۰ درصد است. در این میان از ۸۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم، ۲۹۴ هزار و ۵۸۰ تن مورد معامله قرار گرفت و نرخ آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۱۰۷ هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل محصولاتی همچون میلگرد، ناودانی و نبشی، تیرآهن، ورق قلع‌اندود و ورق سرد است. همچنین از این میزان حدود ۶۲ هزار و ۸۱۴ تن به میلگرد اختصاص دارد و نرخ پایه در نظر گرفته شده برای این محصول نیز ۱۵ هزار و ۸۱ تومان است.

کاهش ۱۰ درصدی نرخ آهن
رضا نادری نایب رئیس اتحادیه فروشندگان آهن اهواز روند بازار آهن در روزهای اخیر را کاهشی دانسته و رقم آن را ۱۰ درصد اعلام کرده است. به گفته وی: کاهش نرخ فولاد روسیه و زیرفروشی این کشور، نرخ جهانی فولاد را نزولی کرده که سیگنال‌های آن به بازار داخل نیز ارسال شده است.

نادری همچنین افزود: یکی دیگر از تبعات دامپینگ فولاد روسیه کاهش میزان صادرات ایران است که برخی رقم آن را صفر اعلام کرده‌اند. وی در ادامه بیان کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که حدود ۵۰ تن فولاد روسی توسط تجار ایرانی وارد شده که نرخ محصولات داخلی را تحت تأثیر قرار داده است اما در جریان صحت این ماجرا نیستم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان آهن اهواز تصریح کرد: یکی از علل افت قیمت در بازار داخل ضعف تقاضا است که برخی از تولیدکنندگان با روش‌هایی همچون القای کمبود محصول و بهانه قطعی برق در صدد افزایش نرخ محصولات فولادی بودند که راه به جایی نبرد.

نادری در پایان گفت: در حال حاضر هرکیلوگرم آهن در بازار داخل به طور میانگین حدود ۱۸ هزار تومان است که احتمال دارد در روزهای آتی نیز کاهش بیابد.

کاهش جهانی نرخ فولاد
در روزهای اخیر با شیوع مجدد کرونا چین برای بار سوم قرنطینه سراسری را اجرا کرد که به کاهش تقاضای فولاد روسی منجر شد.

در همین زمینه کیوان جعفری تهرانی کارشناس بازار فلزات پایه اظهار کرد: قرنطینه مجدد چین به افت نرخ فلزات در بورس شانگهای منتهی شد، به طوری که میلگرد کاهش ۵ دلاری و سنگ آهن نیز حدود ۳/۶ درصد کاهش داشت. بر همین اساس اسلب ایران که هفته گذشته حدود ۵۲۵ تومان اعلام شد، احتمالا در روزهای آتی مجددا کاهش خواهد یافت.

این کارشناس همچنین افزود: بیلت صادراتی ایران که نرخ آن حدود ۴۹۰ الی ۵۱۰ دلار بود برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، روندی کاهشی در پیش گرفت.

احتمال بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی
لایحه دوفوریتی که قرار بود روز گذشته در مجلس مطرح شود حکایت از بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد.

شنیده‌ها حاکی از این است که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هدف از ارائه چنین طرحی را جلوگیری از افزایش قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: محاسبه نرخ کمرگ براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیر زیادی بر کاهش نرخ تمام شده تولید دارد، بر همین اساس دولت در صدد است برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها نرخ محاسبات کمرگ را به سال گذشته برگرداند.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha