۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تولید جهانی انگور به ۲۵.۶۲میلیون تن رسید| کشاورزی دقیق چگونه بهره وری را در تاکستانها افزایش می دهد؟
بازار گزارش می دهد؛

تولید جهانی انگور به ۲۵.۶۲میلیون تن رسید| کشاورزی دقیق چگونه بهره وری را در تاکستانها افزایش می دهد؟

طبق آمار فائو تولید انگور در ایران سالانه حدود ۲میلیون تن است و کارشناسان می گویند: همچون کشورهای پیشرفته می توان با استفاده از فناوری کشاورزی دقیق، بهره وری را بیش از ۳۰درصد در تاکستانها افزایش داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: انگور بیشترین کشت میوه تجاری در جهان و همچنین یکی از محبوب ترین محصولات میوه برای تولید باغبانی است که به دو صورت تازه خوری و خشک شده (کشمش) استفاده می شود. با این وجود با توجه به بالا رفت قیمت میوه ها و از سوی دیگر به دلیل رونق نداشتن شرایط صادرات کشمش در سالی که گذشت، کارشناسان پیش بینی می کنند در سال جاری بخش تازه خوری این محصول نسبت به سالهای قبل بیشتر خواهد بود.

در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ تولید جهانی انگور به حدود ۲۵.۶۲ میلیون تن رسید این در شرایطی است که این میزان در سال زراعی قبل تر ۲۴.۵۴ میلیون تن بوده است

چین، ایتالیا و اسپانیا؛ ۳کشور برتر در تولید انگور
داده های آماری منتشر شده جهانی نشان می دهد: میزان تولید انگور در سطح جهانی روندی رو به رشد دارد به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تولید جهانی انگور به حدود ۲۵.۶۲ میلیون تن رسید این در شرایطی است که این میزان در سال زراعی قبل تر ۲۴.۵۴ میلیون تن بوده است.

از سوی دیگر داده های آماری منتشر شده در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تولید جهانی انگور روندی کاهشی داشته است اما پس از آن باز هم روند افزایشی شده است.

از سوی دیگر در بحث تولیدکنندگان عمده انگور داده های آماری سازمان فائو نشان می دهد در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین با تولید حدود ۱۴میلیون تن در جایگاه نخست قرار دارد.

همچنین ایتالیا با تولید ۸میلیون و ۲۰۰ هزار تن در جایگاه دوم و اسپانیا با ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در جایگاه دوم و سوم قرار دارد.

فائو: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران یک میلیون و ۹۰۰هزار تن انگور تولید کرده است و یازدهمین تولیدکننده در جهان محسوب می شود

ایران با تولید یک میلیون و ۹۹۰هزار تن در جایگاه یازدهم تولیدکنندگان برتر انگور قرار دارد
بر اساس آمار فائو، در مدت نامبرده فرانسه با تولید حدود ۵میلیون و ۹۰۰ هزار تن، ایالات متحده با حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، ترکیه با ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ترکیه با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، هند با ۳میلیون و ۱۲۰ هزار تن، شیلی با ۲ میلیون و ۷۷۰، آرژانتین با ۲میلیون و ۵۰هزار تن و آفریقای جنوبی با تولید ۲میلیون تن» انگور در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارد.

فائو همچنین می گوید: در مدت نامبرده کشور ایرانی نیز با رقم زدن تولیدی به میزان یک میلیون و ۹۹۰ هزار تن در جایگاه یازدهم دنیا قرار دارد. همچنین کشورهای «ازبکستان، مصر، استرالیا و برزیل» نیز در رتبه های بعدی قرار دارد.

استفاده از فناوری کشاورزی دقیق برای افزایش بازدهی در تاکستان ها
بر اساس این گزارش، پرورش دهندگان انگور به طور مداوم راه هایی را برای به حداکثر رساندن محصول و سود خود در سراسر جهان جستجو می کنند. به این ترتیب در سطح جهانی به خصوص در کشورهای پیشرفته، استفاده از فناوری های اطلاعاتی جدید برای افزایش بازده کلی باغات انگور بسیار مهم می شود. به طوری که روش کشت دقیق (PV) به کاربرد فناوری‌ های اطلاعاتی جدید و نوظهور در تولید انگور برای بهبود کارایی تولید، به حداکثر رساندن کیفیت تولید، به حداقل رساندن ردپای محیطی تولید و به حداقل رساندن خطر مرتبط با تولید برای پرورش‌ دهنده اشاره دارد. در واقع پردازشگر کشت دقیق به فناوری های جدید و در حال ظهور مانند سیستم های موقعیت یابی جهانی(GPS)، سنسورهای هواشناسی و سایر حسگرهای محیطی، سنجش از دور ماهواره ای و هوابُرد و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای ارزیابی و پاسخ به تنوع محصول بستگی دارد.

به گفته کارشناسان، با کمک فناوری های دقیق کشت انگور کشاورز می تواند کنترل هایی مانند حاصلخیزی خاک، هنجار مصرف کود، بیماری، آب، علف های هرز، برداشت و مدیریت زیست محیطی را با سیستم های دقیق کشت انگور در تاکستان کنترل کند. بنابراین کارشناسان معتقدند برای کاهش نهاده‌ هایی مانند کود، آب، سموم دفع آفات و افزایش عملکرد و کیفیت حبه‌ های انگور، کشاورزان باید فناوری‌ های دقیق را در تاکستان‌ های خود افزایش دهند. به عبارت دیگر فناوری‌ های دقیق کشت انگور می‌ توانند تنوع مکانی و زمانی تاکستان‌ ها و سلامت انگور را به تصویر بکشند؛ به این معنا که داده‌ های به دست آمده با وضوح بالا در راه‌حل‌ هایی ادغام می‌ شوند که می‌ توانند به تولیدکنندگان کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و کارایی مدیریت را بهبود بخشند و در عین حال پایداری زیست‌ محیطی و اقتصادی را حفظ کنند.

با به کارگیری فناوری کشاورزی دقیق بالغ بر ۳۰ درصد افزایش بهره وری و کاهش هزینه ای برای کشاورزان ایجاد می شود چون دیگر لازم نیست مثل سابق حجم زیادی کود به زمین های کشاورزی خود بدهند

با کمک کشاورزی دقیق راندمان در مزارع و باغات بیش از ۳۰ درصد بالا می رود
مصطفی حاجی تراب یکی از فعالان بخش کشاورزی دقیق در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در بحث تکنولوژی ها بالاترین سطح دانش بشری الان به سیستم های هوا فضا مربوط می شود و ما به این نقطه رسیده ایم که بتوانیم از اطلاعاتی که ماهواره ها هر ۳ روز یکبار از روی سطح زمین جمع می کنند استفاده کنیم و به وسیله تحلیل این اطلاعات در حوزه کشاورزی به کشاورزان راهنمایی های دقیق و کالیبره بدهیم که کشاورز بداند امروز کجای زمین کشاورزی چه عملیاتی باید انجام دهد و چگونه انجام دهد.

وی در خصوص تاثیر این فناوری بر کاهش ضایعات و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیز می گوید: آنچه که ما برآورد کرده ایم و بر اساس آنچه خریداران که با ما کار می کنند و از خدمات ما استفاده می کنند، نسبت به سالهای قبلی که خود کارهایشان را مدیریت می کردند بالغ بر ۳۰ درصد افزایش راندمان و کاهش هزینه ای برایشان ایجاد شده است. چون دیگر لازم نیست مثل سابق حجم زیادی کود به زمین های کشاورزی خود بدهند.

حاجی تراب می افزاید: از سوی دیگر نیازی نیست کودهای بی مورد و بدون کاربردی را به زمین بدهند و به تبع زمین کشاورزی را تخریب کنند. در حقیقت با استفاده از تکنولوژی مورد استفاده، ما الان کود مناسب در محل مناسب و به مقدار مناسب را به کشاورز توصیه می کنیم.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha