۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱
تک نرخی شدن ارز تا پایان سال؛ تکلیف مجلس به دولت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد

تک نرخی شدن ارز تا پایان سال؛ تکلیف مجلس به دولت

مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه ۱۴۰۱ دولت را برای تک نرخی شدن ارز مکلف کرد که خوشبختانه این تذکر مجلس در دستور کار دولت قرار گرفته و به نظر می رسد انجام این کار تا پایان امسال امکانپذیر باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یکی از مهمترین مسائل بحث اقتصاد ایران، نرخ ارز است که بر تمامی ابعاد اقتصادی کشور از جمله معیشت مردم تاثیر می‌گذارد. در این میان افزایش پی در پی نرخ ارز در سال‌های اخیر و آثار آن بر اقتصاد کشور، دولت‌های گذشته را بر آن داشت تا تصمیم‌هایی در جهت مدیریت ارزی کشور بگیرند و وعده تک نرخی کردن ارز را از ابتدای روی کار آمدن‌های خود در دستور کار خود قرار دهند.

برای تک نرخی شدن ارز فاکتورهای مختلفی مورد نیاز است؛ موضوع اول افزایش درآمدهای ارزی دولت است که بتوان در شرایط نیاز، با رگولاتوری و مدیریت شناور، با عرضه بیشتر جلوی افزایش نرخ و با خرید ارز از کف بازار، جلوی کاهش بیشتر نرخ را بگیرد. این مساله نیازمند منابع ارزی و ریالی است که قطعاً اگر شرایط فروش نفت و کسب درآمدهای دولت بهتر شود راحت‌تر می‌تواند این کار را کند.

ارز تک‌نرخی می‌تواند با افزایش شفافیت موجب کاهش فساد شود. اجرای سیاست تک‌نرخی اعتماد بازار را بیشتر کرده و شرکت‌های خارجی تمایل بیشتری برای ورود به بازار ایران را خواهند داشت.

در این‌باره علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بانک مرکزی پیش زمینه‌های مورد نیاز را فراهم کند تک نرخی شدن ارز هم امکانپذیر خواهدشد.

نماینده مردم نهاوند عنوان کرد: دولت‌های گذشته به منظور تک نرخی شدن ارز در کشور تلاش هایی کردند اما به دلیل نبود ثبات اقتصادی این موضوع محقق نشد اما هم اکنون با حذف ارز ترجیحی، امیدواریم زمینه‌های لازم برای تک نرخی شدن ارز فراهم شود.

شهبازی اظهار کرد: ارز تک‌نرخی می‌تواند با افزایش شفافیت موجب کاهش فساد شود. اجرای سیاست تک‌نرخی اعتماد بازار را بیشتر کرده و شرکت‌های خارجی تمایل بیشتری برای ورود به بازار ایران خواهند داشت.

وی افزود: مدیران و مسئولان از سال‌ها قبل بر این باور بودند که با تک نرخی کردن ارز از نابسامانی ارز و وضعیت بد اقتصاد کشور کاسته و یک ثباتی را در حوزه اقتصادی ایجاد کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: لازمه‌ی ترک نرخی کردن ارز این است که پیش زمینه‌های ثبات اقتصادی فراهم شود تا هم تولیدکنندگان و هم فعالان حوزه تجارت بتوانند در راستای کارهای تولیدی و تجاری خود با اطمینان خاطر بیشتری عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهبازی با بیان اینکه زمینه ثبات اقتصادی کشور در حال فراهم شدن است و می‌توان برنامه تک نرخی شدن ارز را پیاده کرد.

این نماینده مجلس اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه ۱۴۰۱ دولت را برای تک نرخی شدن ارز مکلف کرد که خوشبختانه این تذکر مجلس در دستور کار دولت قرار گرفته و به نظر می رسد انجام این کار تا پایان امسال امکانپذیر باشد زیرا دولت نسبت به انجام این سیاست مصمم است.

شهبازی گفت: اگر بانک مرکزی پیش زمینه‌های مورد نیاز را فراهم کند، تک نرخی شدن ارز امکانپذیر خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۱٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha