۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
افول صنعت زنبورداری در گلستان | کاستی‌ها تولیدکنندگان را کلافه کرد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افول صنعت زنبورداری در گلستان | کاستی‌ها تولیدکنندگان را کلافه کرد

گرگان- زنبورداران گلستانی معتقدند نبود استانداردهای لازم در تولید عسل، فقدان نظارت بر عرضه عسل‌های تقلبی، عدم نظارت کافی بر قیمت‌گذاری عسل و خام فروشی ادامه شرایط فعالیت در این حوزه را دشوار کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: به رغم اهمیت صنعت پولساز زنبورداری و تاثیر آن در افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی، این صنعت در استان مغفول مانده و تاکنون آنگونه که باید به آن توجه نشده، تاجاییکه بسیاری از فعالان این حوزه عطایش را به لقایش بخشیده اند و آن تعداد تولیدکننده ای که هنوز ثابت قدم ماندند هم می گویند در صورت بی توجهی مدیران به مشکلات این بخش همین میزان کندوی باقمانده را رها خواهند کرد و به سراغ کسب و کاری دیگری می روند.

اسفند ماه سال گذشته بود که تعداد زیادی از زنبورهای تولیدکنندگان این حوزه به واسطه استفاده از کلزاهای سمی تلف شدند این یکی از مشکلات صنعت زنبور داری در استان است. تغییر اقلیم و خشکسالی در سال های اخیر کار را برای جابجایی زنبورداران دشوارتر کرده است. در کنار این موارد وجود سودجویان در بازار و عرضه عسل‌های تقلبی اعتماد مردم را به زنبورداران کاهش داده است. کمبود دارو، فقدان آزمایشگاه تخصصی و هزینه‌های بالای تولید از دیگر مواردی است که روز به روز رقابت در بازار را برای زنبورداران سخت تر می کند.

«مهدی رجبلو» یک زنبوردار گلستانی است که سالها در این حوزه فعالیت دارد اما به دلیل افزایش مشکلات این بخش از اداره فعالیت در این زمینه ناخرسند است و خواستار اصلاح امور و چالش های پیش روی این صنعت است. در این گفتگو تولیدکننده گلستانی برایمان به تفصیل از مشکلات این حوزه می گوید.

افول صنعت زنبورداری در گلستان | کاستی‌ها تولیدکنندگان را کلافه کرد

* وضعیت صنعت زنبورداری در استان چگونه است و چه مشکلاتی پیش روی زنبورداران است؟
در گلستان ۲۲۰ هزار کندو وجود دارد که فقط صاحبان ۱۱۰ هزار از این کندوها عضو تعاونی زنبورداران هستند و شکر هم فقط به زنبورداران عضو شرکت تعاونی تعلق می‌گیرد. از طرفی میانگین شکر مورد نیاز برای هر کندو در سال ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم است که با توجه به حذف ارز ترجیحی شکر را باید زنبوردار با قیمت آزاد تهیه کند. این موضوع برای زنبورداران با توجه به شرایط فعلی، صرفه اقتصادی ندارد و در پایان باعث عدم فعالیت فعالان این حوزه می‌شود.

مساله بعدی عسل‌های تقلبی است که اعتماد مشتریان را کم کرده و شرایط فروش را برای فعالان این حوزه دشوار کرده است.با توجه به اینکه بسیاری از افراد نمی‌توانند عسل تقلبی را از عسل ارگانیک و طبیعی تشخیص دهند، این کار زمینه سودجویی را برای عده‌ای فراهم کرده و منجر به ورود عسل‌های تقلبی به بازار شده است.

نبود استانداردهای لازم در تولید عسل، فقدان نظارت بر عرضه عسل‌های تقلبی، عدم نظارت کافی بر قیمت‌گذاری عسل، خام فروشی و نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی، فقدان آزمایشگاه مجهز برای تشخیص بیماری‌ها و آفات زنبورعسل و نبود بازار فروش مناسب از جمله مشکلات زنبورداران گلستانی است. در کنار این موارد خشکسالی شدید در سال‌های اخیر و کاهش پوشش گیاهی در مراتع هم مزید بر علت شده زنبورداران را برای جابه جایی و تهیه عسل به دشواری مواجه کرده است.

یکی دیگر از مشکلات ما فقدان آزمایشگاه تخصصی است طوری که اگر بیماری برای زنبورها ایجاد شود ما نمی‌دانیم باید کجا مراجعه کنیم بنابراین ضروری است مسؤولان ذی‎ربط برای ایجاد آزمایشگاه و مرکز تخصصی اقدام کنند. متأسفانه برخی از تولیدکنندگان عسل آگاهی لازم را در خصوص داروهای زنبورعسل ندارند و دامپزشکی هم نظارتی در این حوزه ندارد.

افول صنعت زنبورداری در گلستان | کاستی‌ها تولیدکنندگان را کلافه کرد

نبود پوشش بیمه کندوهای عسل یکی از دغدغه های جدی این حوزه زنبورداران است زیرا بهره بردار هر ساله برای پرورش زنبور و تولید عسل مرارت زیادی را متحمل می‌شود اما عدم برخورداری از پوشش بیمه‌ای باعث هدررفت سرمایه و زحمات تولیدکنندگان این حوزه می شود. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه زنبورداران محدودیت‌هایی را بر سر راه گذاشته که زنبورداران نمی‌توانند مثل سایر اقشار فعال در بخش کشاورزی و دام و طیور از خدمات این بیمه استفاده کنند.

نبود پوشش بیمه کندوهای عسل یکی از دغدغه های جدی این حوزه زنبورداران است زیرا بهره بردار هر ساله برای پرورش زنبور و تولید عسل مرارت زیادی را متحمل می‌شود اما عدم برخورداری از پوشش بیمه‌ای باعث هدررفت سرمایه و زحمات تولیدکنندگان این حوزه می شود

* چه ظرفیت‌هایی در صنعت زنبورداری به جز تولید عسل وجود دارد؟
متاسفانه زنبورداران گلستانی تنها به تولید عسل بسنده کرده و از فرآورده‌های جانبی زنبور عسل مانند ژل رویال، نیش زنبور، خاصیت گرده افشانی آن و تاثیر آن بر افزایش تولید محصولات کشاورزی غافل شدند از سویی دید سنتی به این صنعت موجب شده تا زنبورداران از حمایت و تسهیلات مناسبی برخوردار نباشند و همین امر یکی از دلایل اصلی غفلت زنبورداران از فرآورده‌های جانبی زنبور عسل محسوب می‌شود.

هرچند که کشاورزان و باغداران استان هم به دلیل عدم آگاهی از مزایای زنبور عسل و تاثیر بهینه آن بر افزایش کیفیت و تولید محصولات کشاورزی و گرده افشانی آن در باغات استقبالی از حضور زنبورداران در این مناطق نکرده و گاهی ممانعت هم می کنند. این در حالی است که در کشورهای دیگر کشاورزان و باغداران با آغوش باز از زنبورداران برای حضور در مزارع استقبال می کنند.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یوسف IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      دیگه تا افول کامل تمام ایران چیزی نمانده
    • علی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      به نظر بنده اگر دولت تولید عسل تقلبی را جرم اعلام کند مثل امریکا کافیه
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      به قول اقا یوسف با خشک شدن دریاچه اورمیه ایران به افول کامل میره