۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
تورم جهانی و امنیت انرژی؛ لزوم استفاده از گاز طبیعی
بازار گزارش می دهد؛

تورم جهانی و امنیت انرژی؛ لزوم استفاده از گاز طبیعی

کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ بنزین، سیاست‌گذاران را مجبور می‌کند تا مبادله بین انتشار سوخت‌های فسیلی و نیاز به امنیت انرژی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: در ایالات متحده آمریکا تورم در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه می ۲۰۲۲ به ۸.۵ درصد در سال رسید و برای همه به ویژه سالمندانی که درآمدشان محدود است، مشکل ایجاد شده است. انرژی بخش قابل توجهی از شاخص قیمت مصرف کننده است - بدون غذا و انرژی، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه می ۶.۰٪ بود. منابع اصلی انرژی جهانی هنوز هم سوخت های فسیلی هستند: نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ.

نفت جهانی از اواسط سال ۲۰۲۰ به ۱۰۲ دلار در هر بشکه در حال حاضر افزایش یافته است و این مسئله باعث نگرانی در مورد قیمت بنزین و گازوئیل در ایالات متحده آمریکا شده است، با وجود اینکه قیمت انرژی در امریکا از اکثر کشورهای جهان پایین تر است.

در مقابل، قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده امریکا پایین ماند و از ۲ دلار/MMBtu در سال ۲۰۲۰ به ۸ دلار/MMBtu در ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافت. زمانی که جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ خارج شد، مشاغل دوباره به زندگی بازگشتند. از طریق تقاضای متوقف شده، مردم و شرکت ها برای همه چیز، به ویژه نفت و گاز، فریاد زدند و مایل به پرداخت پول بیشتر بودند.

سپس جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و در پی آن بازی های انرژی نیز آغاز شد. گفتگوها در غرب به محدود کردن واردات نفت روسیه تبدیل شد زیرا نفت و مشتقات آن، بنزین و گازوئیل، منبع اصلی درآمد صادراتی روسیه بودند. ادعا شد که روزانه ۲/۳ میلیارد دلار عمدتاً توسط اروپا برای نفت و گاز روسیه پرداخت شده و برای تأمین مالی جنگ استفاده می شده است.

گاز طبیعی منبع کوچکی از درآمد صادراتی روسیه بود، اما همچنان صحبت‌هایی درباره تحریم‌های غرب مطرح می‌شد. اما پس از آن روسیه تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد، ظاهراً به این دلیل که این کشورها از پرداخت به روبل خودداری کردند. آنچه روسیه متوجه شد این بود که توقف تحویل گاز به اروپا بیش از آنکه به درآمد صادراتی روسیه آسیب برساند، به اقتصاد اروپا آسیب می رساند.

همانطور که بلومبرگ توضیح داده است، عرضه گاز از طریق اوکراین کاهش یافته است. علاوه بر این، حجم زیادی از گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم به آلمان منتقل می شود که قرار است در ۱۱ ژوئیه به مدت ده روز تعطیل شود. برخی ناظران نگران هستند که روسیه ممکن است جریان گاز را از سر نگیرد.

یکی از راه حل های مشکل گاز برای اروپا، واردات بیشتر گاز طبیعی از نروژ، بزرگترین تامین کننده اروپا است

یکی از راه حل های مشکل گاز برای اروپا، واردات بیشتر گاز طبیعی از نروژ، بزرگترین تامین کننده اروپا است. نروژ به ذخایر گاز دریای شمال و دومین پایانه بندر LNG در اروپا دسترسی دارد. به عنوان مثال، انگلیس حدود ۵۰ درصد گاز خود را وارد می کند و تقریبا ۸۰ درصد آن از نروژ می آید.

راه حل دیگر برای غرب، محدود کردن واردات خط لوله از روسیه و گسترش واردات LNG (گاز طبیعی مایع) آنها از کشورهایی است که با روسیه همسو نیستند. کشورهایی مانند قطر، استرالیا و ایالات متحده سه صادرکننده LNG هستند. ایالات متحده قبل از سال ۲۰۱۶ مجاز به صادرات گاز طبیعی نبود، اما انقلاب گاز شیل آن را تغییر داد. در شش سال گذشته، ایالات متحده به صدر کشورهای صادرکننده LNG رسیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ۴۴ کشور در سراسر جهان LNG وارد می کنند که تقریباً دو برابر یک دهه قبل است. بر اساس توافق چند ملیتی در COP۲۶ در اسکاتلند در نوامبر گذشته، استفاده از زغال سنگ رو به کاهش است و بسیاری فکر می کنند که تولید نفت جهان در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

اما نشست گروه هفت هفته گذشته از سرمایه گذاری های جدید LNG حمایت کرد و از اروپا به عنوان یک مصرف کننده ویژه یاد کرد. گاز طبیعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بازار جهانی مهم است.

باید گفت ساخت پایانه های LNG صادراتی ارزان نیست - هر کدام تا ۱۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد. در قطر، اکسون موبیل و شل با پروژه‌هایی برای رشد صادرات LNG که بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار است، مشارکت دارند. از زمان جنگ در اوکراین، ساخت حدود ۲۰ پایانه واردات LNG آغاز شده است. آلمان ۳ میلیارد دلار برای اجرای چهار پایانه شناور سرمایه گذاری کرده است. در چین که سال گذشته بیشترین خرید LNG را داشت، ۱۰ پایانه جدید LNG در سال ۲۰۲۳ افتتاح خواهند شد. ظرفیت خرید گاز طبیعی چین بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ دو برابر خواهد شد.

کمبود انرژی و افزایش قیمت بنزین، سیاست گذاران را وادار می کند تا مبادله بین سهم سنگین سوخت های فسیلی در تولید گازهای گلخانه ای (GHG) و نیاز به امنیت انرژی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. ده ها کشور در سراسر جهان وجود دارند که امنیت انرژی ندارند. همانطور که جهان از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر در حال گذار است، باید این کار را زیر چتر امنیت انرژی انجام دهد.

گاز طبیعی به عنوان یک خانه یا پل به سمت انرژی های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گرفته است. کشورها به گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی ای نگاه می‌کنند که برای سوختن بسیار تمیزتر از سایر سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت است. به ویژه در اروپا، کشورهایی که از خرید گاز طبیعی ناامید هستند، باعث تضعیف سیاست‌های اقلیمی می‌شوند که تمام سوخت‌های فسیلی را رد می‌کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، واردات LNG تا سال ۲۰۲۶ می تواند ۴۰ درصد از نیاز اروپا را تامین کند.

صداها در اروپا بلند می شود مبنی بر این که کمبود انرژی نشانه ای از یک رکود است. دویچه بانک هشدار داد سهمیه بندی انرژی منجر به رکود اقتصادی آلمان خواهد شد. قیمت برق در فرانسه و ایتالیا در حال افزایش است. مورگان استنلی گفت اروپا تا پایان سال جاری دچار رکود خواهد شد. یونیپر اس ای، یک شرکت آلمانی که باید کمبود گاز روسیه را با خرید گاز با قیمت های بالا پوشش دهد، هر روز ۳۱ میلیون دلار ضرر می کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha