۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کمبود زمین نهضت ملی مسکن در یزد| کاهش آورده مردم مطالبه جدی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود زمین نهضت ملی مسکن در یزد| کاهش آورده مردم مطالبه جدی است

یزد- کمبود زمین و بالا بودن اقساط پرداختی برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن مسئولان استان را در تکاپو برای الحاق زمین به شهرهای یزد و میبد و کاهش مبلغ اقساط واداشته است.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیاری از جوانان یزدی را به خانه دار شدن امیدوار کرد به طوری که در شرایطی که توان اقتصادی برای تامین آورده اولیه را نیز نداشتند، تلاش کردند که از ظرفیت این طرح بهره مند شوند.

یزدی‌ها انتظار دارند هم روند اجرای این طرح تسریع و هم از سوی دیگر تسهیلات بیشتر از آورده مردم در نظر گرفته شود، هم مبلغ اقساط با توجه به شرایط اقتصادی موجود جامعه کاهش یابد و هم سرمایه گذاری که انجام می شود به ساخت ساختمان هایی با کیفیت و مقاوم منجر شود.

تقاضای همراهی دولت برای خانه‌دار شدن
یکی از شهروندان یزدی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مسکن ملی، گفت: رویکرد دولت برای خانه دار کردن بی خانمان ها قدم اول است و دولت باید در این مسیر شهروندان و متقاضیان طرح را تنها نگذارد و در اولین مرحله باید آورده متقاضیان با این شرایط اقتصادی کاهش یافته و سهم دولت با پرداخت تسهیلات بیشتر افزایش یابد.

یزدی‌ها انتظار دارند هم روند اجرای این طرح تسریع و هم از سوی دیگر تسهیلات بیشتر از آورده مردم در نظر گرفته شود

رضا دهقان افزود: بعد از مدت ها انتظار بالاخره دولت برای تامین مسکن افراد فاقد مسکن برنامه ریزی کرده و همه کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند انتظار دارند که این طرح به زودی و به درستی اجرا شود تا هر چه زودتر صاحب خانه هایی با کیفیت و مقاوم شوند و از اجاره نیشینی رهایی یابند.

وی ادامه داد: یزدی ها به خانه دار شدن بسیار اهمیت می دهند و آن را یکی از ارکان مهم تشکیل زندگی مشترک می دانند از اینرو اغلب متقاضیان مسکن جوانانی هستند که تازه زندگی مشترک تشکیل داده اند و توانایی پرداخت اقساط سنگین را ندارند از این رو دولت باید میزان اقساط را کاهش دهد و بازپرداخت تسهیلات طولانی تر شود.

کمبود زمین نهضت ملی مسکن در یزد| کاهش آورده مردم مطالبه جدی است

نگرانی از کیفیت و ایمنی خانه های دولتی
یکی از جوانان یزدی متقاضی مسکن که در این طرح ثبت نام کرده، به عدم اطمینان مردم به مسکن هایی که از سوی دولت ساخته می شود از جمله مسکن مهر، اشاره کرد و افزود: امیدواریم در نهایت با سرمایه ای که به سختی با هزار زحمت به عنوان آورده در این طرح می آوریم و تسهیلاتی که پرداخت می کنیم، صاحب خانه ای ایمن و استاندارد شویم.

حمید مشرف زاده با اشاره به اینکه یزد تولید کننده مصالح ساختمانی است و استادکاران و پیمانکاران توانمندی در امر ساخت مسکن در استان و حتی خارج از استان مشغول فعالیت هستند و باید از ظرفیت آنها برای ساخت و ساز ایمن و با کیفیت با استفاده از مصالح استاندارد بهره برد، افزود: امیدواریم در روند اجرای طرح تسریع شود و تغییرات مدیریتی و سیاست های دولت، انتظار برای خانه دار شدن را با بهای گزاف اجاره نشینی را طولانی نکند چرا که این افزایش بی مهابای اجاره بها، کمر اجاره نشینان را خم کرده است و چاره ای جز کنار آمدن با صاحبخانه ندارند.

یکی دیگر از شهروندان از مباحثی که درباره کمبود زمین برای ساخت مسکن های جدید مطرح است، ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر قرار باشد زمین مناسبی برای ساخت مسکن در دسترس نباشد، نگرانی بابت ساخت مسکن در نقاط دور از دسترس تشدید می شود.

اگر قرار باشد زمین مناسبی برای ساخت مسکن در دسترس نباشد، نگرانی بابت ساخت مسکن در نقاط دور از دسترس تشدید می شود

اکرم رحیمی با بیان اینکه دولت باید زمین مناسبی را برای اجرای این طرح ها که نوعی سرمایه ملی محسوب می شوند در نظر بگیرد تا مشارکت در این طرح مسکن افزایش یابد، بیان کرد: امیدواریم دولت سریع تر این نگرانی را برطرف کنند زیرا کسانی که برای طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند این بیم را دارند که زمین تامین نشود و خانه دار شدن آنها به تعویق بیفتد.

تائید کمبود زمین ساخت مسکن در شهرهای یزد و میبد
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به کمبود زمین در شهرهای میبد و یزد برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، عنوان کرد: ثبت نام شدگان این یقین را داشته باشند که زمین مورد نیاز جانمایی شده و پیشنهاد الحاق آن به محدوده شهر به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده است.

احسان خواجه رضایی افزود: درخواست برای کاهش مبلغ اقساط و سهم متقاضیان همواره مطرح است اما باید توجه داشت که هزینه ساخت شامل دو قسمت یکی تسهیلات بانکی و دیگری آورده متقاضیان است که شامل تفاوت قیمت تمام شده مسکن و تسهیلاتی است که پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه هنوز ارزیابی درباره قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد، افزود: پرداخت ها به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و در نهایت درزمان بهره برداری قیمت تمام شده و آورده متقاضیان مشخص خواهد شد.

کمبود زمین نهضت ملی مسکن در یزد| کاهش آورده مردم مطالبه جدی است پیگیری مطالبات کاهش بار مالی بر دوش متقاضیان
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره مطالبات مردمی برای کاهش مبلغ اقساط و افزایش میزان تسهیلات برای کاهش آورده متقاضیان اظهار کرد: علاوه بر مکاتبات انجام شده از سوی مدیریت ارشد استان، تخفیف هزینه های مرتبط با بیمه، مالیات و زیرساخت های پروژه ها و تخفیف صدور پروانه و خدمات مهندسی از طرف دولت در حال پیگیری است اما قیمت مصالح و دستمزدها در حیطه اختیار خارج است.

خواجه رضایی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از هزینه های ساخت مربوط به مصالح ساختمانی و دستمزدها است، گفت: در حال حاضر افزایش مبلغ تسهیلات پیشنهاد شده است این در حالی است که مبلغ تسهیلات برای مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان است از سوی دیگر درباره نگرانی ها درباره کیفیت مصالح و نظارت بر ساخت و سازهای مسکونی دولتی نیز باید تاکید کرد که مسکن هایی که دولت در استان در قالب مسکن مهر ساخته از کیفیت لازم برخوردار است و مسکن های جدید نیز کیفیت استانداردی دارند.

مبلغ تسهیلات برای مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان است

وی با اشاره به استانداردهای مصالح و با بیان اینکه ساخت و ساز در تمام پروژه ها زیر نظر مهندسان ناظر نظام مهندسی ساختمان انجام می شود و به این ترتیب متخصصان بر کیفیت ساخت نظارت دارند و نظارت مضاعف عالیه نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد بیان کرد: استان یزد از تولیدکنندگان توانمند مصالح ساختمانی است و مصالح به کار گرفته شده در کارگروهی متشکل از اداره کل استاندارد و سازمان مدیریت زیر نظر شورای فنی استان استانداردهای لازم را دریافت کرده اند و تلاش شده است که از مصالح بومی بهره بگیریم و قطعا این اطمینان را می دهیم که کیفیت ساخت و سازها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

روند ساخت مسکن در شهرهای استان
مدیرکل راه و شهرسازی یزد درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: این طرح در همه شهرهای استان از جمله یزد، میبد، اردکان، زارچ، اشکذر، شاهدیه، تفت، ابرکوه، هرات، مروست، بهاباد، بافق و مهریز در حال اجرا است همچنین ۴۰ واحد به صورت قطعی به متقاضیان واگذار شده و ۳۷۴ واحد دیگر نیز در شهرهای یزد و مهریز در مرحله ساخته و این طرح در سایر شهرها با متوسط پیشرفت ۳۰ درصد از اجرای فونداسیون تا بهره برداری نهایی در دست اقدام است.

خواجه رضایی از اجرای این طرح در شهر یزد به عنوان مرکز استان با داشتن بیشترین متقاضی در منطقه اکرمیه و آزادشهر خبر داد و افزود: برای اجرای سایت های جدید تامین زمین مورد نیاز در دستور کار است البته باید گفت عرضه مسکن در بازار مسکن تاثیر گذار بوده و بدیهی است که بر بازار اجاره نیز تاثیر بگذارد هر چند با کاهش مشتری، نرخ اجاره را کاهش خواهد داد، افزود: ساخت مسکن در کنار ایجاد اشتغال، قیمت تمام شده مسکن را نیز کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه روند ساخت مسکن نباید متوقف و اگر در این سالها سیاستی برای ساخت مسکن مورد نیاز مردم وجود داشت، مشکلات فعلی را شاهد نبودیم، گفت: طبق سرشماری مسکن در سال ۱۳۹۵؛ ۱۱۴ هزار شهری و روستایی متقاضی مسکن وجود دارند یعنی این خانوارها مسکن ملکی ندارند.

کمبود زمین نهضت ملی مسکن در یزد| کاهش آورده مردم مطالبه جدی است

۱۰۸ هزار خانوار متقاضی شدند
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: ۱۰۸ هزار خانوار شهری در این چند مرحله ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، ثبت نام شده اند که بالغ بر ۴۷ هزار متقاضی حائز شرایط اولیه بودند.

خواجه رضایی با اشاره به اینکه ثبت نام در حال حاضر متوقف شده است، بیان کرد: البته سیاست های دولت برای ساخت مسکن ادامه دارد و بعد از اجرای پروژه های فعلی، پروژه های جدیدی تعریف شده و ثبت نام انجام می شود و متقاضیان جدید می توانند در مراحل بعدی ثبت نام کنند.

خانه‌دار شدن رویایی است که امید است با اجرای طرح نهضت ملی مسکن که یکی از سیاست های دولت بعد از اجرای طرح مسکن مهر است، جامه عمل پوشانده شود و روند آن نیز متوقف نشود چرا که انباشت تقاضا، هزینه زندگی هم برای سکونت در خانه های اجاره های و هم خانه دار شدن، روز به روز افزایش می دهد.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha