۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
توسعه جامع میدان آزادگان کاهش ریسک و هزینه حفاری را در پی دارد
مسئول مطالعات زمین‌شناسی میدان مشترک آزادگان:

توسعه جامع میدان آزادگان کاهش ریسک و هزینه حفاری را در پی دارد

مسئول مطالعات زمین‌شناسی طرح توسعه جامع میدان مشترک آزادگان در پژوهشگاه صنعت نفت متذکر شد که انجام مطالعات جامع زمین شناسی این میدان سبب کاهش ریسک حفاری در طرح توسعه این میدان مشترک می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، نواب خدایی، با بیان اینکه میدان نفتی آزادگان چند افق نفتی همچون سازند سروک و ایلام دارد، گفت: یکی از چالش‌های اصلی زمین‌شناسی در این میدان، سازند سروک به لحاظ پیچیدگی و تغییرات رخساره‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه پیش از این انجام مدل‌سازی یکپارچه مخزنی در دشت آبادان به‌عنوان یک طرح ملی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است، گفت: بعد از مشخص شدن ابعاد مختلف این مطالعات، شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته است توسعه میدان‌های موجود در این دشت همچون آزادگان به‌صورت جامع انجام شود.

خدایی تصریح کرد: پیش از این مطالعات زمین‌شناسی در میدان‌ آزادگان در بخش‌های شمالی و جنوبی بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از چاه‌های حفاری‌شده به‌صورت نقطه‌ای و محلی انجام می‌شد، اما با توسعه جامع این میدان از سوی شرکت‌های E & P داخلی، مطالعات زمین‌شناسی در این میدان نیز به‌صورت جامع خواهد بود. به عبارت دیگر، تمامی اطلاعات به‌دست‌آمده از چاه‌های جدید حفاری‌شده با یکدیگر و چاه‌های قدیمی مقایسه خواهد شد تا اطلاعات دقیق‌تری از این میدان به‌دست آوریم.

مسئول مطالعات زمین‌شناسی طرح توسعه جامع میدان مشترک آزادگان در پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: پیش از این به‌دلیل نبود مطالعات جامع زمین‌شناسی در میدان آزادگان برخی چاه‌های حفاری‌شده به نفت نمی‌رسید، با توسعه جامع این میدان عملاً پیمانکاران با دید بازتری چاه‌های جدید را حفاری کرده و به این ترتیب شانس موفقیت حفاری افزایش خواهد یافت.

وی از مهم‌ترین نتایج این پروژه به کاهش هزینه حفاری و مدت‌زمان تصمیم‌گیری برای حفاری چاه‌های نفت در میدان مشترک آزادگان اشاره کرد و گفت: با کاهش ریسک‌های مربوط به حفاری، شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود. از سوی دیگر با شناخت بهتر مخزن و عوامل طبیعی و زمین‌شناسی موجود در لایه‌های نفتی می‌توان محل‌های بهتری را برای حفاری چاه‌های تزریقی پیشنهاد داد.

خدایی گفت: به‌طور کلی دشت آبادان که شامل چند میدان نفتی بزرگ کشور همچون آزادگان می‌شود دارای پیچیدگی زمین‌شناسی ساختمانی نیست، اما آنچه گاهی چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد می‌کند تغییرات رخساره‌ای به‌صورت جانبی در مخزن است.

به گزارش شانا، هفته گذشته آیین امضای تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید امضا شد. میدان نفتی آزادگان میدانی مشترک میان ایران و عراق است. مدل‌های توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان با برنامه‌ریزی و مطالعات انجام‌شده در شرکت ملی نفت در ماه‌های اخیر، طراحی شده، اما تأمین مالی، یکی از بحث‌های مهم درباره این میدان بود که امروز با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی، این موضوع نیز محقق شد.

با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار، ظرفیت تولید این میدان در سال دوم آغاز توسعه و افزایش تولید آن، به ۲۲۰ هزار بشکه و در هفت سال آینده، به ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید.

در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد می‌شود و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، همچنین به‌زودی اقدام‌های عملیاتی برای افزایش تولید این میدان نیز انجام خواهد شد.

طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، در طرح توسعه آن، حفاری بیش از ۴۲۰ حلقه چاه تولیدی و تزریقی، ساخت ۵ منیفولد و نصب ۳۱۵ تا ۳۲۰ هزار کیلومتر خطوط لوله، از سوی شرکت‌های پیمانکاری و سازندگان داخلی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha